

Stowarzyszenie "Przywiązani do Polisy" złożyło dziś w biurze Prokuratora Generalnego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Andrzeja Jakubiaka Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Zdaniem stowarzyszenia KNF nie
wypełnia swoich ustawowych obowiązków ochrony konsumentów korzystających z usług ubezpieczeniowych.

W art. 76 Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej gwarantuje obywatelom ochronę ich praw konsumenckich. "Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi." Wynikające z Konstytucji obowiązki władz publicznych, dotyczące konsumentów na rynku ubezpieczeniowym, ustawa o nadzorze ubezpieczeniowym ceduje na Komisję Nadzoru Finansowego. (art. 3 Ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym). Ochrona ubezpieczonych to jedyne zadanie jakie przed KNF stawia ustawa.
Znane Stowarzyszeniu "Przywiązani do Polisy" fakty dowodzą tymczasem, że KNF konsekwentnie od kilku lat ignoruje obowiązki wynikające z ustawy. W wyniku działań KNF kierowanej przez Andrzeja Jakubiaka, obywatele polscy są pozbawieni należnej im konstytucyjnie gwarantowanej ochrony przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
W ocenie Stowarzyszenia zachodzi podejrzenie, że działania Przewodniczącego KNF wyczerpują znamiona czynów określonych w art. 231 Kodeksu Karnego. Zaniechanie wypełniania ustawowych obowiązków przez Przewodniczącego KNF w rezultacie doprowadziło do szkód w wielkich rozmiarach w odniesieniu do konkretnych osób, którym ubezpieczyciele nadzorowani przez KNF zagarnęli bezprawnie oszczędności, w szczególności pod pozorem tzw. "opłat likwidacyjnych".
Działanie Przewodniczącego KNF naraziło na szkody także interes publiczny, poprzez poderwanie zaufania do systemu finansowego u osób, które zostały bezprawnie pozbawione oszczędności przy biernej postawie KNF. Wymaga odrębnego zbadania na ile działania Przewodniczącego KNF miały charakter umyślny.
Działania wskazujące na przestępczy charakter działań Przewodniczącego KNF.
-
KNF zablokowała na kilka lat interwencję UOKiK w sprawie poszkodowanych konsumentów - klientów zakładów ubezpieczeniowych twierdząc, że zakłady ubezpieczeń mają prawo do zabrania ludziom do 100% ich oszczędności;
-
KNF wszczęła akcję propagandową, mającą na celu przekonanie konsumenta, że jak podpisał przygotowaną przez zakład ubezpieczeń umowę, to musi oddać mu do 100% swoich oszczędności; KNF ignoruje orzeczenia Sądów, w tym Sądu Najwyższego stwierdzające, że tego rodzaju postanowienia umowne są bezprawne i rażąco naruszają interesy konsumentów. KNF nie ostrzega konsumentów przed zakładami ubezpieczeń, które takie bezprawne zapisy stosują; kampania prowadzona jest na stronie internetowej KNF
-
KNF przez lata broniła i nadal broni zapisów w umowach z ubezpieczycielami, które to zapisy są jednoznacznie uznawane przez sądy za bezprawne i rażąco naruszające interesy konsumentów
-
w sporach między wielkimi i bogatymi korporacjami a konsumentami, KNF wspiera ubezpieczycieli przeciw konsumentom
-
za rażące naruszenie interesów konsumentów KNF nie ukarała żadnego ubezpieczyciela
Stowarzyszenie Przywiązani do Polisy
-
Komentarz eksperta
Potrzebujemy mocniejszych narzędzi prawnych
Niestety konsumenci usług finansowych coraz gorzej radzą sobie ze skomplikowanymi produktami finansowymi. Problemy osób poszkodowanych przez polisy, podobnie jak osób poszkodowanych przez produkty typu kredyty walutowe, to kolejny dowód na niski poziom wiedzy ekonomicznej Polaków. W świetle obowiązujących regulacji po podpisaniu umów dochodzenie przez klientów swoich praw pozostaje jednak przed sądem. Jak pokazała afera Amber Gold, w praktyce Komisja Nadzoru Finansowego, ale też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, miały ograniczone możliwości zablokowania działań niezgodnych z prawem. Konieczne są zmiany, które dają mocniejsze i szybsze narzędzia prawne nadzorowi finansowemu blokowania nagannych zachowań instytucji finansowych lub pseudofinansowych, w tym być może uprawnienia prokuratorskie. Nieefektywna ochrona sądowa realizacji praw konsumenckich w Polsce wydaje się dziś podstawowym problemem przy mnogości usług i produktów finansowych.


























































