UOKiK: kolejne towarzystwa obniżą opłaty likwidacyjne

Klienci Ergo Hestia, Warta i Uniqa odstępujący od umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) poniosą niższe koszty. Zakończyło się już dwanaście postępowań UOKiK w sprawie opłat likwidacyjnych. Do końca roku Urząd planuje wydać jeszcze pięć decyzji.

Już dwanaście towarzystw ubezpieczeniowych, wobec których UOKiK prowadził postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych zobowiązało się do ich obniżenia. Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od dwunastu  towarzystw ubezpieczeniowych: były to: Allianz, Aviva, Nationale Nederlanden, MetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie) i PZU Życie, Axa, Europa, Pramerica. Teraz do tej grupy dołączyły Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Klienci tych towarzystw ubezpieczeniowych rozwiązując umowy, poniosą dużo niższe koszty, natomiast nowe polisy nie będą już obarczone opłatami likwidacyjnymi.

Wobec kolejnych pięciu ubezpieczycieli, którzy oferowali produkty z UFK - Aegon TUnŻ, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, Open Life TU Życie, Skandia Życie TU - trwają jeszcze postępowania UOKiK. Mogą one zakończyć się przyjęciem zobowiązań do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w których nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także mogą zostać nałożone kary finansowe. Urząd planuje zakończyć postępowania do końca roku.

Zobowiązania ubezpieczycieli

  • Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA zobowiązało się obniżyć opłaty pobierane od konsumentów posiadających łącznie 4 produkty.  Są to polisy opłacane składką regularną, dla których koszty likwidacji nie przekroczą 25 proc. zgromadzonych środków, jednocześnie nie więcej niż 5 tys. zł

Konsumenci otrzymają od ubezpieczyciela listy zawierające odpowiednie aneksy do umów. Z oferty obniżenia opłaty będzie można skorzystać przez cały okres trwania polisy.  

  • Zobowiązanie UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA dotyczy dwóch ubezpieczeń grupowych ze składką regularną. Zgodnie z treścią decyzji, maksymalna opłata likwidacyjna nie będzie wynosić więcej niż 27 proc. opłaconych składek. Konsumenci otrzymają od ubezpieczającego pisemną informację o możliwości skorzystania z nowych warunków rozwiązania umowy. Pisma zostaną dostarczone indywidualnie do konsumentów za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej w zależności od przyjętej formy komunikacji z ubezpieczającym.
  • Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie WARTA SA zobowiązało się do zmiany umów ubezpieczenia z UFK zawartych w oparciu o zakwestionowane w postępowaniu wzorce umów dotyczących 19 produktów, polis indywidualnych i grupowych. Dla polis opłacanych składką regularną maksymalne opłaty likwidacyjne będą wynosiły 25 proc. uiszczonych składek. Z kolei konsumenci wycofujący się z ubezpieczeń opłaconych składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 4 proc. wpłaconej składki. Konsumenci otrzymają od ubezpieczającego ofertę zawarcia aneksu do umowy – za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej. Będzie ona obowiązywać przez cały okres trwania polisy.

UOKiK będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez przedsiębiorców a także zgłoszenia od konsumentów.

Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować konsumentów, że zawarcie aneksu nie wyłącza ani nie ogranicza uprawnień do dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej w większym rozmiarze niż wynika to z obniżenia opłat w związku z decyzjami UOKiK. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.

Urząd uruchomił specjalną stronę www.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz dla konsumentów umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w prowadzonych postępowaniach - w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.

Jednocześnie w związku z dochodzącymi z rynku sygnałami o propozycjach zmiany ubezpieczyciela składanych konsumentom przez pośredników ubezpieczeniowych, zwracamy uwagę, by z rozwagą podchodzić do tych ofert i wystrzegać się w szczególności pochopnego rozwiązywania dotychczasowej umowy ubezpieczenia z UFK, w sytuacji, gdy służy to zawarciu innej umowy ubezpieczenia o podobnym charakterze.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~Jerzyka

Szkoda jednak, że wciąż wiele z osób jest poszkodowanych. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest udanie się kancelarii prawnej, sama skorzystałam z pomocy Kancelaria Primus, akurat miałam okazję współpracować z Michał Herok :) Ale dzięki niemu odzyskałam swoje pieniądze!

! Odpowiedz
0 0 ~Georgia

Mój brat zdecydował się na pomoc Kancelaria Prawna Invictus, i reprezentował go akurat pan Dariusz Spilnyk :) Jednak z jego pomocą udało się odzyskać jego wszystkie pieniądze.

! Odpowiedz
0 0 ~Tubea

Przerażające jest, że wciąż jednak wiele osób pomimo tej ugody będzie poszkodowanych. Cieszę się jednak, że są organy i ludzie, którzy pomagają w takich przypadkach. Moja znajoma z tego co mi mówiła została z polecenia skierowana do Igora Suchodolskiego z http://www.kancelaria-lex.org/ . W ten sposób dzięki fachowej pomocy odzyskała to co do niej należało!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~Ubrany

Bedą zmiany tylko jeszcze wody upłynie . Knf to ...da , która jest w zmowie ludzie którzy tam pracują to zwykle słupy .Ile było skarg , a tam cisza ile ludzi zostało przez system wciągniętych ( aparat ) . Poleca jak lemingi z TVP

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl