Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez internet?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą coraz więcej spraw załatwić przez internet. Część z nich wymaga podpisu elektronicznego lub choćby jednorazowej wizyty w urzędzie, ale rośnie liczba kwestii, które można załatwić korzystając z dowolnego komputera podłączonego do internetu.

Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez internet
foto: thetaXstock

Różne sprawy są dostępne w różnych systemach administracji publicznej

Przedsiębiorcy, którzy chcą załatwić jakąś sprawę urzędową przez internet, korzystają z kilku różnych platform elektronicznych, które są wykorzystywane przez administrację publiczną do kontaktu z obywatelami.

e-PUAP

Jedną z platform jest e-PUAP (www.epuap.gov.pl), czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. e-PUAP pozwala na składanie dokumentów, wniosków i skarg do różnych urzędów i organów administracji publicznej. Urzędy publikują w systemie katalog spraw, które można załatwić za pomocą platformy np. zbycie pojazdu lub złożenie wniosku o rozłożeniu podatku na raty. Jak na razie jednak nie wszystkie urzędy współpracują jeszcze z platformą e-PUAP.

ABC zakładania firmy » ABC zakładania firmy

Złożenie dokumentów przez e-PUAP potwierdza się za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub za pomocą tzw. profilu zaufanego. Założenie profilu zaufanego jest zapewne dogodniejszym rozwiązaniem, niż kosztowny podpis elektroniczny, aczkolwiek i tak wymaga jednorazowej wizyty w urzędzie, w której potwierdza się profil zaufany.

e-Deklaracje

Drugą platformą jest system e-Deklaracje (www.e-deklaracje.gov.pl), który jest administrowany przez Ministerstwo Finansów. Platforma ta umożliwia osobom fizycznym i właścicielom jednoosobowych firm składanie deklaracji PIT i VAT. Niektóre deklaracje można złożyć bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. Wysyłanie deklaracji jest możliwe za pomocą interaktywnego formularza lub aplikacji instalowanej na komputerze.

PUE

Trzecią platformą istotną z punktu widzenia właścicieli jednoosobowych firm jest Platforma Usług Elektronicznych ZUS (www. pue.zus.pl). Jest to niedawno uruchomiona platforma, która umożliwia składanie wniosków, deklaracji i rozliczeń ZUS, a także sprawdzenie wysokości środków zgromadzonych na koncie ZUS i innych informacji.

Korzystanie z e-PUAP-u wymaga tylko jednej wizyty w urzędzie

Aby móc korzystać z platformy e-PUAP, należy zarejestrować na niej konto. Jeśli przedsiębiorca posiada kwalifikowany podpis elektroniczny, może się nim posłużyć przy rejestracji konta i za jego pomocą potwierdzić swoją tożsamość. Nie jest wtedy konieczna wizyta w urzędzie. Przedsiębiorca może także założyć bezpłatnie tzw. profil zaufany. Po złożeniu wniosku o założenie profilu zaufanego konieczne jest odwiedzenie dowolnego punktu potwierdzającego (punkty znajdują się w urzędach skarbowych, urzędach miasta lub gminy oraz w oddziałach ZUS na terenie całego kraju), aby się wylegitymować. Po pomyślnej weryfikacji tożsamości, dokumenty składane w e-PUAP można składać za pomocą tak utworzonego profilu.

KRS dostępny w Internecie»KRS dostępny w Internecie

Do katalogu spraw, które można załatwić za pomocą platformy e-PUAP, należą m.in.:

  • zarejestrowanie działalności gospodarczej lub złożenie wniosku o aktualizację wpisu,
  • złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami,
  • złożenie wniosku o wydanie koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych,
  • złożenie wniosku o dofinansowanie unijne,
  • złożenie wniosku o ustalenie podatku od nieruchomości.

Na razie platforma e-PUAP jest na wczesnym etapie rozwoju. Nie wszystkie urzędy udostępniły katalogi spraw, które można załatwić za pomocą platformy. Czasem urzędy (np. miasta lub gminy) mają własne systemy informatyczne do obsługi interesantów przez internet. W takim wypadku, brak możliwości załatwienia sprawy w danym urzędzie przez e-PUAP nie oznacza, że nie istnieje możliwość załatwienia jej przez internet w ogóle. Należy wtedy odwiedzić dodatkowo stronę internetową danego urzędu i tam sprawdzić, czy urząd posiada własne procedury załatwienia danej sprawy bez konieczności wizyty w okienku.

Złożenie wniosku za pomocą systemu e-PUAP jest możliwe na kilka sposobów

Aby złożyć podanie za pomocą systemu e-PUAP, przedsiębiorca musi zalogować się w systemie, wybrać właściwą sprawę oraz właściwy organ (np. ze względu na miejsce zamieszkania). Następnie, przedsiębiorca może przejść do formularza złożenia podania. Nie trzeba wypełniać dokumentu za pomocą systemu można dołączyć wcześniej wypełniony dokument, przy czym musi być on zgodny ze wzorem.

zakładanie firmy»Jak założyć i zarejestrować spółkę – krok po kroku

Przed złożeniem dokumentu, trzeba go podpisać. Dokumenty składane za pomocą e-PUAP można podpisać na 3 sposoby:

  • za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,
  • za pomocą profilu zaufanego,
  • poprzez złożenie wniosku bez podpisu i wizytę w urzędzie w celu podpisania go w obecności urzędnika.

Przy podpisywaniu dokumentu za pomocą profilu zaufanego, system poprosi o potwierdzenie za pomocą kodu jednorazowego. Kod wysyłany jest przedsiębiorcy na adres e-mail podany podczas rejestracji. Podanie kodu jest równoznaczne ze złożeniem własnoręcznego podpisu na dokumencie.

Pisma można składać całą dobę. Wpłynięcie pisma jest potwierdzane za pomocą generowanego automatycznie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Dzięki temu łatwo ustalić, czy i kiedy pismo dotarło do adresata. Takie poświadczenie jest takim samym dowodem jak potwierdzenie nadania w przypadku dokumentów wysłanych listem poleconym.

Wnioski wymagające przedłożenia oryginałów do wglądu zmuszają do wizyty w urzędzie

W przypadku niektórych spraw np. rejestracji samochodu, jest możliwe złożenie wniosku przez internet, ale przepisy wymagają przedłożenia pewnych załączników w oryginale. Zatem po złożeniu wniosku i tak jest konieczna wizyta w urzędzie w celu ich okazania.

Czasami warto złożyć wniosek przez internet wiedząc, że i tak będzie konieczna wizyta w urzędzie. W takich przypadkach, urzędy wzywają zazwyczaj do uzupełnienia dokumentów i pozwalają się umówić na konkretną godzinę, dzięki czemu można załatwić sprawę z pominięciem kolejki.


 »Urzędnik pracuje efektywniej od ciebie 

Jeśli przepisy nie wymagają przedłożenia dokumentów w oryginale lub notarialnego poświadczenia ich zgodności z oryginałem, do wniosku można załączyć zeskanowany obraz takich załączników.

Wiele spraw w ZUS-ie można załatwić przez internet, ale najważniejsze tylko za pomocą podpisu elektronicznego

Właściciele jednoosobowych firm mogą załatwić przez internet wiele spraw, które wcześniej wymagały osobistej wizyty w ZUS. Uruchomiona niedawno Platforma Usług Elektronicznych (PUE) umożliwia składanie wniosków, a także dostęp do bieżących informacji na temat ubezpieczenia, np. środków zgromadzonych na kontach ZUS czy zgłoszonych danych. System ZUS-u jest zintegrowany z platformą e-PUAP i za pomocą profilu zaufanego możliwe jest złożenie wniosku, np. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, o układ ratalny, o odroczenie zapłaty składek, itp.

Dla przedsiębiorców przygotowany został moduł ePłatnik, który umożliwia dodatkowo składanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Usługa ePłatnik jest przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy zatrudniają do 100 pracowników. Niestety, w przypadku tego modułu czeka na przedsiębiorców rozczarowanie. Przepisy nie pozwalają potwierdzania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych za pomocą bezpłatnego profilu zaufanego. Można to zrobić tylko i wyłącznie podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.

Deklaracje PIT, VAT i PCC można złożyć przez internet bez podpisu elektronicznego

Właściciele jednoosobowych firm mają również możliwość składania zeznań podatkowych oraz ich korekt przez internet. Jest to możliwe za pomocą systemu e-Deklaracje. Osoby fizyczne i właściciele jednoosobowych firm nie muszą przy składaniu zeznań posługiwać się podpisem elektronicznym. Oprócz składania deklaracji PIT, od listopada 2012 roku możliwe jest również składanie deklaracji VAT i PCC bez podpisu elektronicznego.

W zakresie podatku VAT, przez internet można złożyć następujące deklaracje:

  • VAT-7,
  • VAT-7K,
  • VAT-7D.

Uruchomiona w listopadzie funkcja dotyczy nie tylko deklaracji składanych na bieżąco, ale i archiwalnych, za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 grudnia 2010 roku, które można w ten sposób skorygować.


 »Urzędnik zarabia o jedną trzecią więcej niż ty 

W przypadku formularzy PIT, możliwe jest złożenie następujących formularzy bez użycia podpisu elektronicznego:

  • PIT-28,
  • PIT-36,
  • PIT-36L,
  • PIT-37,
  • PIT-38,
  • PIT-39,
  • PIT-16A,
  • PIT-19A,
  • PIT-16.

Bez podpisu elektronicznego możliwe jest również składanie deklaracji PCC-3 (podatku od czynności cywilno-prawnych, np. umowy pożyczki). Deklarację przez internet można złożyć za czynności wykonane po 31 grudnia 2011 r.

Jak informuje Ministerstwo Finansów, w przypadku deklaracji VAT i PCC-3, dokument podpisuje się w ten sposób, że podaje się kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym składane są deklaracje.


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy Infakt

Źródło:
Poszukujesz korzystnie oprocentowanej lokaty? Sprawdź Lokatę Happy 5%
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

    Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

  • Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

    W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

  • Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

    Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Ph.D., Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku