UOKiK: kolejni ubezpieczyciele obiecali obniżyć opłaty likwidacyjne

W wyniku prowadzonego przez UOKiK postępowania, kolejne cztery towarzystwa ubezpieczeniowe: Aegon, Compensa, Generali i Open Life, zobowiązały się do obniżenia opłat likwidacyjnych w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym - poinformował w środę UOKiK.

(YAY Foto)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych stosowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK).

Regulator zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że stosując te opłaty, przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia. Zdaniem urzędu, koszty te powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, którego ciężar spoczywa na przedsiębiorcy.

Najpierw do obniżenia opłat zobowiązało się 12 towarzystw: Allianz, Aviva, Nationale Nederlanden, MetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie), PZU Życie, Axa, Europa, Pramerica i Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Teraz do tej grupy dołączyły 4 towarzystwa ubezpieczeniowe.

"W efekcie prowadzonych postępowań 16 ubezpieczycieli dobrowolnie zobowiązało się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych" - poinformował UOKiK.

Zgodnie z komunikatem Aegon zobowiązało się m.in. do wycofania z obrotu kwestionowanych produktów, a także do przedstawienia konsumentom propozycji zmiany opłat w wykonywanych umowach. Firma ta, inaczej niż w przypadku pozostałych ubezpieczycieli, pobierała z góry, od każdej zapłaconej składki regularnej należnej za pierwszy rok obowiązywania umowy, opłaty za dystrybucję i wystawienie polisy lub opłaty warunkowe. Po przyjęciu zobowiązania opłaty te nie przekroczą 28 proc. wartości zgromadzonych środków.

Compensa zobowiązała się obniżyć opłaty w trzech rodzajach wykonywanych umów ubezpieczenia UFK ze składką regularną. Wysokość opłaty likwidacyjnej nie będzie przewyższać 25 proc. wartości rachunku.

Generali obiecało obniżenie opłat pobieranych od konsumentów na podstawie 18 zakwestionowanych wzorców umów. W przypadku polis opłacanych składką regularną koszty nie przekroczą 5 proc. wartości umowy, natomiast klienci, którzy zdecydują się na wcześniejsze zakończenie umowy ze składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 6 proc.

Natomiast Open Life zobowiązało się do obniżenia kosztu wykupu w 90 produktach ubezpieczeniowych. Dla polis opłacanych składką regularną będą one wynosiły maksymalnie 25 proc. wartości rachunku udziałów. Konsumenci posiadający polisy opłacane składką jednorazową poniosą koszty nieprzekraczające 5 proc. wartości rachunku udziałów.

UOKiK zapewnił, że monitoruje wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli. Jednocześnie nadal trwa postępowanie związane z pobieraniem opłat likwidacyjnych przeciwko Skandia TU SA. Może ono zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Urząd może w niej nakazać wyeliminowanie opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także nałożyć karę finansową.

Urząd poinformował ponadto, że uruchomił specjalną stronę www.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz dla konsumentów, umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w monitorowaniu realizacji zobowiązań oraz rynku polis z UFK - w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.

"Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować klientów, że skorzystanie z warunków rozwiązania umowy wynikających z decyzji UOKiK nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK, przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych" - podkreśla UOKiK.

Urząd zaapelował też do wszystkich klientów towarzystw ubezpieczeniowych, by ewentualnej decyzji o likwidacji polisy na życie z UFK nie podejmować w sposób pośpieszny. "Warto poczekać na pisemną propozycję od ubezpieczyciela" - dodano.(PAP)

mmu/ mhr/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~Sylwia

Witam. Widzę, że sporo osób ma tutaj problem z polisolokatami. Mi pomogła Kancelaria Invictus z Wrocławia. Można się z nimi skontaktować pod tym numerem: 733 171 161. Dzięki nim udało mi się odzyskać pieniądze, chociaż nie było łatwo. Polecam każdej osobie, która została oszukana :)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 1 ~oszukana

Co z pozostałymi polisami? Dlaczego nie wszystkie zostały objęte porozumieniem? Dlaczego Państwo pozwala nas okradać? to moje oszczędności :(

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~krzysiek

Chcę tylko podkreślić, że właśnie skończyłem rozmowę z konsultantem Skandi i dowiedziałem się że tylko niektóre polisy są objęte tym porozumieniem. Mam 2 polisy jedna zawarta 10 lat temu, a druga 5 lat i żadna nie podlega temu porozumieniu.
Więc chciał bym aby media jak i UOKIK pisali dokładnie o co chodzi, a nie chwalili się co to oni nie osiągnęli. Może mi ktoś odpowie dlaczego UOKIK "dogaduje" się tylko odnośnie wybranych polis, a nie wszystkich?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl