REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Okulary Ray-Ban Meta to nowy hit sprzedaży. Zuckerberg kupił udziały za 3 mld euro w optycznym gigancie

Michał Kubicki2025-07-29 08:20redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-07-29 08:20

Największy producent okularów i właściciel takich marek jak Ray-Ban czy Oakley pochwalił się niezłymi wynikami za pierwsze półrocze. Uwagę zwraca trzykrotny wzrost sprzedaży inteligentnych okularów Ray-Ban, stworzonych przy współpracy z Meta. Firma Marka Zuckerberga zdecydowała się kupić udziały w producencie słynnych okularów za około 3 mld euro.

Okulary Ray-Ban Meta to nowy hit sprzedaży. Zuckerberg kupił udziały za 3 mld euro w optycznym gigancie
Okulary Ray-Ban Meta to nowy hit sprzedaży. Zuckerberg kupił udziały za 3 mld euro w optycznym gigancie
fot. CARLOS BARRIA / Reuters / / FORUM

EssilorLuxottica to największy producent okularów na świecie, zarówno pod względem wielkości produkcji, jak i udziałów rynkowych. Powstał z połączenia włoskiej Luxottiki (największego producenta oprawek okularowych) i francuskiego Essilora (największego producenta soczewek), tworząc światowego lidera branży okularowej.

Dominuje na globalnym rynek okularów z udziałem szacowanym na 30–40%. Posiada najbardziej rozpoznawalne marki, jak Ray-Ban czy Oakley. Zarządza siecią 17,6 tys. sklepów na świecie (m.in. LensCrafters, Sunglass Hut, Pearle Vision). Przychody spółki z segmentu okularów są kilka razy wyższe od kolejnych firm na rynku.

W tym roku jego akcje radzą sobie jednak słabo ze wzrostem o 4,5 proc. Przez rok stopa zwrotu to już jednak 19 proc., a przez ostanie 5 lat papiery EssilorLuxottica dały zarobić blisko 120 proc. Francusko-włoski koncern wyceniany na giełdzie w Paryżu na około 116 mld euro właśnie przedstawił wyniki za pierwsze półrocze i drugi kwartał. 

tradingeconomics.com

Przychody Grupy wzrosły o 7,3% zarówno w drugim kwartale, jak i pierwszej połowie 2025 r., przy stałych kursach wymiany walut. Przy kursach bieżących wzrost był niższy ze względu na deprecjację amerykańskiej waluty. W drugim kwartale sprzedaż przyniosła 7,175 mld euro wpływów, a w całym półroczu sięgnęła 14,2 mld euro.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł przy stałych kursach o 7,1% w pierwszej połowie roku do 2,53 mld euro, co jest wynikiem nieznacznie niższym od konsensusu analityków Visible Alpha na poziomie 2,55 mld euro. Marża operacyjna w tym czasie, przy stałych kursach, utrzymała się na poziomie 18,3%.

Silniejsza struktura cenowa, czyli wyższe ceny na kilku rynkach, pomogły zrównoważyć presję wynikającą z ceł i niekorzystnych kursów walut. Warto zauważyć wzrost sprzedaży na wszystkich kluczowych rynkach. Ameryka Północna odnotowała wzrost o 5,5% przy stałych kursach wymiany, Ameryka Łacińska odnotowała wzrost o 8,2%, region Azji i Pacyfiku wzrósł o 7,8%, a EMEA (Europa, Blisko Wschód i Afryka) była najlepiej prosperującym regionem, rosnąc o 9,1%.

Firma przyspieszyła ekspansję na rynku inteligentnych okularów, prezentując serię „Nuance Audio” z udoskonalonymi funkcjami słuchowymi oraz wprowadzając serię „Oakley Meta”, o sportowym charakterze. EssilorLuxottica tworzy inteligentne okulary przy współpracę z Meta Platforms, spółką macierzystą Facebooka.

Od 2019 roku firmy wspólnie opracowały dwie serie inteligentnych okularów Ray-Ban Meta, umożliwiających m.in. robienie zdjęć, nagrywanie wideo, prowadzenie rozmów telefonicznych, korzystanie z asystenta głosowego Meta AI oraz transmisje na żywo, a także rozbudowane integracje z komunikatorami (WhatsApp, Messenger). Pierwsza wersja zadebiutowała w 2021 roku, ale to model drugiej generacji, wydany w 2023 roku, odniósł większy sukces.

W 2025 r. ogłoszono rozwój nowych linii inteligentnych okularów pod markami Oakley (linia dla sportowców) i planami produktów pod marką Prada. Okulary tworzone ze współpracy z Metą stają się coraz bardziej powszechne. Dyrektor generalny EssilorLuxottica Francesco Milleri mówił w lutym tego roku, że mają ambicję wyprodukować 10 mln sztuk do końca 2026 rok.

„Sukces okularów Ray-Ban Meta, premiera okularów Oakley Meta Performance AI oraz pozytywny odbiór Nuance Audio to dla nas kamienie milowe na tym nowym froncie” – powiedział prezes, cytowany w oświadczeniu.

Chociaż inwestycje w inteligentne okulary generują wzrost kosztów, zaczynają coraz lepiej wyglądać w tabelkach. Obecnie odpowiadają za bardzo małą część przychodów, ale liczą się przyszłe perspektywy i rosną dynamika sprzedaży. W pierwszej połowie roku okulary Ray-Ban Meta odnotowały ponad trzykrotny wzrost przychodów (>200%), poinformowała spółka w oświadczeniu dla prasy.

Potwierdzeniem potencjału rynku ma być nie tylko współpraca z Metą, ale także inwestycja tej drugiej w akcje EssilorLuxottica. Na początku lipca Bloomberg doniósł, że firma Marka Zuckerberga nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w transakcji szacowanej na 3 miliardy euro i obejmującej przejęcie nieco poniżej 3% akcji z opcją zwiększenia zaangażowania do 5% w przyszłości.

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. Telefon 728 927 242

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (3)

dodaj komentarz
kjx
Założyłbym to tylko przed śmiercią. Żeby uniknąć ogromnego wstydu po ich zdjęciu.
Cukierburg to wybitny bananowy pajac.
helixo
Google glass też było hitem ;)

Powiązane: Moda, odzież, ubrania, przemysł tekstylny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki