SMART > Poradniki > Firma > Rejestracja w CEIDG: co warto wiedzieć przed założeniem firmy?
   Aktualizacja:

Rejestracja w CEIDG: co warto wiedzieć przed założeniem firmy?

Każda działalność gospodarcza w Polsce powinna zostać zarejestrowana w  CEIDG. Proces rejestracji nie jest trudny, można go wykonać całkowicie zdalnie i w zaledwie kilka minut. Sprawdź, jak zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej!

Rejestracja w CEIDG: co warto wiedzieć przed założeniem firmy?
Spis treści
więcej Ikona strzałki
Wybierz najlepsze konta firmowe


 

Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej w Polsce powinna odbyć się poprzez wypełnienie druku CEIDG-1. Można to zrobić zdalnie, listownie lub bezpośrednio w urzędzie. Konstrukcja druku jest prosta i intuicyjna, dlatego nikt nie powinien mieć problemu z jego wypełnieniem. Warto podkreślić, że sama rejestracja w CEIDG jest zupełnie bezpłatna i przy odpowiednim przygotowaniu zajmie jedynie kilka minut.


Zdaniem eksperta

Rejestracja w CEIDG to kluczowy i obowiązkowy krok dla każdego, kto chce legalnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. Proces jest prosty, szybki i całkowicie bezpłatny, co czyni go dostępnym dla każdego przyszłego przedsiębiorcy. Ważne jest jednak odpowiednie przygotowanie, w tym przemyślenie kwestii takich jak: kody PKD, forma opodatkowania czy konieczność posiadania licencji lub pozwolenia. Dobrze przeprowadzona rejestracja w CEIDG nie tylko otwiera drogę do prowadzenia biznesu, ale także pomaga w sprawnym zarządzaniu obowiązkami podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Otwierając firmę, warto pomyśleć o koncie firmowym. Oddzielenie finansów osobistych od firmowych jest nie tylko praktyczne, ale często wręcz konieczne.


Justyna Redzik - ekspert Bankier.pl



Czym jest CEIDG?

CEIDG to skrót od nazwy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, która jest rejestrem firm. W ewidencji znajdują się informacje o wszystkich przedsiębiorcach, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce.

Każda osoba, która chciałaby prowadzić jednoosobową działalność w Polsce, musi dokonać wpisu tej działalności do CEIDG.

W rejestrze CEIDG znajdują się wyłącznie informacje o przedsiębiorcach, którzy:

  1. prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Polski;

  2. są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.

Co warto wiedzieć o wpisie działalności gospodarczej do CEIDG?

  1. Wpisu do CEIDG należy dokonać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

  2. Dokonanie wpisu jest całkowicie bezpłatne.

  3. Aby zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, należy wypełnić druk CEIDG-1.

  4. Wpis będzie widoczny w rejestrze natychmiast po jego dokonaniu, a więc nie później niż następnego dnia roboczego po wpływie wniosku do właściwego organu.

  5. Rejestracja firmy w CEIDG wiąże się z dokonaniem automatycznej rejestracji w ZUS.

  6. Informacja o Twojej działalności oraz firmie innych przedsiębiorców będzie widoczna w bazie przedsiębiorców. Dostęp do danych w niej zamieszczonych posiada każdy zainteresowany.

  7. Pamiętaj, że jedna osoba fizyczna może zarejestrować wyłącznie jedną działalność gospodarczą. Nie oznacza to jednak, że w ramach jednej działalności nie można prowadzić różnych działalności.

Gdzie dokonać rejestracji w CEIDG?

Aby zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą do CEIDG, musisz wypełnić wniosek CEIDG-1 i złożyć go do urzędu miasta lub gminy, urzędu miasta na prawach powiatu lub urzędu dzielnicowego miasta stołecznego Warszawy. Druk można wypełnić online lub papierowo.

Rejestracja zdalna odbywa się za pośrednictwem portalu rządowego Biznes.gov.pl. Jeśli chciałbyś wypełnić wniosek papierowy ręcznie, to będziesz musiał osobiście złożyć go do odpowiedniego urzędu lub wysłać do niego listem poleconym.

Sprawdź również: Start-up -- co warto o nim wiedzieć?

Nad czym musisz się zastanowić, zanim założysz działalność gospodarczą?

Istnieje kilka kwestii, nad którymi warto się zastanowić, zanim rozpocznie się proces rejestracji własnej działalności gospodarczej. Wśród nich znajdują się w szczególności:

  1. Zastanów się, czy na pewno musisz właśnie teraz rejestrować działalność. Nie jest tajemnicą, że prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z dużymi kosztami związanymi z opłatami na ZUS i ewentualnymi kosztami księgowości. Jeśli chciałbyś przetestować, czy Twój pomysł w ogóle ma szanse powodzenia, koniecznie sprawdź, czy nie możesz rozpocząć od działalności nierejestrowanej!

  2. Wybierz nazwę dla swojej działalności. Przy działalności jednoosobowej w nazwie powinno znaleźć się Twoje imię i nazwisko, a dopiero za nimi ewentualne słowa odzwierciedlające profil prowadzonej przez Ciebie firmy lub inne fantazyjne sformułowania.

  3. Zastanów się nad firmowym adresem. Zakładając działalność nie ma konieczności podawania miejsca jej stałego wykonywania. Warto jednak podać adres do doręczeń, a więc miejsce, z którego będziesz odbierać firmową korespondencję.

  4. Wybierz kod PKD. Lista dostępnych kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności jest ogólnodostępna. Warto wybrać taki, który najlepiej będzie oddawał profil prowadzonej przez Ciebie działalności. Jeśli planujesz wykonywać czynności o różnej charakterystyce, możesz wybrać kilka kodów, ale wśród nich będzie musiał być jeden główny. Pamiętaj, że niektóre rodzaje kodów są powiązane z koniecznością zastosowania konkretnych form opodatkowania, rejestracją VAT, obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej, dysponowania odpowiednimi pozwoleniami lub koncesjami lub też możliwością skorzystania z ulg podatkowych.

  5. Sprawdź, czy będziesz potrzebował pozwolenia, licencji, koncesji lub zezwolenia na wykonywanie działalności lub też wpisu do odpowiedniego rejestru działalności regulowanej.

  6. Wybierz odpowiednią formę opodatkowania dochodów! Obecnie możesz wybrać jedną z trzech form: opodatkowanie na zasadach ogólnych, opodatkowanie według stawki podatkowej lub ryczałt od przychodów eweidenjconowanych.

  7. Sprawdź, czy musisz płacić VAT. Jeśli okaże się, że nie, to dobrze się zastanów, czy bardziej opłaca Ci się być płatnikiem czy też nie.

  8. Zastanów się, czy będziesz posiadał osobny rachunek firmowy.

  9. Zastanów się, czy na tym etapie będziesz potrzebował wsparcia pełnomocnika, a jeśli tak, to kto powinien nim zostać.

Planujesz założyć spółkę? Dowiedz się więcej o rejestracji spółki cywilnej!

Chciałbyś wiedzieć więcej? Przeczytaj: Koszty uzyskania przychodu – praktyczny poradnik

Rejestracja działalności gospodarczej – informacje niezbędne do złożenia wniosku

Aby sprawnie i szybko wypełnić wniosek o wpis do CEIDG, warto wcześniej przygotować sobie kilka informacji:

  • imiona, nazwiska, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia przyszłego przedsiębiorcy;

  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości (paszport lub dowód osobisty);

  • numer PESEL (jeżeli został nadany);

  • posiadane obywatelstwa (wszystkie);

  • numery NIP i REGON (jeżeli zostały nadane);

  • adres zamieszkania wnioskodawcy;

  • adresy związane z wykonywaną działalnością: korespondencyjny i ewentualne adresy wykonywania działalności;

  • nazwę i nazwę skróconą wykonywanej działalności;

  • kody PKD;

  • liczbę planowanych do zatrudnienia pracowników;

  • datę rozpoczęcia wykonywania działalności;

  • dane urzędu skarbowego właściwego do złożenia wniosku ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy;

  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą.

