REKLAMA
BANKIER.PL

Oszust wyłudzał kody do BLIKA i wypłacał pieniądze. Podawał się za pracownika banku

Wojciech Boczoń2016-10-17 07:10analityk Bankier.pl
publikacja
2016-10-17 07:10

W ręce policjantów z KWP w Lublinie trafił oszust, który, podając się za pracownika banku, wyłudzał od klientów kody do BLIKA. Później używał ich do wypłat gotówki z bankomatów.

Policjanci zatrzymali oszusta, który podając się za pracownika banku wyłudzał od swoich ofiar dane osobowe i kody Blik. Plan jego działania podzielony był na kilka etapów. Najpierw zamieszczał w serwisie OLX ogłoszenie o pracę. Od potencjalnych kandydatów zbierał dane osobowe – w tym numer dowodu i PESEL.

W ramach podpisywania umowy o pracę wyłudzał też m.in. numer rachunku bankowego i telefon do kontaktu. Dane te wykorzystywał do zaciągania kredytów w firmach pożyczkowych.

fot. / / YAY Foto

Drugą część planu realizował po kilku miesiącach. Kontaktował się z telefonicznie z ofiarą, podając się za pracownika banku. Podczas rozmowy informował o rzekomym obciążeniu rachunku rozmówcy egzekucją komorniczą. Dodawał przy tym, że rozmówca padł ofiarą najnowszej fali fałszerstw i egzekucję można anulować. W tym celu prowadził proces „weryfikacji” telefonicznej klienta, podając wcześniej pozyskane dane osobowe. Ofiara miała je tylko potwierdzić. W ten sposób wzbudzał zaufanie, ale przy okazji uzyskiwał kolejne ważne dla niego informacje pozwalające autoryzować operacje w ramach bankowości mobilnej.

Do procesu „finalizacji” reklamacji potrzebował kodu BLIK wygenerowanego przez aplikację mobilną. Prosił więc swoją ofiarę o podanie sześciocyfrowego kodu. Wyłudzony kod wykorzystywał od razu do wypłat pieniędzy z bankomatów. Prosił ofiarę o zatwierdzenie dyspozycji kodem PIN na swoim telefonie. Pobierał niewielkie kwoty – łącznie udało mu się wypłacić około 10 tys. zł. Oszust wpadł w ręce policjantów na gorącym uczynku, kiedy wypłacał pieniądze w jednym z bankomatów na terenie Świdnika.

29-latek został aresztowany pod koniec września. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, wcześniej był już aresztowany za wyłudzanie danych osobowych i zakładanie kont tzw. metodą na przelew. Później rachunki te służyły mu do wyłudzania kredytów.

Polski Standard Płatności, operator systemu Blik przypomina, że klienci powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących w bankach i nie udostępniać osobom postronnym informacji poufnych. - Informujemy także, że w kwestii związanej z wyłudzaniem danych do celów nadużyć finansowych, jako Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK, nie pozyskujemy i nie przetwarzamy danych, dotyczących klientów banków - napisała firma w oświadczeniu przesłanym do redakcji.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Najlepsze konta dla spółek - ranking
Najlepsze konta dla spółek - ranking

Komentarze (17)

dodaj komentarz
~Tomek
Banki są bardzo narażone na ataki hakerów. Mają dużo ważnych danych
WWW.CERTYFIKATYDO.PL
~Wojtek
Po użyciu kodu BLIK w bankomacie trzeba potwierdzić sumę pieniedzy w aplikacji w telefonie.
Więc ta historyjka z kodem BLIK się nie kleji. Wygląda na oczernianie od strony konkurencji.
~miro
złodziejowi uciąć recei skonfoskować majątek, to byla by odpowiednia kara i przestroga dla innych
~Liszka
Instrukcja obsługi ,opisana super,następny oszust świetnie poinformowany!
Gratulacje dla durnego autora tego artykułu !
Trzeba teraz czekać na następne ofiary przestępców !
~elo_morelo
To jest informacja dla ludzi, żeby nie podawać swoich danych osobowych i innych ważnych danych każdemu komu popadnie.
~Liszka odpowiada ~elo_morelo
Informacja ze szczegółami to jest instrukcja,ostrzeżenie wygląda inaczej!
~znudzony
Jak to możliwe? Wystarczy spojrzeć na polityków
~endi
A śmialiście się z Kaczora bo nie miał konta , a tu proszę - wizjoner . Swoją drogą powinien powstać ogólnokrajowy system powiadamiania każdego pożyczkobiorcy o zaciągniętym kredycie - np listem poleconym na wskazany adres do korespondencji

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki