Wystawa „Ścieżka generacji w oszczędzaniu”, przygotowana przez Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS i Credit Agricole, to wizualna podróż przez zmieniające się podejścia do finansów i zarządzania budżetem na przestrzeni dekad. Prace artystów, Zuzanny Zysiek i Michała Hadzika, doktorantów w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS, prezentują różnice między tradycyjnymi a nowoczesnymi metodami oszczędzania, ukazując finansowe nawyki Generacji Silver, X, Y i Z.
Pokoleniowe ścieżki oszczędzania
Badanie pokazało, że nawyki finansowe znacząco różnią się w zależności od wieku. Starsze pokolenia
są zdecydowanie bardziej tradycyjne. Dla nich popularnym motywem jest odkładanie pieniędzy na "wszelki wypadek". Osoby te mają inne doświadczenia rynkowe i wiedzę ekonomiczną, a także często udało im się już zgromadzić pewne zasoby. Ich potrzeby również są inne – częściej myślą o emeryturze czy kosztach leczenia.
Z kolei młodsze pokolenia, w szczególności Generacja Z, mają bardziej innowacyjne podejście do oszczędzania. Jak wskazuje badaczka, jest to pokolenie, które jako jedyne dosyć masowo przyznaje, że rodzice rozmawiali z nimi o pieniądzach, co przekłada się na inny poziom świadomości i mentalności w podejściu do finansów. Pieniądz jest dla nich ważny i nie boją się o nim rozmawiać.
Pokolenie Z jest otwarte na bardziej nowoczesne metody oszczędzania, takie jak kryptowaluty, a także na niestandardowe i zdalne formy zarządzania pieniędzmi. Cenią sobie prostotę, wygodę i możliwość załatwiania spraw finansowych online. Chociaż część z nich, będąc dopiero u progu kariery zawodowej, może jeszcze nie dysponować dużymi zasobami i trzymać część pieniędzy w gotówce, ich otwartość na nowe instrumenty jest duża.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do starszych pokoleń, emerytura jest dla Generacji Z tematem tak odległym, że na chwilę obecną w ich "świadomości nie istnieje".
„Na pewno nie ma u nich zjawiska oszczędzania na emeryturę. To jest to totalnie abstrakcyjne abstrakcyjna dla nich w tej chwili zjawiskosytuacja, na tyle odległa, że ciężko sobie ją wyobrazić" - zaznacza Katarzyna Kierzkowska.
Młodzi oszczędzają raczej na bliższe cele – hobby, samodoskonalenie (kursy), a także na samochód,
który pojawiał się znacznie częściej jako cel oszczędzania w tym pokoleniu niż w innych.
Misja banku: edukacja i wsparcie w oszczędzaniu
Credit Agricole od lat angażuje się w edukację finansową i promowanie świadomego zarządzania budżetem.
„Od lat staramy się edukować klientów i po prostu zachęcać do oszczędzania” - wyjaśnia Agnieszka Gorzkowicz menadżer ds. Komunikacji Korporacyjnej banku.
Jednym z kluczowych działań banku jest animowanie społeczności #WyzwanieOszczędzanie na Facebooku, liczącej już prawie 7,5 tysiąca osób. Akcja ta narodziła się na początku pandemii, w odpowiedzi na zwiększone obawy o przyszłość i potrzebę oszczędzania na bliższe cele. Społeczność ta służy nie tylko inspiracji ze strony banku, ale także wymianie doświadczeń i "patentów" na oszczędzanie między jej członkami. Poruszane są tematy nie tylko samego odkładania pieniędzy, ale też mądrego wydawania, naprawiania, niewyrzucania czy sprzedawania – czyli szeroko pojętego, lepszego zarządzania budżetem.
Wystawa „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” to kolejne działanie wpisujące się w tę misję. Ekspozycja nie daje jednoznacznych odpowiedzi, lecz prowokuje do refleksji i zadania sobie pytania: czym oszczędzanie jest dla mnie?. Autorzy prac podkreślają, że oszczędzanie nie ma jednej definicji, a wystawa to wizualna i narracyjna podróż ukazująca ewolucję myślenia o pieniądzach – od ostrożności, przez planowanie, aż po cyfrową elastyczność.
Wystawę „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” można oglądać w Galerii Grafiki USWPS we Wrocławiu
do 7 maja. Towarzyszyła jej debata „Czy oszczędzanie to tylko pieniądze?”, w której udział wzięli
eksperci Credit Agricole i autorzy wystawy.