Zmieniły się dane Twojej jednoosobowej działalności gospodarczej? Sprawdź, jak zaktualizować informacje w CEIDG!

Rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – krok po kroku

Zastanawiasz się, jak krok po kroku przebiega proces wypełniania wniosku CEIDG-1? Podpowiadamy!

  1. Wybierz, kto składa wniosek wniosek może zostać złożony osobiście przez przyszłego przedsiębiorcę lub jego pełnomocnika.

  2. Wpisz datę i miejsce złożenia wniosku.

  3. Wybierz rodzaj wnioskuten sam wniosek służy zarówno do zakładania działalności, jak również do zmiany danych zawartych w poprzednim wpisie, zawieszenia działalności, jej wznowienia i wykreślenia.

  4. Wpisz dane wnioskodawcy.

  5. Wpisz adres zamieszkania i dane do kontaktu z  wnioskodawcą.

  6. Wskaż dane dotyczące Twojej przyszłej firmy.

  7. Wybierz rodzaj działalności zgodnie z kodami PKD.

  8. Wpisz adres do doręczeń korespondencji pocztowej.

  9. Wybierz stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej oraz ewentualne miejsca dodatkowe, w których będzie wykonywana Twoja działalność gospodarcza. Jeśli nie zakładasz żadnego stałego punktu wykonywania działalności, możesz pozostawić to pole puste.

  10. Wskaż instytucję, w której będziesz ubezpieczony – ZUS lub KRUS.

  11. Potwierdź oświadczenie, że nie wydano wobec Ciebie całkowitego zakazu wykonywania działalności gospodarczej oraz że posiadasz tytuł prawny do nieruchomości, których adres wskazałeś we wniosku.

  12. Podaj dane naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

  13. Wybierz formę opodatkowania – formę odprowadzania podatku dochodowego.

  14. Wskaż, kto będzie prowadził Twoją dokumentację rachunkową oraz gdzie będzie ona przechowywana.

  15. Wskaż numery rachunków bankowych, z poziomu których będziesz obsługiwał sprawy związane z otwieraną działalnością.

  16. Wybierz adres do e-doręczeń.

  17. Wskaż, czy planujesz prowadzić działalność indywidualnie, czy też w formie spółki cywilnej.

  18. Dodaj informację o ewentualnych udzielonych pełnomocnictwach.

  19. Wskaż ewentualne załączniki do wniosku.

  20. Podpisz deklarację RODO.

Przeczytaj też: Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności – czy masz szansę je uzyskać? oraz Faktoring – na czym polega i ile kosztuje? Praktyczny poradnik dla przedsiębiorców

Wpis do CEIDG to nie wszystko!

Rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej to dopiero pierwszy, ale najważniejszy krok ku posiadaniu własnej firmy. Kolejnym krokiem będzie złożenie oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego oraz dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego lub aktualizującego do VAT. Odpowiedni załącznik można dołączyć do wniosku CEIDG-1.

Konieczne będzie również zgłoszenie się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jako osoba ubezpieczona. Tego zgłoszenia również można dokonać poprzez odznaczenie odpowiedniej opcji na wniosku CEIDG-1. Warto wiedzieć, że ubezpieczenia można zgłosić również członków swojej rodziny oraz swoich pracowników i członków ich rodzin.

Po otworzeniu działalności warto otworzyć firmowy rachunek bankowy. Jego numer powinien znaleźć się w ewidencji w terminie 7 dni od momentu podpisania umowy o otworzenie konta bankowego.

Sprawdź również: Jak zgłosić zmianę konta w CEIDG?

Rejestracja w CEIDG – podsumowanie najważniejszych informacji

Obowiązek rejestracji

Każda jednoosobowa działalność gospodarcza w Polsce musi zostać zarejestrowana w CEIDG, co jest procesem bezpłatnym i szybkim, możliwym do wykonania online.

Wymagane dokumenty

Rejestracja odbywa się poprzez wypełnienie druku CEIDG-1, który można złożyć online, w urzędzie lub wysłać listownie.

Zawartość CEIDG

Rejestr zawiera dane przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność oraz wspólników spółek cywilnych osób fizycznych.

Kwestie organizacyjne

Przed rejestracją należy przemyśleć nazwę działalności, adres korespondencyjny, kody PKD, formę opodatkowania oraz potencjalną konieczność posiadania licencji czy pozwolenia.

Dane niezbędne do wniosku

Wniosek wymaga m.in. danych osobowych, adresowych, numeru PESEL, NIP, REGON (jeśli nadane) oraz planowanej daty rozpoczęcia działalności.

Proces rejestracji

Po wypełnieniu wniosku CEIDG-1 rejestracja w ZUS, wybór formy opodatkowania oraz zgłoszenie do VAT są realizowane automatycznie lub poprzez załączniki.

Formalności po rejestracji

Należy otworzyć rachunek firmowy, zgłosić jego numer do ewidencji oraz uregulować wszystkie kwestie związane z ubezpieczeniem i podatkami.

Elastyczność działalności

Jedna osoba może prowadzić tylko jedną działalność gospodarczą, ale w jej ramach możliwe jest realizowanie różnych typów działalności.

Dostępność rejestracji

Rejestracji można dokonać za pośrednictwem portalu Biznes.gov.pl lub w odpowiednim urzędzie.

Znaczenie CEIDG

Wpis do CEIDG zapewnia publiczną widoczność danych firmy oraz jest warunkiem legalnego prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.



Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

CEIDG

CEIDG to Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, elektroniczny rejestr przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych w Polsce.

Tak, każda osoba fizyczna planująca prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą lub będąca wspólnikiem spółki cywilnej musi dokonać wpisu do CEIDG.

Rejestracji można dokonać online poprzez portal Biznes.gov.pl, osobiście w urzędzie gminy lub miasta lub listownie. W przypadku rejestracji online wymagany jest Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany.

Tak, złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest całkowicie bezpłatne.

Należy przygotować dane osobowe (w tym numer PESEL), adres zamieszkania, planowaną nazwę firmy, kody PKD określające rodzaj działalności, formę opodatkowania oraz datę rozpoczęcia działalności.

Wpis do CEIDG jest dokonywany najpóźniej następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku. W przypadku rejestracji online wpis może pojawić się nawet tego samego dnia.

Tak, w ramach jednego wpisu można prowadzić różne rodzaje działalności, pod warunkiem ich zgłoszenia poprzez odpowiednie kody PKD.

Po rejestracji należy zgłosić się do ZUS jako płatnik składek, wybrać formę opodatkowania w urzędzie skarbowym oraz, w razie potrzeby, zarejestrować się jako płatnik VAT.

Tak, przedsiębiorca ma prawo zawiesić działalność na okres od 30 dni do 24 miesięcy, składając odpowiedni wniosek w CEIDG.

Wszelkie zmiany danych, takich jak adres czy zakres działalności, należy zgłosić poprzez złożenie wniosku aktualizacyjnego w CEIDG w ciągu 7 dni od ich zaistnienia.

Tak, można zarejestrować działalność bez stałego miejsca wykonywania, podając jedynie adres do doręczeń.

Tak, obcokrajowcy z krajów UE oraz niektórych innych państw mogą zarejestrować działalność w CEIDG na takich samych zasadach jak obywatele polscy

Prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do CEIDG jest nielegalne i może skutkować sankcjami prawnymi oraz finansowymi.

Tak, w przypadku zakończenia działalności należy złożyć wniosek o wykreślenie wpisu z CEIDG.

Pomoc można uzyskać na stronie Biznes.gov.pl, w urzędach gminy lub miasta, a także korzystając z infolinii CEIDG.

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki