Oto zwycięzcy konkursu na polski samochód elektryczny

Jury konkursu na koncepcję i wizualizację projektu polskiego samochodu elektrycznego wskazało we wtorek spośród dziewięciu finalistów cztery zwycięskie prace. Spółka Electromobility Poland (EMP) zakłada, że w ciągu roku powstanie prototyp pojazdu.

Zwycięzcy konkursu
Zwycięzcy konkursu (ElectroMobility Poland)

Autorzy zwycięskich koncepcji to Łukasz Myszyński, Damian Woliński, Sebastian Nowak i Mateusz Tomiczek. Dodatkowo jury przyznało dwa wyróżnienia.

W czasie uroczystej gali doradca prezydenta Andrzeja Dudy Marta Gajęcka odczytała list od głowy państwa. Andrzej Duda napisał m.in. że chciałby, aby Polska była krajem innowacyjnym, aktywnie uczestniczącym w czwartej rewolucji przemysłowej. "Rozwój nowoczesnych technologii, w tym właśnie elektromobilności, niezwykle szybko zmienia świat. Polska gospodarka wykorzystała już proste rezerwy, a dalszy wzrost wartości produktów i usług może nastąpić właśnie wraz z postępem technologicznym, a zatem także z rozwojem elektromobilności w Polsce" - napisał prezydent.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski podkreślał, że cztery wybrane projekty będą do dyspozycji tych, którzy zechcą zbudować prototyp. "Chcemy, żeby te projekty zostały zmaterializowane. I żeby prototypy mogły zostać wypróbowane na polskich drogach" - mówił Tchórzewski.

Wiceminister energii Michał Kurtyka przypomniał, że projektowana ustawa o elektromobilności ma trzy cele: upowszechnienie samochodów elektrycznych na polskich drogach, stabilizacja sieci energetycznych wynikająca z tego, że samochody elektryczne nie tylko pobierają energię, ale są jej zasobnikami, i wreszcie pobudzenie przemysłu elektromobilności. "Zamknięcie pierwszego etapu konkursu bardzo dobrze wpisuje się w ten trzeci cel" - ocenił Kurtyka. Bardzo poważnie traktujemy to jako pobudzenie rynku krajowych dostawców, kreatywności i innowacyjności polskich producentów w niszy, którą otwierają pojazdy elektryczne - mówił Kurtyka.

Szef projektu Electromobility Poland Piotr Zaręba podkreślił, że wraz z rozstrzygnięciem konkursu kończą się prace koncepcyjne, a spółka przechodzi do działania. "Mamy rozeznanie rynku, wiemy, jakie są oczekiwania podmiotów na nim działających i wiemy, w jaki sposób możemy im pomóc" - zaznaczył. Przypomniał, że w październiku EMP zamierza rozpisać drugi etap konkursu - na budowę prototypów. Przy czym będzie to konkurs zamknięty, przeznaczony dla tych, którzy w ciągu roku są w stanie prototyp zbudować, a za kilka lat uruchomić produkcję w skali zapewniającej dochodowość. Budowę prototypu EMP zamierza wspierać finansowo i dostarczyć istotną część kosztów.

Zdaniem ministra Tchórzewskiego, mamy do czynienia z ludźmi zafascynowanymi tym projektem, którzy poważnie go traktują, nie jako marzenie, tylko coś co można osiągnąć. "W Polsce mamy szanse to osiągnąć i stać się jednym z liderów elektromobilności. Tymi, którzy potrafią wprowadzić w życie rzeczy, o których na świecie tylko mówi się od wielu lat" - ocenił Tchórzewski.

autor: Wojciech Krzyczkowski

edytor: Bożena Dymkowska

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 7 czerwony_wiewior

Teraz proponuję ogłosić konkurs na Polską Rakietę Kosmiczną

! Odpowiedz
11 7 hairy_portier

Najciekawszy jest ostatni projekt.

! Odpowiedz
7 18 karbinadel

Najśmieszniejsze, że z tego koszmarka zrobiono już sprawę polityczną. Każdy, kto powie, że polskie auto elektryczne je brzydkie, to gorszy sort, czytelnik GW i sługus Sorosa

! Odpowiedz
4 14 nostromo25

Mnie i tak najbardziej podoba sie innowacyjnosc na rozkaz panstwa. To autko to taki program kosmiczny Zwiazku Republik Radzieckich.

! Odpowiedz
30 22 kapitaneo

Dizajn jest całkiem ładny. Jeśli w środku będzie funkcjonalne, i w miarę dobrej jakości to może być sukces. Grupa docelowa klientów to: drugie auto w rodzinie, dojazdy do pracy, rozwożenie dzieci do szkoły, poruszanie się po mieście, zakupy. Ulgi w parkowaniu, wydzielana miejsca do parkowania.
Gdy zwiększą się zasięgi i liczba stacji ładowania znajdzie się popyt na większe samochody do rodzinnych podróży po Polsce i Europie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 11 ciemny_lud

Jak mawiał Kargul Władek "Eee, jakby ja breszczaty był na jedno oko, to by może i uwierzył"

! Odpowiedz
23 27 slc350

totalnie nic ciekawego....

! Odpowiedz
24 46 ajwaj

CZY LECI Z NAMI PILOT ???
1.Nie ma dla tych ideologów-lobbystów-lowców dotacji (podatków lemingów) wystarczajaco ELEKTROWNI-SIECI
2. nie ma ma STACJI ladowania na trasach
- istniejace nie beda, bo:
a. niezgodne z projektem poboru mocy MAXYMALNEJ (podlaczenie ladowarek bylo BY: przestepstwem>> ew. pozar >> ew. wybuch (benzyna)>>> ew. ofiary >> ew. dozywocie
b. nie ma tam nawet tyle miejsc postojowych

http://www.spidersweb.pl/2017/03/samochody-elektryczne-ladowanie.html
Jarek Hołody • miesiąc temu
...Jakie musi być sensowna moc podłączeniowa do naładowania w trasie samochodu elektrycznego?
Przyjmijmy nawet wersję ubogą, a więc samochód o energii 100 kWh aby można nim było przejechać ok. 300 km (czyli 3 h jazdy autostradą). Aby go naładować w ciągu w ciągu 30 min, to stacja musiałaby dostarczać 200 kW mocy. Milion samochodów to 200.000.000 kW, czyli 200.000 MW. W 2015 r. cała polska sieć energetyczna miała moc 40.000 MW.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 40 heldbaum

Pelna zgoda i dziwne, ze suwerenny Rzad bierze udzial w lewacko - genderowo - ekoterrorystycznej histerii.
Normalny czlowiek jezdzi autem z motorem dislowskim bez filtra czastek. Komfort, bezpieczenstwo, niskie koszty.

! Odpowiedz
7 3 autor_widmo odpowiada heldbaum

a jak ten diesel przechodzi badanie okresoe jak nie ma filtra cząstek i z rury mu kopci?

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl