W ręce policjantów z KWP w Lublinie trafił oszust, który, podając się za pracownika banku, wyłudzał od klientów kody do BLIKA. Później używał ich do wypłat gotówki z bankomatów.
Policjanci zatrzymali oszusta, który podając się za pracownika banku wyłudzał od swoich ofiar dane osobowe i kody Blik. Plan jego działania podzielony był na kilka etapów. Najpierw zamieszczał w serwisie OLX ogłoszenie o pracę. Od potencjalnych kandydatów zbierał dane osobowe – w tym numer dowodu i PESEL.
W ramach podpisywania umowy o pracę wyłudzał też m.in. numer rachunku bankowego i telefon do kontaktu. Dane te wykorzystywał do zaciągania kredytów w firmach pożyczkowych.
Drugą część planu realizował po kilku miesiącach. Kontaktował się z telefonicznie z ofiarą, podając się za pracownika banku. Podczas rozmowy informował o rzekomym obciążeniu rachunku rozmówcy egzekucją komorniczą. Dodawał przy tym, że rozmówca padł ofiarą najnowszej fali fałszerstw i egzekucję można anulować. W tym celu prowadził proces „weryfikacji” telefonicznej klienta, podając wcześniej pozyskane dane osobowe. Ofiara miała je tylko potwierdzić. W ten sposób wzbudzał zaufanie, ale przy okazji uzyskiwał kolejne ważne dla niego informacje pozwalające autoryzować operacje w ramach bankowości mobilnej.
Zobacz także
Do procesu „finalizacji” reklamacji potrzebował kodu BLIK wygenerowanego przez aplikację mobilną. Prosił więc swoją ofiarę o podanie sześciocyfrowego kodu. Wyłudzony kod wykorzystywał od razu do wypłat pieniędzy z bankomatów. Prosił ofiarę o zatwierdzenie dyspozycji kodem PIN na swoim telefonie. Pobierał niewielkie kwoty – łącznie udało mu się wypłacić około 10 tys. zł. Oszust wpadł w ręce policjantów na gorącym uczynku, kiedy wypłacał pieniądze w jednym z bankomatów na terenie Świdnika.
29-latek został aresztowany pod koniec września. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, wcześniej był już aresztowany za wyłudzanie danych osobowych i zakładanie kont tzw. metodą na przelew. Później rachunki te służyły mu do wyłudzania kredytów.
Polski Standard Płatności, operator systemu Blik przypomina, że klienci powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących w bankach i nie udostępniać osobom postronnym informacji poufnych. - Informujemy także, że w kwestii związanej z wyłudzaniem danych do celów nadużyć finansowych, jako Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK, nie pozyskujemy i nie przetwarzamy danych, dotyczących klientów banków - napisała firma w oświadczeniu przesłanym do redakcji.























































