Największy producent okularów i właściciel takich marek jak Ray-Ban czy Oakley pochwalił się niezłymi wynikami za pierwsze półrocze. Uwagę zwraca trzykrotny wzrost sprzedaży inteligentnych okularów Ray-Ban, stworzonych przy współpracy z Meta. Firma Marka Zuckerberga zdecydowała się kupić udziały w producencie słynnych okularów za około 3 mld euro.


EssilorLuxottica to największy producent okularów na świecie, zarówno pod względem wielkości produkcji, jak i udziałów rynkowych. Powstał z połączenia włoskiej Luxottiki (największego producenta oprawek okularowych) i francuskiego Essilora (największego producenta soczewek), tworząc światowego lidera branży okularowej.
Dominuje na globalnym rynek okularów z udziałem szacowanym na 30–40%. Posiada najbardziej rozpoznawalne marki, jak Ray-Ban czy Oakley. Zarządza siecią 17,6 tys. sklepów na świecie (m.in. LensCrafters, Sunglass Hut, Pearle Vision). Przychody spółki z segmentu okularów są kilka razy wyższe od kolejnych firm na rynku.
W tym roku jego akcje radzą sobie jednak słabo ze wzrostem o 4,5 proc. Przez rok stopa zwrotu to już jednak 19 proc., a przez ostanie 5 lat papiery EssilorLuxottica dały zarobić blisko 120 proc. Francusko-włoski koncern wyceniany na giełdzie w Paryżu na około 116 mld euro właśnie przedstawił wyniki za pierwsze półrocze i drugi kwartał.
Przychody Grupy wzrosły o 7,3% zarówno w drugim kwartale, jak i pierwszej połowie 2025 r., przy stałych kursach wymiany walut. Przy kursach bieżących wzrost był niższy ze względu na deprecjację amerykańskiej waluty. W drugim kwartale sprzedaż przyniosła 7,175 mld euro wpływów, a w całym półroczu sięgnęła 14,2 mld euro.
Skorygowany zysk operacyjny wzrósł przy stałych kursach o 7,1% w pierwszej połowie roku do 2,53 mld euro, co jest wynikiem nieznacznie niższym od konsensusu analityków Visible Alpha na poziomie 2,55 mld euro. Marża operacyjna w tym czasie, przy stałych kursach, utrzymała się na poziomie 18,3%.
Silniejsza struktura cenowa, czyli wyższe ceny na kilku rynkach, pomogły zrównoważyć presję wynikającą z ceł i niekorzystnych kursów walut. Warto zauważyć wzrost sprzedaży na wszystkich kluczowych rynkach. Ameryka Północna odnotowała wzrost o 5,5% przy stałych kursach wymiany, Ameryka Łacińska odnotowała wzrost o 8,2%, region Azji i Pacyfiku wzrósł o 7,8%, a EMEA (Europa, Blisko Wschód i Afryka) była najlepiej prosperującym regionem, rosnąc o 9,1%.
Firma przyspieszyła ekspansję na rynku inteligentnych okularów, prezentując serię „Nuance Audio” z udoskonalonymi funkcjami słuchowymi oraz wprowadzając serię „Oakley Meta”, o sportowym charakterze. EssilorLuxottica tworzy inteligentne okulary przy współpracę z Meta Platforms, spółką macierzystą Facebooka.
Od 2019 roku firmy wspólnie opracowały dwie serie inteligentnych okularów Ray-Ban Meta, umożliwiających m.in. robienie zdjęć, nagrywanie wideo, prowadzenie rozmów telefonicznych, korzystanie z asystenta głosowego Meta AI oraz transmisje na żywo, a także rozbudowane integracje z komunikatorami (WhatsApp, Messenger). Pierwsza wersja zadebiutowała w 2021 roku, ale to model drugiej generacji, wydany w 2023 roku, odniósł większy sukces.
W 2025 r. ogłoszono rozwój nowych linii inteligentnych okularów pod markami Oakley (linia dla sportowców) i planami produktów pod marką Prada. Okulary tworzone ze współpracy z Metą stają się coraz bardziej powszechne. Dyrektor generalny EssilorLuxottica Francesco Milleri mówił w lutym tego roku, że mają ambicję wyprodukować 10 mln sztuk do końca 2026 rok.
„Sukces okularów Ray-Ban Meta, premiera okularów Oakley Meta Performance AI oraz pozytywny odbiór Nuance Audio to dla nas kamienie milowe na tym nowym froncie” – powiedział prezes, cytowany w oświadczeniu.
Chociaż inwestycje w inteligentne okulary generują wzrost kosztów, zaczynają coraz lepiej wyglądać w tabelkach. Obecnie odpowiadają za bardzo małą część przychodów, ale liczą się przyszłe perspektywy i rosną dynamika sprzedaży. W pierwszej połowie roku okulary Ray-Ban Meta odnotowały ponad trzykrotny wzrost przychodów (>200%), poinformowała spółka w oświadczeniu dla prasy.
Potwierdzeniem potencjału rynku ma być nie tylko współpraca z Metą, ale także inwestycja tej drugiej w akcje EssilorLuxottica. Na początku lipca Bloomberg doniósł, że firma Marka Zuckerberga nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w transakcji szacowanej na 3 miliardy euro i obejmującej przejęcie nieco poniżej 3% akcji z opcją zwiększenia zaangażowania do 5% w przyszłości.

























































