Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Giełdowy debiut roku. Chiński gigant wszedł na drugi parkiet

Akcje największego na świecie producenta baterii do samochodów elektrycznych wystrzeliły w górę w dniu jej wejścia na giełdę w Hongkongu. Debiut przyniósł spółce co najmniej 4,6 mld USD, ale oczekuje się, że z uwagi na silny popyt kwota emisji zostanie podniesiona do 5,3 mld USD - podał "Financial Times".

fot. Bob Henry / Universal Images Group

Akcje spółki Contemporary Amperex Technology Limited - CATL - zadebiutowały we wtorek na giełdzie w Hongkongu. Kurs z otwarcia wyniósł 293 HKD, czyli 12,54% powyżej ceny emisyjnej ustalonej na 263 HKD. Po dwóch godzinach handlu notowania spółki zyskiwały nawet 18,4%, natomiast w chwili pisania tego tekstu, o godz. 9:30, kurs akcji CATL na HKEX wynosił 308 HKD, czyli 16,27% więcej niż cena emisyjna. 

reklama
Wykres notowań CATL na giełdzie w Hongkongu w dniu debiutu (HKEX)

Do tej pory papiery wartościowe największego producenta baterii do pojazdów EV były dostępne tylko na giełdzie w Shenzhen, czyli poza zasięgiem zachodnich inwestorów. Analitycy zwracali uwagę na wysoką cenę emisyjną akcji spółki, która wynosiła 7% mniej niż kurs jej notowań w Chinach Kontynentalnych na zamknięciu poniedziałkowej sesji. 

Chińskie akcje na giełdach kontynentalnych są zwykle droższe niż ich hongkońskie ekwiwalent o dwucyfrowy procent, a wtórne debiuty są wyceniane z dyskontem, żeby zachęcić kupujący. Wtorkowe wejście na giełdę w Hongkongu przyniosło spółce co najmniej 4,6 mld USD. Jest jednak wysoce prawdopodobne, że kwota ta wzrośnie do 5,3 mld USD, jeżeli zostanie wykonana opcja umożliwiająca subemitentom sprzedaż większej liczby akcji niż zaplanowano. 

CATL to największa na świecie grupa produkująca baterie do samochodów elektrycznych, będąca dostawcą takich firm jak Tesla, BMW i Volkswagen. Celem jej debiutu na giełdzie w Hongkongu było pozyskanie funduszy w walucie innej niż chińskie juany na budowę fabryki na Węgrzech, która pomóc w ekspansji spółki na Europę. Całkowity koszt projektu ma wynieść 7,3 mld USD. CATL przeznaczy na jego realizację 90% środków pozyskanych w ramach IPO. Powstający w Debreczynie zakład będzie największą fabryką baterii do pojazdów EV na świecie. 

Firma znalazła się na celowniku w ramach konfliktu handlowego na linii Stany Zjednoczone- Chiny.  Na początku tego roku Pentagon umieścił ją na liście obserwacyjnej w związku z podejrzeniami o powiązania z chińskim wojskiem. CATL zaprzeczył zarzutom. Nie przeszkodziły też one amerykańskim bankom (JP Morgan, Bank of America), które wzięły udział w debiucie spółki ani amerykańskiemu funduszowi należącemu do grona kluczowych inwestorów. Wejście CATL na giełdę w Hongkongu to jak dotychczas największy debiut 2025 roku na światowych giełdach.

W 2024 roku CATL wypracował przychody na poziomie 362,01 mld CNY (ok. 50 mld USD), co oznaczało spadek o 9,7% rdr. Mimo to zysk netto producenta akumulatorów wzrósł w tym czasie o 15% rdr. do 50,75 mld CNY ze względu na poprawę efektywności kosztowej i skali operacyjnej. Sprawozdanie za pierwszy kwartał 2025 roku pokazało dalszą poprawę wyników spółki, której zysk netto wzrósł w tym okresie o 32,85% rdr. do 13,96 mld CNY.

MM

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty