REKLAMA
TYLKO U NAS

Hiszpański producent trafi w polskie ręce? Decyzja o sprzedaży Talgo do końca stycznia

2025-01-11 08:46
publikacja
2025-01-11 08:46

Rząd Hiszpanii chce domknąć sprzedaż akcji producenta taboru kolejowego Talgo do końca miesiąca - poinformowały hiszpańskie media. W ostatnich miesiącach wśród potencjalnych nabywców była wymieniana polska Pesa.

Hiszpański producent trafi w polskie ręce? Decyzja o sprzedaży Talgo do końca stycznia
Hiszpański producent trafi w polskie ręce? Decyzja o sprzedaży Talgo do końca stycznia
fot. Marti Fradera / / FORUM

Szef resortu transportu Oscara Puente miał spotkać się w tym celu w czwartek z przedstawicielami głównego udziałowca Talgo – funduszu Trilantic, posiadającego 29,9 proc. udziałów w spółce, oraz baskijskiej firmy Sidenor, wiodącym producentem stali w Hiszpanii i potencjalnym nabywcą – podał w piątek dziennik gospodarczy "Cinco Dias".

"Rząd chce utrzymać hiszpański charakter Talgo i zdolność decyzyjną firmy w Hiszpanii, co sprawia, że Sidenor jest pierwszą opcją przed innymi zagranicznymi ofertami" – napisał "Cinco Dias".

Problemem pozostaje kwota sprzedaży, ponieważ udziałowcy nie godzą się na mniej niż 5 euro za akcję. Wcześniej spełniającą te wymagania ofertę złożyła węgierska grupa Ganz-Mavag, ale została ona zablokowana przez rząd w Madrycie ze względów "bezpieczeństwa narodowego".

Po tej decyzji Talgo odnotowało znaczny spadek wartości na giełdzie, do ok. 3,3-3,5 euro za akcję.

Wśród potencjalnych nabywców Talgo od kilku miesięcy wymienia się również Pesę, największego producenta taboru kolejowego w Polsce. Według grudniowych doniesień portalu Business Insider Polska, ofertę akcjonariuszom spółki notowanej na hiszpańskiej giełdzie złożył Polski Fundusz Rozwoju, który miał mieć już zapewnione finansowanie dla transakcji.

Przeszkodą dla transakcji miała być – według portalu – niechęć rządu w Madrycie do przejęcia strategicznej spółki przez kapitał z zagranicy.

"Rząd byłby otwarty na późniejszy udział innych graczy, którzy mogliby przyczynić się do zagwarantowania przyszłości Talgo, ale zawsze z pozycji mniejszościowych, które utrzymują zdolność decyzyjną firmy i jej przyszłość przemysłową w Hiszpanii" – poinformował "Cinco Dias", powołując się na źródła rządowe.

Jak donoszą hiszpańskie media, zainteresowanie kupnem udziałów w Talgo wyraził też indyjski producent taboru kolejowego Jupiter Wagons.

Wcześniej, pod koniec sierpnia, rząd w Madrycie zablokował – na podstawie rekomendacji krajowego wywiadu – ofertę przejęcia Talgo przez węgierską grupę Ganz-Mavag, powołując się na "niemożliwe do przezwyciężenia" ryzyko dla ochrony strategicznych interesów kraju i bezpieczeństwa narodowego.

Ganz-MAVAG to konsorcjum, w którym 45 proc. udziałów należy do państwowego funduszu inwestycyjnego, podlegającego ministerstwu gospodarki Węgier, a 55 proc. do węgierskiego przewoźnika kolejowego Magyar Vagon (MAV), który – według hiszpańskiej prasy – wciąż ma mieć nieformalne powiązania z rosyjskim producentem pojazdów szynowych Transmaszholdingiem.

Polska Pesa podpisała w drugiej połowie września w Berlinie porozumienie z Talgo o współpracy przy produkcji pociągów dużej prędkości. Umowa zakładała połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości zarówno w Polsce, jak i w innych krajach ościennych.

Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje Pesy kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesy są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, używają ich Czeskie Drahy czy PKP Intercity. (PAP)

Z Madrytu Marcin Furdyna (PAP)

mrf/ aop/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
devu
A u nas specjaliści z PO mówi, że kapitał nie ma narodowości. A tymczasem Hiszpanie bronia swoich firm przed obcym wykupem. A u nas? Tusk z ekipa sprzedali nawet PKP Energetykę - spółkę strategicz z punktu widzenia istnienia Państwa.
to_i_owo
Z jego punktu widzenia to strategiczna jest propaganda, i strategiczny jest np TVN

I ma rację, bo jeżeli media nie poinformują to nikt nie wie :)
sterl
Hiszpanie mają najdłuższe linie kolejowe w Europie w tym te szybkie..., ale Pesa ? przejmuje? a Pendolino kto kupił? i po co ?
jas2
Cytat: PKP Intercity kupi od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom, 20 szybkich pociągów Tzw. pendolino wyjadą na polskie tory w 2013 r.

W latach 2007–2015 Platforma Obywatelska była największą siłą polityczną w Sejmie oraz Senacie i wspólnie z Polskim Stronnictwem Ludowym tworzyła koalicję rządową, która była zapleczem
Cytat: PKP Intercity kupi od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom, 20 szybkich pociągów Tzw. pendolino wyjadą na polskie tory w 2013 r.

W latach 2007–2015 Platforma Obywatelska była największą siłą polityczną w Sejmie oraz Senacie i wspólnie z Polskim Stronnictwem Ludowym tworzyła koalicję rządową, która była zapleczem parlamentarnym rządu (do 2014 Donalda Tuska, od 2014 Ewy Kopacz).
einstachu
Polska Pesa? Chyba raczej Pesa w Polsce?
to_i_owo
PESA
Udziałowcy
Polski Fundusz Rozwoju (99,8%)
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) – polska spółka akcyjna należąca do Skarbu Państwa
to_i_owo
"niechęć rządu w Madrycie do przejęcia strategicznej spółki przez kapitał z zagranicy."

Przecież kapitał nie ma narodowości?

Poza tym mamy prezydencje w UE, może Tusk ich zmusi?
energizerjohn51
Już widzę jak za Tuska to się ziści. Prędzej ta upadająca hiszpańska spółka przejmie Pese...
antyoni
Żeby coś kupić, to trzeba mieć za co! A pies miał na buty? Ha...ha....ha....!

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki