Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Google, Ikea i Amazon apelują o zieloną rewolucję w Polsce

Grupa przedsiębiorstw, w tym globalne koncerny działające w Polsce, zaapelowały do premiera i parlamentu o wykorzystanie potencjału zielonej energii dla dalszego rozwoju biznesu. Wskazują, że bez udziału zielonej energii polskiej gospodarce grozi utrata konkurencyjności.

fot. Blue Planet Studio / Shutterstock

Apel do rządzących skierowały Google, Mercedes, Ikea, Amazon, a także Hutnicza Izba Przemysłowo Handlowa, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Polska Izba Motoryzacji oraz Cement Ożarów.

reklama

"Zielona energia to nie moda"

"Jako firmy mające ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, od lat inwestujemy w odnawialne źródła energii. Dziś zielona energia to nie tylko nowa moda – to konieczność. Aby skutecznie zmniejszyć wpływ na środowisko i zachować konkurencyjność, nasze firmy traktują priorytetowo inwestycje na tych rynkach, na których zielona energia elektryczna jest łatwo dostępna. Widzimy ogromny potencjał wzrostu naszych działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, a Polska jest dla nas szczególnie interesującym rynkiem. Wspólnie chcielibyśmy mieć realny wpływ na umocnienie pozycji Polski jako kluczowego rynku dla naszych przyszłych inwestycji" - napisano.

Jak wskazano, możliwość rozwijania projektów farm wiatrowych w odległości 500 m od zabudowy dałoby 1 GW dodatkowej mocy rocznie, a podwyższenie minimalnej odległości do 700 m oznacza mniej niż połowę tej mocy.

"Przy tak dużym zapotrzebowaniu na dodatkowe GW mocy z OZE, zarówno ze strony przedsiębiorstw, jak i polskich konsumentów, uważamy, że wszelkie próby ograniczenia dalszego rozwoju energetyki wiatrowej są dla Polski straconą szansą na przyciągnięcie nowych inwestycji, stworzenie nowych miejsc pracy i wykorzystanie pełnego potencjału jako europejskiego hubu dla wielu globalnych korporacji" - napisali przedsiębiorcy.

"Bez udziału zielonej energii, polskiej gospodarce grozi utrata konkurencyjności"

"Bez udziału zielonej energii, polskiej gospodarce grozi utrata konkurencyjności i atrakcyjności rynkowej" - dodano.

Anita Ryng z Ikea Retail wskazała podczas konferencji prasowej, że w ciągu 11 lat grupa zainwestowała w Polsce w energetykę odnawialną 1,8 mld zł. Ma zainstalowane 180 MW zielonych mocy, a w budowie kolejne 92 MW (farma wiatrowa i farma PV).

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

"Mamy obecnie sześć farm wiatrowych. W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy 453 GWh energii, więcej niż obecnie zużywamy we wszystkich sklepach Ikea w Polsce, magazynach i centrach dystrybucyjnych" - powiedziała Ryng.

"Jeśli nawet ustawa 10H zostanie zliberalizowana, to cykl nowych inwestycji to kolejne 3-4 lata. (...) Z naszego punktu widzenia nie tylko 10H jest istotne, ale apelujemy również o zwiększenie inwestycji w sieci przesyłowe, o uelastycznienie możliwości przyłączeń, cable pooling i skrócenie czasu na decyzje administracyjne. Cała grupa ma w planach inwestycje kolejnych 4 mld euro w energię odnawialną. Sporo tych z pieniędzy mogłoby zostać zainwestowane w Polsce, gdybyśmy mieli odpowiednie warunki" - powiedziała przedstawicielka Ikei.

Ewa Labno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland poinformowała, że firma ma w Polsce farmę wiatrową o mocy ok. 40 MW, zasilającą fabrykę koncernu na Dolnym Śląsku. W planach jest kolejna fabryka, która ma być neutralna pod względem emisji CO2.

Jak wskazała Labno-Falęcka, ambicją Mercedesa jest nie tylko transformacja samej firmy, ale i poddostawców.

"Jeśli polscy dostawcy w branży automotive się nie zdekarbonizują, to wypadną z konkurencji" - powiedziała.

Sejm znowelizował w lutym ustawę odległościową. Zgodnie z nowymi przepisami, turbiny wiatrowe będą mogły powstawać w odległości minimum 700 metrów od budynków mieszkalnych, przy spełnieniu szeregu dodatkowych warunków. Ustawa trafiła pod obrady Senatu. (PAP Biznes)

pel/ asa/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty