W środę zadebiutowały na giełdzie akcje PKP CARGO. Kurs otwarcia ukształtował się na poziomie o 18 proc. (80,2 zł) wyższym od ceny odniesienia równej 68 zł.

Źródło: PKP Cargo
PKP Cargo jest największym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem kolejowych przewozów towarowych w UE pod względem pracy przewozowej w 2012 roku – podaje GPW na oficjalnej stronie.
Wartość oferty, wg kursu odniesienia równego 68 zł, wyniosła 1,4 mld zł, a wartość całej spółki 2,95 mld zł.
PKP Cargo zaoferowało podczas IPO łącznie 20 926 171 akcji. Z tego ponad 82 proc. trafiło do inwestorów instytucjonalnych, a nieco ponad 17 proc. do inwestorów indywidualnych. Maksymalna liczba akcji dla inwestorów indywidualnych w ofercie PKP Cargo, jaka została przydzielona na jeden zapis, wynosiła 244, jednak część inwestorów otrzymało 245 akcji - poinformowała spółka w aneksie do prospektu.
Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział dziś podczas uroczystości giełdowego debiutu, że najpóźniej w ciągu pięciu lat na warszawskiej giełdzie zadebiutuje PKP Intercity.
Zestawienie dotychczasowych debiutów spółek Skarbu PaństwaNazwa | Cena emisyjna zł | Kurs otwarcia zł | Zysk | Data debiutu |
PGNIG | 2,98 | 4 | 34,23% | 23.09.2005 |
PEKAO * | 42,8 | 55 | 28,50% | 30.06.1998 |
KGHM | 19 | 23,5 | 23,68% | 10.07.1997 |
CIECH | 24 | 29,6 | 23,33% | 10.02.2005 |
WSIP ** | 9 | 10,9 | 21,11% | 03.11.2004 |
GPW | 43 | 50,75 | 18,02% | 09.11.2010 |
PKP Cargo | 68 | 80,2 | 17,94% | 30.10.2013 |
PKNORLEN | 19,5 | 22,2 | 13,85% | 26.11.1999 |
PKOBP | 20,5 | 23,2 | 13,17% | 10.11.2004 |
PGE | 23 | 25,95 | 12,83% | 06.11.2009 |
PZU | 312,5 | 349 | 11,68% | 12.05.2010 |
TPSA | 15,2 | 16,9 | 11,18% | 18.11.1998 |
LOTOS | 29 | 32 | 10,34% | 09.06.2005 |
JSW | 136 | 140,5 | 3,30% | 06.07.2011 |
ENEA ** | 15,4 | 15,6 | 1,30% | 17.11.2008 |
Tauron | 5,13 | 5,13 | 0% | 09.07.2010 |
* dyskonto od ceny emisyjnej 5-proc. | ||||
** w transzy inwestorów branżowych cena emisyjna wyniosła 20,14 zł |
Łukasz Bugaj, analityk DM BOŚ, nie spodziewa się dalszych spektakularnych wzrostów kursu PKO Cargo w kolejnych dniach notowań. Uważa on jednak, że będziemy świadkami chęci utrzymania wysokiej ceny walorów spółki - cena na debiucie jest dla wszystkich zaskoczeniem. Proszę pamiętać, że maksymalne widełki opiewały na 74 zł, a cena emisyjna to 68 zł. Dlatego też ten wzrost jest na tyle dynamiczny, że kolejne dni będą walką o utrzymanie ceny. PKP Cargo nie jest spółką wzrostową, a dywidendową, które to zwykle charakteryzują się spokojnym przebiegiem notowań - komentuje Bugaj.
Analityk spodziewa się również, że w najbliższym czasie będziemy świadkami sporych wymian akcji - inwestorzy instytucjonalni, którzy nie dostali tyle akcji ile chcieli, dokupują je teraz na rynku wtórnym, także będzie to istotnym wsparciem dla kursu - uważa Bugaj. Jednakże po tak dużym wzroście potrzebne byłoby kolejne duże zaskoczenie, w postaci pozytywnej informacji, która byłaby motorem do dalszych dużych wzrostów.
Kto kupił akcje?
Ciekawe wydają się również kwestie, czy któryś z inwestorów branżowych zainteresuje się spółką oraz kto ujawni się w akcjonariacie - dodaje Bugaj. Zgodnie z prawem podmioty, które przekroczą udział 5 proc. w akcjonariacie spółki, muszą ujawnić swoje zaangażowanie. Chwilę po naszej rozmowie pojawiła się informacja, że EBOiR jest w posiadaniu 5,1 proc. akcji PKP Cargo i jest największym akcjonariuszem zaraz za grupą PKP. Nikt inny nie przekroczył na ten moment progu 5 proc. Ponadto warto wspomnieć, że zakupem akcji kolejowej spółki jeszcze przed debiutem zainteresowany był Zbigniew Jakubas, który poprzez Mennicę Polską S.A. chciał nabyć akcje o łącznej wartości ponad 300 mln zł. Mennica ostatecznie nie dostała ani jednej akcji.
Obecnie na giełdzie obserwuje się duży optymizm wśród inwestorów. Wzrosty na ostatnich debiutach, czy to dzisiejszej PKP Cargo, czy poniedziałkowego debiutu praw do akcji MLP Group (wzrost o 9,25 proc. na otwarciu), są tego pochodną oraz utwierdzają w przekonaniu, że na parkiecie zagościła nam Hossa.
Wiceminister transportu Andrzej Massel, odpowiedzialny w resorcie za kolej, powiedział PAP, że debiut PKP Cargo na giełdzie pozwala na zweryfikowanie wartości tej spółki przez rynek. "To jest też benchmark dla tego rodzaju transakcji w Europie i wkład Polski w rozwój europejskiego rynku transportowego i finansowego" - powiedział wiceminister. "Jesteśmy pionierami i myślę, że było warto" - powiedział.
Większościowym udziałowcem PKP Cargo nadal pozostanie PKP SA, do której należy większościowy pakiet akcji. Drugim co do wielkości udziałów w spółce jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Jak poinformował dziennikarzy Karnowski, po ofercie publicznej EBOiR ma 5,1 proc. akcji PKP Cargo, czyli ok. 10 proc. emisji. "EBOiR jest największym akcjonariuszem PKP Cargo poza Grupą PKP. Nikt inny nie przekroczył 5 proc." - wskazał.
Karnowski nie wykluczył też sprzedaży kolejnego pakietu akcji PKP Cargo w przyszłym roku. Zastrzegł jednak, że raczej nie nastąpi to w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. "Będziemy rekomendować ministerstwu, aby PKP zmniejszyło zaangażowanie w PKP Cargo, utrzymując jednocześnie kontrolę nad spółką" - powiedział prezes PKP SA.
PAP/her/ aop/ luo/ je/Bankier24/MR