Specjaliści od marketingu wystawienniczego są zgodni, uczestnictwo w targach to skuteczny sposób na sukces, a szansa na zrobienie dobrego wrażenie na odwiedzających może się nie powtórzyć. Ilość imprez targowych i odwiedzających je gości dowodzi, że gra warta jest świeczki.
Z raportu Związku Międzynarodowych Statystyk Targowych CENTREX wynika, że w roku 2010 zorganizowano 227 imprez targowych, o 21 więcej niż w 2009. Wydarzenia te zgromadziły ponad milion zwiedzających i przyniosły dwudziestoprocentowy wzrost sprzedanej powierzchni targowej.
Wyniki te potwierdzają poprawę klimatu biznesowego oraz wzrost świadomości przedsiębiorców na temat targów jako instrumentu komunikacji i marketingu - czytamy w najnowszym biuletynie Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
Grzech, który prowadzi do raju?
Trudno nie zgodzić się z opinią, że marketing, jak i same targi są stare jak świat, a pierwszy grzech człowieka to wynik marketingu bezpośredniego Ewy wobec Adama. Dziś potencjał działań bezpośrednich rysuje w wyobraźni marketerów wizję raju biznesowego i jak pokazują analizy tego rynku nie są to jedynie pobożne życzenia.
- Marketing targowy rozwija się na świecie od ponad stu lat, w Polsce od dwudziestu. Wyniki raportu CENTREXu cieszą, bo świadczą o tym, że świadomość korzyści wynikającymi z udziału w targach dojrzewa - mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie Sp. z o.o., które w rankingu najpopularniejszych targów w Polsce zajęły trzecie miejsce po Poznaniu i Kielcach.
Stoisko w kształcie ringu
„Highway to hell” czy „Stairway to heaven”?, czyli boks w targowym wydaniu
W Polsce z pewnością jest coraz lepiej, a na pewno ciekawiej. Zwłaszcza jeśli chodzi o wydarzenia i kreacje targowe. W Poznaniu podczas targów spożywczych Polagra-Food odbył się Ogólnopolski Konkurs Układania Pater Mięsnych, ale jeszcze więcej emocji wzbudziła prezentacja… Mięsnego Rowera Marycha „skonstruowanego” z kiełbasy i słoniny.
Środek lokomocji był również inspiracją dla jednej z firm biorących udział w krakowskich targach stomatologicznych Krakdent. Zwiedzający wśród najnowszych, najwygodniejszych foteli dentystycznych mogli znaleźć unit w kształcie Harleya Davidsona! Prezentował się znakomicie. Aż przykro pomyśleć, że dla tych którzy na niego wskoczą, podróż może bardziej przypominać „Highway to hell” w wykonaniu AC/DC, aniżeli „Stairway to heaven” Led Zeppelin.
W Krakowie można też było zobaczyć stoisko w kształcie piramidy. Egipskie klimaty królowały podczas Międzynarodowych Targów Wyrobów Tytoniowych - Eurotab 2010.
To nie koniec zaskakujących pomysłów na promocję, które mogą powalić nas swoją oryginalnością. Jeden z wystawców Międzynarodowych Targów Budowlanych „BUDMA 2011" w Poznaniu w myśl swojego hasła promocyjnego „Konkurencja pada na deski” swoje stoisko zorganizował na ringu, na którym poza oknami, roletami i drzwiami wystąpili mistrzowie Śląska i Polski w boksie. Bez wątpienia stoisko znokautowało konkurencję.
Cztery rozwody i pogrzeb
Oryginalność nie dotyczy jedynie stoisk targowych, ale również tematów poszczególnych imprez. Przed trzema laty po raz pierwszy w Polsce odbyły się Targi Rozwodowe. Jak pokazują dane GUS branża jest rozwojowa, bowiem liczba fanów rośnie wraz z liczbą rozwodów, których w 2009 r. było ponad 72000. Uczestnicy targów rozwodowych mogą liczyć nie tylko na spotkanie z psychologami, mediatorami i prawnikami, ale również z detektywami, którzy zajmą się wytropieniem niewiernego małżonka. W zeszłym roku Targi odwiedziło blisko 300 osób, jak mówią ich organizatorzy niska frekwencja wynikała z tego, że ludzie się... wstydzą.
Zdecydowanie częściej jednak śmierć dotyka człowieka, a nie jego małżeństwa. Dlatego w Kielcach już w czerwcu po raz czwarty odbędą się Międzynarodowe Targi Branży Pogrzebowej NECROEXPO. W ofercie znajdziemy bogaty wybór trumien, sarkofagów, urn, czy nekrologów. Na uczestników czekają także konferencje i szkolenia z zakresu... konserwacji zmarłych oraz giełda luksusowych karawanów i melexów pod zadaszeniem. Wszystko w międzynarodowym wydaniu. Jednym zdaniem: żyć nie umierać....
Paweł Cyz, wykładowca, specjalista ds. relacji medialnych w Grupie PRC, sympatyk Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
Krystian Dudek, wykładowca akademicki, trener i konsultant PR, dyrektor ds. relacji medialnych Grupy PRC, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations Oddział Śląsk.
Zobacz też:
» Jaki ma związek obsługa klienta z public relations?
» Mamy kryzys! …czyli PR-owiec potrzebny od zaraz
» PKP – pociągi katastrofalnych połączeń
» Jaki ma związek obsługa klienta z public relations?
» Mamy kryzys! …czyli PR-owiec potrzebny od zaraz
» PKP – pociągi katastrofalnych połączeń


























































