Rok 2021 na GPW póki co nie należy do producentów gier. Branża, która przez kilka lat trwała w hossie, złapała zadyszkę. Widać to po indeksie WIG-Games, który jest obecnie jedynym branżowym indeksem na GPW z ujemną stopą zwrotu. Od początku stycznia stracił aż 25 proc. W jego skład wchodzi jednak tylko pięć firm, przez co teoretycznie nie oddaje on dobrze szerokiej sytuacji w branży. Ta jednak jest podobna. Z 15 deweloperów gier z głównego rynku GPW na plusie w tym roku jest jedynie sześciu. Mediana wyniku to -14,5 proc.
Wbrew pozorom I kwartał 2021 roku wcale nie był dla branży zły. 11 z 15 wspomnianych spółek poprawiło rok do roku kwartalne przychody. Dziewięć poprawiło zysk. W przypadku niektórych spółek wcześniejsze oczekiwania były jednak tak wywindowane, że nawet pokazanie świetnej dynamiki wyników nie powstrzymało spadków. Podobnie dywidendy, które w tym roku w branży będą rekordowe. Wypłaci je aż osiem spółek, a suma będzie najwyższa w historii (nawet jeżeli z wyliczeń odejmie się CD Projekt). Mimo to na notowania firm z branży zawitała poważna korekta.
Cieniem na branży kładą się oczywiście wyniki jej lidera, czyli CD Projektu. Firma po grudniowej premierze "Cyberpunka" zaliczyła w IV kwartale rekordowy kwartał z zyskiem na poziomie niemal 1 mld zł. W I kwartale sprzedaż gry się jednak załamała i spółka wypracowała ledwie 32,5 mln zł zysku netto. Ledwie, bowiem mowa o kwartale, który rozpoczął się trzy tygodnie po wypuszczeniu wyczekiwanej przez lata gry. Co istotne, jeszcze w grudniu CD Projekt wyceniano na 45 mld zł, obecnie jest to 1/3 tej sumy, a notowania firmy znajdują się w trendzie spadkowym.
Więcej od CD Projektu w I kwartale 2021 roku zarobiło Ten Square Games, które pokazało 52,7 mln zł zysku netto. Spółka preferuje inny model biznesowy, inwestuje pieniądze w akwizycję użytkowników i rozwój gier mobilnych opartych na mikropłatonościach. Generuje przez to bardziej regularne koszty, ale i bardziej regularne wpływy. Szczególnie, że Ten Square świetnie radzi sobie z monetyzacją, co pokazują regularne wzrosty wyników. Jednak co ciekawe, także i Ten Square nie uniknęło spadków notowań w 2021 roku, jest na minusie 21 proc. Spółka koryguje wcześniejsze mocne wzrosty wraz z branżą. Obecnie wyceniania jest na 3,2 mld zł.
Trzecie pod względem przychodów jest PlayWay, które postawiło na jeszcze inny model biznesowy - szerokie portfolio spółek i gier oraz celowanie w nisze przy dużo niższych kosztach produkcji. Spółka zarobiła w I kwartale 2021 roku 25,5 mln zł. I choć rok do roku to poprawa (+20,5 proc.), to jednak inwestorzy rozpieszczeni kilkoma lepszymi kwartałami w ostatnim czasie także i tutaj nieco sceptyczniej spojrzeli na wycenę spółki. Od początku roku notowania PlayWay spadły o 27 proc.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelęWyniki finansowe producentów gier z GPW (w mln zł) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
I kw. 2021 | I kw. 2020 | Rok do roku | |||||
Kapitalizacja | Przychody | Zysk netto | Przychody | Zysk netto | Przychody | Zysk netto | |
CD Projekt | 15 634,66 | 197,60 | 32,50 | 192,97 | 91,98 | 2,40% | -64,67% |
Ten Square Games | 3 175,81 | 174,11 | 52,68 | 95,02 | 35,34 | 83,24% | 49,07% |
Huuuge (koryg.) | 3 161,78 | 377,98 | 16,59 | 314,08 | 52,87 | 20,34% | -68,62% |
PlayWay | 3 072,96 | 47,10 | 25,52 | 35,08 | 21,17 | 34,27% | 20,54% |
People Can Fly | 1 685,06 | 30,87 | 7,82 | 25,93 | 8,68 | 19,06% | -9,96% |
11bit studios | 1 222,93 | 14,84 | 3,56 | 30,52 | 16,53 | -51,39% | -78,47% |
Creepy Jar | 633,91 | 8,21 | 4,78 | 1,18 | 0,84 | 597,37% | 469,29% |
All in Games | 545,99 | 4,91 | 8,62 | 2,12 | -5,96 | 132,23% | - |
Boombit | 358,31 | 42,89 | 3,82 | 37,79 | 6,37 | 13,50% | -40,02% |
CI Games | 280,82 | 9,52 | 2,71 | 12,30 | 1,50 | -22,62% | 80,65% |
Artifex Mundi | 182,02 | 10,52 | 3,29 | 5,62 | 1,41 | 87,18% | 133,76% |
Ultimate Games | 166,05 | 4,90 | 2,48 | 2,16 | 1,26 | 126,85% | 96,67% |
Games Operators | 79,72 | 1,89 | 0,88 | 1,59 | 0,49 | 18,87% | 80,16% |
Gaming Factory | 77,28 | 0,27 | 0,05 | 0,59 | 0,27 | -54,24% | -81,48% |
T-Bull | 28,70 | 1,52 | -0,70 | 1,64 | -0,05 | -7,66% | - |
SUMA | 30 306,00 | 927,14 | 164,60 | 758,60 | 232,71 | 22,22% | -29,27% |
ŚREDNIA | 2 020,40 | 61,81 | 10,97 | 50,57 | 15,51 |
Warto dodać, że wśród spółek, które mają w tym roku dodatnią stopę zwrotu są m.in. Boombit (po zmianie strategii) czy 11bit (nie dzielące się zyskiem i wciąż pracjące nad nową dużą grą), czyli firmy, które zysku rok do roku wcale nie poprawiły. Ich akcje wcześniej w 2020 roku zachowywały się jednak nieco spokojniej niż papiery PlayWay czy Ten Square. To w pewnym sensie pokazuje, że dużą rolę w obecnej sytuacji w branży odgrywają nie tylko wyniki, ale i szersze zmiany sytuacji firm oraz po prostu pewna korekta nastrojów po wcześniejszych mocnych zakupach.
Należy także pamiętać, że branża gier jest bardzo specyficzna. Z jednej strony często największe wzrosty towarzyszą okresowi nadziei (przed premierą gry), a nie samego sukcesu (premiera gry). Dodatkowo wyniki u spółek działających w modelu jednej premiery na kilka kwartałów/lat są bardzo nieregularne. Przykładowo People Can Fly pokazał w I kwartale 2021 roku zysk na poziomie 7,8 mln zł, jednak w porównaniu z faktem, że 1 kwietnia miała miejsce premiera gry "Outriders", wyniki spółki za I kwartał schodzą na boczny plan.