Odpowiada sprzedawca
Zgodnie z prawem to sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, a konsument ma dwa lata na dochodzenie roszczeń (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej obowiązująca od 1 stycznia 2003 roku). Na sprzedającym ciąży obowiązek przeprowadzenia na swój koszt ekspertyzy, która, by potwierdziła, że wada, niezgodność towaru z umową powstała z winy konsumenta. W takim przypadku sprzedawca ma prawo nie uwzględnić naszej reklamacji.
Sprzedawcy, co potwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, stosują bezprawne praktyki mające zniechęcić nas do składania reklamacji. Odmawiają jej przyjęcia po upływie 6 miesięcy od wydania towaru, żądają ekspertyzy potwierdzającej istnienie wady, wykonanej na nasz koszt.
Gwarancja
Reklamując zakupiny towar możemy skorzystać z obowiązujących przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej lub z gwarancji wydanej przez producenta.
Jeżeli urządzenie ma gwarancję, reklamację składa się u osoby wskazanej w dokumencie gwarancyjnym.
Wiele osób myli gwarancję z rękojmią. Niestety tej ostatniej w naszym prawie już nie ma. Jest natomiast inne korzystne dla rozwiązanie - niezgodność towaru z umową. Z tego tytułu także można reklamować towar, nawet ten nie objęty gwarancją.
Kupuj rozważnie
Prawo nie rozstrzyga ile powinno trwać rozpatrywanie reklamacji. W praktyce przyjęto, że okres ten nie powinien być dłuższy niż 14 dni. Jeżeli po tym terminie firma, osoba rozpatrująca naszą reklamację nie ustosunkuje się do niej, możemy przyjąć, że uznana została za zasadną.
Rada najważniejsza - reklamację składamy zawsze na piśmie z potwierdzeniem odbioru na kopii.
Sporo osób, jest przekonana, że zakupiony artykuł, może zwrócić w terminie do 3-5 dni. Niestety kilka lat temu ten zapis został wykreślony. To czy sprawca przyjmie zwrot zależy od jego dobrej woli.
Co zrobić gdy sprzedawca nie chce przyjąć naszej reklamacji a powinien to zrobić?
Nie rezygnować z dochodzenia roszczeń. Powinniśmy udać się do najbliższego rzecznika konsumentów, organizacji konsumenckiej, można też problem zgłosić Inspekcji Handlowej.
* Wojewódzka Inspekcja Handlowa, Kraków ul. Wiślna 3,
* Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Kraków pl. Szczepański 5,
* Federacja Konsumentów, Kraków Rynek Główny 29
Gazeta Krakowska
ds






















































