REKLAMA

Zysk netto Cyfrowego Polsatu w II kw. wyniósł 291,2 mln zł, zgodny z konsensusem

2017-08-24 06:26
publikacja
2017-08-24 06:26

Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w drugim kwartale 291,2 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 296,7 mln zł. Rok wcześniej grupa wypracowała 238 mln zł zysku netto.

fot. / / Cyfrowy Polsat

Zysk EBITDA wyniósł 963,7 mln zł i był 2,8 proc. wyższy niż konsensus PAP ( 937,6 mln zł). Wynik był o 3,1 proc. wyższy niż przed rokiem. Marża EBITDA grupy wzrosła do 39 proc. z 38,3 proc. rok wcześniej.

Przychody grupy Cyfrowego Polsatu wyniosły w drugim kwartale 2,470 mld zł, rosnąc o 1,1 proc. rok do roku. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali przychodów na poziomie 2,445 mld zł. Przychody detaliczne, pochodzące od klientów grupy wyniosły 1,533 mld zł i były o 3,4 proc. niższe niż rok wcześniej.

"Spadek przychodów z usług głosowych (głównie w wyniku zmiany sposobu oferowania sprzętu dla klientów detalicznych, niższej liczby aktywacji prepaid, co związane jest z wymogiem rejestracji kart przedpłaconych i oczyszczeniem bazy z tzw. kart jednorazowego użytku, a także wysokiej konkurencyjności rynku telekomunikacyjnego) skompensowany został częściowo wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji oraz dostępu do Internetu i transmisji danych" - czytamy w prezentacji grupy.

Koszty operacyjne Cyfrowego Polsatu sięgnęły 1,963 mld zł rosnąc o 3,9 proc. rok do roku. Wzrost miał miejsce w przypadku kosztów technicznych i rozliczeń międzyoperatorskich oraz kosztów dystrybucji, marketingu i utrzymania klienta, ale został prawie skompensowany spadkiem kosztów amortyzacji oraz kosztów kontentu.

Efektywna stopa podatkowa grupy wyniosła w drugim kwartale 27,6 proc.

Na koniec czerwca stosunek zadłużenia netto grupy do długoterminowego zysku EBITDA wyniósł 2,74 wobec 2,88 na koniec pierwszego kwartału. Łączny dług grupy wyniósł 10,3 mld zł, podczas gdy kwartał wcześniej sięgał 12,3 mld zł.

Wolne przepływy pieniężne Cyfrowego Polsatu (po kosztach odsetek) w drugim kwartale wyniosły 466 mln zł, spadając wobec 480 mln zł wypracowanych w pierwszym trzech miesiącach roku. W drugim kwartale 2016 roku przepływy sięgnęły 683 mln zł - jak podała grupa wyższe przepływy wynikały z monetyzacji UEFA Euro 2016 oraz niskich nakładów inwestycyjnych.

Nakłady inwestycyjne (w ujęciu gotówkowym) w drugim kwartale wyniosły 208 mln zł wobec 159 mln zł w pierwszym kwartale. W całym półroczu gotówkowy CAPEX wyniósł 367,5 mln zł i odpowiadał 7,9 proc. przychodów.

Na koniec czerwca grupa Cyfrowego Polsatu świadczyła klientom 16,27 mln usług, wobec 16,71 w porównywalnym okresie 2016 roku. Był to spadek o 2,6 proc. Przyczyną był spadek w segmencie usług przedpłaconych, których na koniec półrocza spółka świadczyła 2,85 mln, czyli o 25,5 proc. mniej niż przed rokiem, głównie ze względu na wprowadzenie obowiązku rejestracji kart SIM telefonii komórkowej. Liczba kart SIM w usłudze prepaid Polkomtelu spadła na koniec czerwca do 2,62 mln z 3,47 mln rok wcześniej (spadek o 24,7 proc.).

Średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) usług przedpłaconych w drugim kwartale wzrósł rok do roku o 8,5 proc. do 20,5 zł.

Liczba usług kontraktowych wzrosła rok do roku w drugim kwartale o 4,2 proc. do 13,42 mln. Wzrosty miały miejsce zarówno w przypadku telefonii komórkowej (6,81 mln usług, wzrost o 3,8 proc.), płatnej telewizji (4,83 mln usług, wzrost o 4,4 proc.) jak i usłudze internetu (1,77 mln usług, wzrost o 5 proc.). Średnia liczba klientów kontraktowych grupy w pierwszej połowie roku wyniosła 5,828 mln wobec 5,876 mln rok wcześniej.

"252 tys. rdr dodatkowych RGU telefonii to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, wspartego przejściowo zintensyfikowaną migracją klientów segmentu prepaid" - czytamy w prezentacji spółki.

Średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) usług kontraktowych świadczonych przez Cyfrowy Polsat w drugim kwartale wzrósł rok do roku o 1,4 proc. do 89,6 zł. Liczba usług na klienta wzrosła do 2,31 z 2,2 rok wcześniej.

Na koniec czerwca liczba usług klientów oferty pakietowej smartDOM wzrosła do 4,09 mln. Liczba klientów usług pakietowych grupy wzrosła w drugim kwartale o 18 proc. rok do roku do 1,374 mln.

Udział grupy Polsat w oglądalności telewizyjnej w całym półroczu spadł do 24,9 proc. wobec 25,3 proc. rok wcześniej, a udział w rynku reklamy wzrósł do 27,6 proc. z 27,1 proc. Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły w drugim kwartale o 9,4 proc. do 307 mln zł, podczas gdy wydatki na całym rynku reklamowy wzrosły o 0,1 proc. do 1,12 mld zł.

Cały segment nadawania i produkcji telewizyjnej grupy wypracował w drugim kwartale 389 mln zł przychodów, o 14 proc. rok do roku. Koszty wyniosły 234 mln zł (spadły o 13 proc. rok do roku), a zysk EBITDA spadł do 155 mln zł (o 14 proc. niższy niż rok wcześniej).

Wyniki Cyfrowego Polsatu w zestawieniu z konsensusem PAP
2Q2017 wyniki kons. różnica rdr kdk YTD 2017 rdr
Przychody 2469,9 2445,3 1,0% 1,1% 3,4% 4858,5 1,1%
EBITDA 963,7 937,6 2,8% 3,1% 3,7% 1893,2 3,4%
EBIT 517,0 461,4 12,1% 26,9% 13,1% 974,2 17,3%
Zysk netto 291,2 296,7 -1,9% 22,4% 7,3% 570,6 38,0%
marża EBITDA 39,0% 38,3% 0,68 0,73 0,11 38,97% 0,88
marża EBIT 20,9% 18,9% 2,07 4,24 1,79 20,05% 2,78
marża netto 11,8% 12,1% -0,34 2,04 0,43 11,74% 3,14

kuc/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki