

Podatek bankowy ma być jednym ze źródeł finansowania obietnic Prawa i Sprawiedliwości. Kandydatka tej partii na premiera Beata Szydło mówiła w Sejmie, że takie rozwiązanie dałoby budżetowi 5 miliardów złotych rocznie.
Zapowiedzi dotyczące ewentualnego sfinansowania obietnic wyborczych Prawa i Sprawiedliwości poprzez podatek bankowy uderzyły w giełdowe wyceny tych instytucji. Najsłabiej spisywał się GetinNoble, który około 14:30 osuwał się o blisko 8,7%.

Wiceprezes PiS wyjaśniła, że chodzi o podatek od aktywów banków. Miałby on wynosić 0,39 procent. Beata Szydło zaznaczała, że to alternatywne rozwiązanie wobec podnoszenia podatków. "Po raz pierwszy z tą propozycją wyszliśmy wtedy, kiedy PO obciążała Polaków, podwyższając VAT, my wtedy proponowaliśmy, by zamiast tej podwyżki wprowadzić podatek bankowy" - powiedziała. W jej ocenie, banki w Polsce mają "niezwykle uprzywilejowaną pozycję", tylko w zeszłym roku osiągnęły zysk w wysokości ponad 16 miliardów złotych.
Kandydatka PiS na premiera nie obawia się, by w odpowiedzi na wprowadzenie podatku, banki przerzuciły koszty na klientów. Wskazywała, że w obliczu wolnej konkurencji i zabiegania o klientów, a także działalności UOKiK, takie praktyki byłyby mało realne.
Beata Szydło proponuje, by podatek bankowy był jednym ze źródeł finansowania głównej obietnicy PiS, czyli 500 złotych na każde urodzone dziecko.
Komentarz eksperta
Podatek bankowy nie wystarczy na sfinansowanie obietnic
Propozycja nałożenia ekstra-podatku w skali 0,39% od wartości wszystkich bankowych aktywów (wynoszących na koniec maja 1,57 bln zł) oznaczałaby, że banki musiałyby oddać fiskusowi ok. 6,1 mld złotych. Ta kwota stanowi ok. 30% zysku brutto sektora bankowego za 2014 rok. Nie wiadomo, czy nowy podatek bankowy zaliczałby się do kosztów uzyskania przychodów (np. tzw. kagiemne się nie zalicza). Jeśli nie, to stawka podatkowa wyniosłaby ok. 38% zysku netto.
Nie jest też pewne, czy podstawą opodatkowania byłyby wszystkie aktywa bankowe (łącznie z gotówką w kasie i np. obligacjami skarbowymi), czy tylko kredyty i pożyczki (1,1 bln zł). Przy ograniczeniu się do opodatkowania samych bankowych należności, wpływy z nowego podatku wyniosłyby ok. 4,2 mld złotych, co stanowiłoby 1,4% dochodów budżetu państwa zaplanowanych na 2015 rok. Dla porównania, koszt zasiłku na dzieci (po 500 zł miesięcznie na każde drugie i następne dziecko) szacowany jest na ponad 20 mld zł.
"Banki są dzisiaj w Polsce instytucjami które mają niezwykle uprzywilejowana pozycję, osiągają wysokie zyski. (...) Proponujemy, by tym zyskiem ze społeczeństwem się podzieliły i podatek bankowy pozwolił na realizację dobrych programów prospołecznych" - powiedziała Szydło na konferencji.
"Zaproponowaliśmy takie rozwiązanie. (...) Zaproponowaliśmy by to było oprocentowane od aktywów banku i wówczas szacowaliśmy że wpływ do budżetu byłby około 5 mld zł" - dodała.
Pytana jaka będzie wysokość tego podatku powiedziała, że "0,39 proc."
"W tej chwili proponujemy, żeby były to przede wszystkim banki" - powiedziała Szydło, pytana jakie instytucje zostałyby objęte nowym podatkiem.
Powiedziała, że nie obawia się, że banki będą przerzucały koszty tego podatku na klientów.
"Banki między sobą konkurując nie dopuszczą do tego, by to było przerzucone na klientów" - powiedziała Szydło.
Podkreśliła, że podatek bankowy obowiązuje w wielu państwach.
Innego zdania jest przewodniczący KNF
Należy oczekiwać, że banki będą się starały zrekompensować wprowadzenie nowego podatku i może to mieć wpływ na koszt kredytu oraz ceny innych usług finansowych - wynika ze słów Andrzeja Jakubiaka, przewodniczącego KNF.
"Tak długo, jak żaden konkretny projekt ustawy nie leży +na stole+, należy to traktować jako prezentację pomysłów w okresie przedwyborczym" - powiedział PAP Jakubiak.
"Warto się zastanowić, jak taki ewentualny podatek nakładany na aktywa wpłynąłby na koszt uzyskania kredytu i ceny innych usług finansowych. Nie należy oczekiwać, że banki i inne instytucje finansowe kosztu w postaci podatku, nie będą starały się jakoś zrekompensować" - dodał.
Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/kd/K.P./PAP Makro































































