REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Niemcy: Szef Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji

2015-09-23 17:12
publikacja
2015-09-23 17:12

Martin Winterkorn ustąpił ze stanowiska szefa zarządu Volkswagena - poinformował w środę koncern. Winterkorn był tego dnia przesłuchiwany przez pięcioosobowy komitet wykonawczy koncernu w związku ze skandalem dotyczącym manipulowania pomiarem emisji spalin.

fot. DANIEL ROLAND / / EastNews

"Jestem wstrząśnięty tym, co wydarzyło się w ostatnich dniach" - podkreślił Winterkorn, dodając, że jest zdumiony, iż w koncernie Volkswagena możliwe były uchybienia na taką skalę.

"Jako szef zarządu biorę na siebie odpowiedzialność za ujawnione nieprawidłowości w silnikach Diesla" - napisał Winterkorn w oświadczeniu. Poinformował, że zwrócił się do rady nadzorczej o zawarcie z nim porozumienia w sprawie jego odejścia z funkcji szefa zarządu koncernu.

Podkreślił, że robi to w interesie przedsiębiorstwa i że on sam nie ma sobie nic do zarzucenia. "Volkswagen potrzebuje nowego początku - także w sprawach personalnych. Swoim odejściem toruję ku temu drogę" - napisał. Zaakcentował też, że skandal musi być w pełni wyjaśniony, i wyraził przekonanie, iż koncern i jego załoga przezwyciężą "ten ciężki kryzys".

Przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena Berthold Huber powiedział, że gremium to "do piątku nie podejmie decyzji w sprawie następcy Winterkorna".

Niemiecki dziennik "Tagesspiegel" napisał we wtorek, powołując się na źródła w radzie nadzorczej Volkswagena, że w reakcji na skandal koncern rozstanie się z Winterkornem i że zastąpi go Matthias Mueller, szef Porsche, wchodzącego w skład koncernu. Rzecznik Volkswagena zdementował wtedy doniesienie tej gazety jako "śmieszne".

Jeszcze we wtorek Winterkorn przepraszał za manipulacje i zapowiadał pełne wyjaśnienie sprawy. Zanim wybuchł skandal zapowiadano, że w najbliższy piątek jego kontrakt menedżerski zostanie przedłużony do końca 2018 roku.

Volkswagen przyznał we wtorek, że problem z manipulowanie pomiarem emisji spalin dotyczy 11 milionów jego pojazdów z napędem dieslowskim.

Skandal wybuchł, gdy w USA tamtejsza federalna Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ustaliła, że oprogramowanie zainstalowane w ponad 480 tys. pojazdów Volkswagena z napędem dieslowskim uaktywnia system ograniczania emisji spalin (przestawianie silnika na szczególnie oszczędny tryb pracy) tylko na czas oficjalnych pomiarów testowych. Oznacza to, że w normalnych warunkach pojazdy Volkswagena z silnikami dieslowskimi mają lepsze osiągi, ale zanieczyszczają powietrze o wiele bardziej, niż to dopuszczają przepisy w USA.

W Stanach Zjednoczonych koncernowi teoretycznie grozi kara wysokości 18 miliardów dolarów; prawdopodobne są też roszczenia cywilnoprawne klientów i akcjonariuszy. Amerykanie zwrócili dotąd uwagę na modele Jetta, Golf, Beetle i Audi A3 z lat 2009-2015 oraz model Passat z lat 2014-2015. Volkswagen wstrzymał w USA sprzedaż tych modeli.

W USA śledztwo w sprawie praktyk Volkswagwena prowadzi resort sprawiedliwości.

W Niemczech minister transportu Alexander Dobrindt powołał komisję śledczą. Prokuratura w Brunszwiku podała w środę, że sprawdza, czy wszcząć śledztwo w sprawie manipulacji, jakich dopuszczał się Volkswagen.

Komisja Europejska poinformowała, że analizuje dostępne informacje dotyczące manipulowania pomiarem emisji. Zapowiedziała też, że od przyszłego roku możliwe będzie testowanie samochodów nie w laboratoriach, lecz w warunkach drogowych.

VW jest największym producentem samochodów na świecie. Koncern zatrudnia 600 tys. osób, a jego roczny przychód wyniósł 200 mld euro. W skład firmy wchodzi 12 marek produkujących samochody osobowe i ciężarowe.

Afera VW dotyczy też Polski

W Polsce jeździ około 100 tys. aut z silnikiem VW typu EA 189. To w tym silniku stwierdzono w USA oprogramowanie, które pozwalało fałszować testy emisji spalin. Z pewnością afera będzie dotyczyła także Polski - powiedział PAP ekspert Samar Dariusz Balcerzyk.

"Z naszych danych wynika, że w Polsce jeździ 100 tys. aut z silnikiem VW typu EA 189. Około 47 proc. z logo Volkswagena, 27 proc. Skody, a 23 proc. Audi. Pozostałe samochody należą do Seata" - powiedział PAP ekspert ds. motoryzacji instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar.

Jak dodał, większość z nich to nowe samochody kupione w salonach w Polsce. "W aferze jest mowa o 11 mln aut na całym świecie, z czego 500 tys. dotyczy USA. Zatem w przypadku pozostałych 10,5 mln należy mówić o samochodach rozsianych po całym świecie. Z całą pewnością afera dotyczy także Polski" - podkreślił.

Z opublikowanej w środę analizy Samar wynika, że chodzi o bardzo popularny w Polscy 2-litrowy silnik Diesla. Najprawdopodobniej oprogramowanie to zostało zastosowane we wszystkich takich silnikach spełniających normę EURO5, czyli wyprodukowanych w latach 2009-2014.

Eksperci Samar informują też, że należy podejrzewać, iż przeprowadzona zostanie akcja naprawcza dla wszystkich pojazdów z silnikiem EA 189.

Rzecznik Prasowy Volkswagen Poznań Dagmara Prystacka powiedziała w środę PAP, że firma nie komentuje tej sprawy.

(PAP) az/ mc/ luo/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
~Endrju
I bardzo dobrze. Niemiaszki tylko kombinują jak oszukiwać. Dlatego ufam japończykom bo oni są solidni i uczciwi. Jeżdzę mazdami od kilkunastu lat i nie mam powodów do narzekania. Polecam chociażby jazdę próbną w http://anndora.mazda-dealer.pl/ albo gdzieś indziej.
~kacper
Na Zachodzie ludziom się najwidoczniej nudzi skoro mają ochotę podniecać się tak nieistotnymi bzdurami jak emisja spalin.
~dd
Ten prezes powinien już siedzieć w pudle aresztu tumczasowego, widać ze u Niemcow stosuneczki sa dość podobne do naszych, tzn. ręka rękę myje, byle kasa i szafa grała. A pan Piechociński to zwykłą gaduła, pośmiewisko i nieporozumienie. Im prędzej go rolnicy wykurzą (gdzie pieprz rośnie) tym lepiej dla nich i dla kraju
~satyryk
Wyroby kosumenckie Boscha,Siemesa Fhilipsa-czyli wiertarki,klucze,suszarki,całe agd to jeden wieki szajs.Wykupili Zelmer i pod swija marka niszcza polska jakosc Q.Takim mamy handlowców jak Piechocinski ,który ani sprzedac ani kupic niczego nie potrafi.-oczywiscie dobrej jakosci .To Bubel minister od Bubli.
~coroner
„Szef Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji” I otrzyma jednorazowej odprawy 32 miliony. Czy na tym świecie kuźwa mać jest jeszcze ktoś normalny....! Gdy grabież i oszustwa stają się sposobem na życie dla pewnych grup w społeczeństwie, w miarę upływu czasu stwarzają dla siebie system prawny, który upoważnia ich do tego „Szef Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji” I otrzyma jednorazowej odprawy 32 miliony. Czy na tym świecie kuźwa mać jest jeszcze ktoś normalny....! Gdy grabież i oszustwa stają się sposobem na życie dla pewnych grup w społeczeństwie, w miarę upływu czasu stwarzają dla siebie system prawny, który upoważnia ich do tego i kodeks moralny, który gloryfikuje go.
~VW
Podziw dla VW. My w POlandzie wycinamy katalizatory, wywalamy DPFy, zaślepiamy EGRy.
A oni elegancko programowo wyłączają. Ale sprytni. Cała afera to kopniak jankesów w du..pę Niemców. Powód ...zawarli umowę z Putinem na budowę Nord Stream II. To jest powód tej hecy z VW.
~prorok
Każdy by spie... na jego miejscu zanim jeszcze pożar się nie zapali w jego gabinecie, macie niemiecką solidność, uczciwość. Wszystko to stoi na hitlerowskim wytworze z lat 30 tych i tak sobie świat podporządkowują kłamiąc, lawirując, oszukując, wyłudzając, tak to wygląda na prawdę, jak ktoś wierzył że inaczej to znaczy że nie ma Każdy by spie... na jego miejscu zanim jeszcze pożar się nie zapali w jego gabinecie, macie niemiecką solidność, uczciwość. Wszystko to stoi na hitlerowskim wytworze z lat 30 tych i tak sobie świat podporządkowują kłamiąc, lawirując, oszukując, wyłudzając, tak to wygląda na prawdę, jak ktoś wierzył że inaczej to znaczy że nie ma pojęcia o zastraszaniu i sile pieniąca, a propozycje są zazwyczaj proste, dostatnie życie i prestiż opłacony lub wypadki i zawały się zdarzają.
~piecyk
Ojcem chrzestnym VW jest Adolf H. To jest zbrodnia na ludzkości, trując spalinami naszą atmosferę, zabijają nasze dzieci wmawiając nam że Oni chronią nas i są już w EURO6.
~polo
jakieś tam emisje o takie drobnostki i tyle szumu. Ja myślałem,że jakaś usterka w stanie technicznym a tu takie drobnostki piszą. Jakość niemiecka to gwarant dobrego produktu i żadne tam zza oceanu donosy tego nie zmienią.

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki