System solarny o nazwie "Ao-Solar Extender" został zamontowany w modelu Nissan Sakura 2, oferowanym od 2022 r. Prototyp będzie oficjalnie zaprezentowany podczas najbliższych targów Japan Mobility Show 2025 r. w Tokio, które zaczynają się już 30 października br.
Ładowanie podczas jazdy i postoju
Ładowanie panelu słonecznego w Sakurze odbywa się w czasie jazdy, ale będzie go można rozłożyć podczas postoju, aby zwiększyć pobór energii. Szacowane wytwarzanie zmienia się w zależności od pogody:
- 500 W przy maksymalnie rozłożonym panelu i słonecznej pogodzie,
- 300W przy zamkniętym panelu i wietrze,
- 80W przy zamkniętym panelu i deszczu.
Rozłożony system solarny zapewnia cień w kabinie, zmniejszając temperaturę, a tym samym potrzebę korzystania z klimatyzacji, niemniej nie będzie to możliwe w czasie jazdy.
Nawet 3000 km zasięgu więcej
Podstawowy Nissan Sakura zapewnia zasięg elektryczny na poziomie 180 km. Dodatkowy panel słoneczny według projektantów pozwoli wygenerować energię wystarczającą nawet do 3 tys. km jazdy rocznie. Analizy danych telemetrycznych kierowców Sakury pokazują, że wielu z nich pokonuje tylko niewielkie odległości dziennie (np. do szkoły), może się więc okazać, że system słoneczny pozwoli im prawie całkowicie wyeliminować konieczność standardowego ładowania.
Nissan w komunikacie informuje, że planuje wdrożyć system Ao-Solar Extender do masowej produkcji, jednak data zostanie podana w późniejszym terminie.
Oprac. AD