Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Od Trumpa po Juventus Turyn. Kryptowaluty coraz mocniej w sporcie

fot. IMAGO / FORUM

Po ożywieniu rynku kryptowalut firmy z tej branży coraz intensywniej inwestują w sport, korzystając z odrodzenia zainteresowania swoim sektorem. Dzięki działaniu Donalda Trumpa, który uruchomił własną kryptowalutę, bitcoiny znów rosną na wartości, a sponsoring w sporcie przeżywa renesans. W 2025 roku firmy kryptowalutowe podpisały już 22 umowy, co świadczy o rosnącym wpływie cyfrowych walut na świat sportu.

reklama

Przychylność Donalda Trumpa wobec kryptowalut poskutkowała tym, że firmy parające się tą branżą zwiększają swoje inwestycje i sponsoringi w sporcie. W lutym najbardziej medialną transakcją był zakup przez grupę Tether 5 procent udziałów w najbardziej utytułowanym włoskim klubie piłkarskim, 36-krotnym mistrzu kraju, czyli Juventusie Turyn, a także umowa brandingowa giełdy kryptowalut Gato.io z zespołem wyścigowym Formuły 1 Red Bull Racing.

Umowy te są zawierane w momencie, gdy przemysł kryptowalutowy świętuje swój renesans, co jest częściowo napędzane przez wsparcie Donalda Trumpa, który kilka dni przed powrotem do Białego Domu uruchomił swoją własną kryptowalutę. Jego wygrana wyborcza spowodowała, że bitcoin wzrósł do ponad 100 000 dolarów, co doprowadziło do rekordowych wolumenów transakcji i zwiększyło majątki firm kryptowalutowych.

Choć upadek giełdy kryptowalut FTX pod koniec 2022 roku pozostawił liczne drużyny sportowe i ligi bez pieniędzy, powrót bitcoina tchnął nowe życie w zdolność sektora do finansowania sponsorowania sportu.

Kryptowaluty coraz mocniej w świecie sportu

O rosnącej ekspansji na rynku sportu przez firmy zajmujące się cyfrowymi walutami najlepiej niech świadczą liczby. Pod koniec lutego 2025 roku przedsiębiorstwa kryptowalutowe zawarły 22 umowy z grupami sportowymi (wobec 18, które podpisano rok temu o tej porze). Liczba transakcji wzrosła do 117 w ubiegłym roku, w porównaniu z 93 w roku 2023. Jest to jednak wciąż mniej niż 173 umowy zawarte w 2022 roku.

Średnia wartość nowych transakcji od początku 2025 roku wynosi około 4,3 miliona dolarów, w porównaniu do 2,6 miliona dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. W całym 2024 roku wartość rocznych nowych umów ogłoszonych wyniosła 305 milionów dolarów, w porównaniu do 247 milionów dolarów w 2023 roku, ale była mniej niż połową szczytu z 2022 roku, który wynosił 681 milionów dolarów.

Inne umowy zawarte w tym roku obejmują partnerstwo pomiędzy Coinbase a wspieranym przez Arabię Saudyjską zespołem Formuły 1, Aston Martin Aramco, które zostało opłacone stablecoinami. Giełda kryptowalut XBO.com została w tym tygodniu oficjalnym sponsorem narodowej drużyny piłkarskiej Argentyny.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Kryptowaluty w sporcie. Szansa czy ryzyko?

Sponsoringi i umowy brandingowe z drużynami sportowymi o dużej rozpoznawalności pomagają firmom kryptowalutowym dotrzeć do szerszej publiczności i potencjalnie zachęcają tysiące nowych inwestorów do kupowania i handlowania tokenami.

Wizerunek sektora ucierpiał jednak z powodu powiązania z innymi ryzykownymi branżami, takimi jak hazard. W angielskiej Premier League już od sezonu 2025/26 zawodnicy nie będą mogli nosić na przedniej stronie swoich koszulek żadnych nadruków związanych z tym obszarem.

Tim Crow, ekspert marketingu sportowego, podkreśla potrzebę przeprowadzenia odpowiednich badań przed podjęciem współpracy z jakimkolwiek partnerem komercyjnym. Stwierdził on, że oprócz potencjalnego uszczerbku na własnej reputacji, drużyny sportowe ryzykują także oskarżeniami o narażanie swoich fanów na możliwe straty finansowe.

Kontrowersje wokół sportowych umów kryptowalutowych

W 2021 roku brytyjski nadzór reklamowy skrytykował Arsenal F.C. za promocję „fanowskich tokenów”, wobec których (zdaniem organu) nie podkreślono wystarczająco ryzyka inwestycyjnego. W tym czasie Organizacja ds. Standardów Reklamowych (Advertising Standards Authority) skrytykowała kilka firm za promocje związane z aktywami kryptowalutowymi.

Nie powstrzymało to jednak zakładów bukmacherskich przed wejściem na rynek, ponieważ Sportsbet.io, kryptowalutowa zakładka sportowa i kasyno online, w zeszłym miesiącu zostało głównym partnerem Player Championship w snookerze oraz dwóch innych dużych turniejów. Grupa kryptowalutowa Cloudbet w zeszłym miesiącu podpisała umowę z Professional Fighters League, amerykańską ligą MMA.

Mariaż kryptowalut i sportu przeżywa ożywienie po upadku FTX i aresztowaniu jego byłego dyrektora generalnego Sama Bankmana-Frieda, co zmusiło branżę do przemyślenia zawieranych umów. Firma miała długą listę sponsorów, ale jej bankructwo spowodowało, że tysiące zwykłych inwestorów straciły pieniądze, co schłodziło apetyt drużyn sportowych na zawieranie umów z kryptowalutami przedsiębiorstwami.

J.S.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty