Ceny miejsc parkingowych sięgają nawet 70 tys. zł. Mimo to chętnych na ich zakup w dalszym ciągu przybywa. Obostrzenia niektórych firm deweloperskich mogą jednak wykluczyć z zakupu nabywców kawalerek, a właścicielom dużych mieszkań nakazać zakup nawet dwóch miejsc postojowych.
Przeanalizowaliśmy nowe inwestycje firm zrzeszonych w Polskim Związku Firm Deweloperskich, żeby sprawdzić wysokość cen miejsc parkingowych i politykę, jaką w stosunku do przyszłych nabywców w tym zakresie stosują deweloperzy.
Zaskakująca polityka deweloperów
Planując budowę bloku mieszkalnego, deweloperzy podejmują decyzję, jak rozwiązać kwestię związaną z parkowaniem aut przez przyszłych lokatorów. Już na tym etapie zostaje uzgodniona liczba oraz położenie miejsc postojowych. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest budowa hal podziemnych, które są w stanie pomieścić pokaźną liczbę samochodów. Wyposażone są w odpowiednią wentylację i czujniki, a co niektóre dysponują ładowarką do samochodów elektrycznych. Innym popularnym rozwiązaniem są parkingi naziemne. W zależności od inwestycji mieszkańcy mają możliwość zakupienia miejsca postojowego znajdującego się na zewnątrz bądź korzystają z ogólnodostępnej przestrzeni miejskiej.
Miejsca postojowe są na ogół przyporządkowane do zakupu lokalu, jednak nie zawsze ich nabycie jest konieczne. Wszystko zależy od uwarunkowań konkretnego budynku. Coraz częstsza jest sytuacja, gdzie zakup miejsca parkingowego jest obowiązkowy. W jednej z warszawskich inwestycji klienci, którzy planują zakup 2 lub 3-pokojowego mieszkania, muszą liczyć się z koniecznością doliczenia kosztu jednego miejsca parkingowego w cenie 20 900 zł. Jeśli natomiast zamierzają nabyć nieruchomość 4- bądź 5-pokojową, są zobligowani do zakupu dwóch takich miejsc postojowych.
Inną spotykaną na rynku sytuacją jest sprzedaż miejsc parkingowych wyłącznie do mieszkań o określonej powierzchni. Przykładowo niektórzy deweloperzy wskazują, że do nieruchomości o pow. poniżej 50 mkw. czy też 1- lub 2-pokojowych zakup miejsca postojowego możliwy jest tylko wtedy, gdy na takowe nie zdecydują się mający pierwszeństwo posiadacze większych lokali.
Od czego zależy cena miejsca parkingowego
Ceny miejsc postojowych różnią się w zależności od miast, lokalizacji i charakterystyki projektu. Dodatkowo każda inwestycja musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Inwestorzy przed rozpoczęciem prac budowlanych są zobligowani do sprawdzenia, jakie są zapisy planu i czy umożliwia on realizację inwestycji w zamierzonej formie. To samo dotyczy miejsc postojowych. Od planu zagospodarowania może zależeć ich ilość oraz położenie – budowa podziemnej hali garażowej czy miejsc parkingowych naziemnych.
– O liczbie miejsc, które muszą zostać wybudowane w ramach inwestycji, decyduje każda gmina. Spotykamy różne wskaźniki liczby miejsc postojowych na jeden lokal. Średnią dla dużych miast jest jedno miejsce postojowe na jeden lokal znajdujący się w inwestycji. Znamy przypadki dużo wyższych i dużo niższych wskaźników. Zdarza się też, że liczba wymaganych miejsc nie jest definiowana na podstawie liczby lokali, a na podstawie liczby metrów kwadratowych – wskazuje dyrektor generalny PZFD mecenas Konrad Płochocki.
Niewątpliwie na cenę miejsc postojowych oferowanych przez deweloperów ma zatem wpływ dostępna ich liczba oraz szacowany popyt. W związku z tym, że wraz z bogaceniem się społeczeństwa przybywa samochodów osobowych, liczba miejsc parkingowych oferowana przy inwestycjach deweloperskich często okazuje się zbyt mała. Skutki chybionej inwestycji ponoszą lokatorzy oraz mieszkańcy okolicznych bloków.
Ceny w górę
Redakcja Bankier.pl sprawdziła, jak kształtują się ceny miejsc postojowych w inwestycjach realizowanych przez deweloperów PZFD, który zrzesza 144 firmy z tej branży. Ceny wskazane w zestawieniu dotyczą inwestycji zrealizowanych oraz takich, które są w trakcie budowy.
Cenę miejsca postojowego determinuje specyfika realizowanej inwestycji. Nabywcy nieruchomości mieszkalnych, którzy planują dodatkowo zakup garażu, muszą liczyć się z kosztami rzędu min. 15-20 tys. zł.
Obecnie jednak jest znacznie trudniej kupić miejsce parkingowe w podziemnej hali garażowej, które kosztuje mniej niż 20 tys. zł. – Ceny miejsc postojowych na przełomie ostatnich lat subtelnie wzrosły. Podobnie jak przy cenach mieszkań, ceny miejsc postojowych skorelowane są z lokalizacją nieruchomości – twierdzi Cezary Grabowski, menedżer ds. sprzedaży Bouygues Immobilier Polska. W dużych miastach, jak Warszawa czy Wrocław, ceny mogą dochodzi nawet do 55 ty. zł za pojedyncze miejsce, natomiast za podwójne trzeba niekiedy zapłacić 65 tys. zł. Nieznacznie niższe ceny deweloperzy ustalają w mniejszych miastach. Między innymi w Inowrocławiu miejsce w hali garażowej dostępne jest od 15 tys. zł. W Lublinie, Katowicach oraz Bydgoszczy nabywcy muszą wydać średnio co najmniej 20 tys. zł.
|
Przykładowe ceny podziemnych miejsc postojowych w inwestycjach deweloperów PZFD |
|
|---|---|
|
Miasto |
Cena |
|
Bydgoszcz |
20 000 - 36 000 zł |
|
Gdańsk |
21 000 - 30 000 zł |
|
Inowrocław |
15 000 zł |
|
Katowice |
20 000 zł |
|
Lublin |
23 000 zł |
|
Poznań |
14 500 - 35 000 zł |
|
Radom |
29 000 zł |
|
Szczecin |
26 000 zł |
|
Warszawa |
19 000 - 40 000 zł |
|
Wrocław |
15 000 - 55 000 zł |
|
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie analizy ofert deweloperskich, stan na 20.04.2017 r. |
|
Tańszym rozwiązaniem jest zakup naziemnego miejsca parkingowego, niestety nie w każdej inwestycji jest przewidziane tego typu rozwiązanie. W tym przypadku również widać korelację ceny z lokalizacją nieruchomości. Przykładowo w Gdańsku miejsce można nabyć w cenie 6 tys. zł, w Radomiu za 11 tys. zł, natomiast w Warszawie za 12 tys. zł.
|
Ceny miejsc postojowych naziemnych w inwestycjach deweloperów PZFD |
||
|---|---|---|
|
Miasto |
Deweloper |
Cena |
|
Gdańsk |
LC Corp |
6 000 zł |
|
4 Invest |
9 000 zł |
|
|
City House |
zawarta w cenie mieszkania; możliwość dokupienia w cenie 17000 zł |
|
|
Dekpol |
8 000 zł |
|
|
Poznań |
Dom-Eko |
18 450 zł |
|
Radom |
Budopol Delta |
11 000 zł |
|
Szczecin |
Neptun Developer |
10 000 - 15000 zł* |
|
Warszawa |
Atal |
12 000 zł |
|
Grupo Lar |
12 000 zł |
|
|
Polnord |
17 000 zł |
|
|
Wrocław |
Osiedle Malownicze |
5000 - 9000 zł |
|
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie analizy ofert
deweloperskich, stan na 20.04.2017 r. |
||
Występują również przypadki, w których w cenę mieszkania jest już wliczone jedno miejsce postojowe. Nie oznacza to, że klienci nie mogą dokupić kolejnego. Wielu deweloperów PZFD stosuje również praktykę sprzedaży podwójnego miejsca parkingowego za cenę niższą niż suma dwóch pojedynczych. Dodatkowo lokatorzy, którzy zdecydują się na zakup dostatecznie wcześnie, mogą liczyć na rabaty.
|
Ceny podwójnych miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych w inwestycjach developerów PZFD |
||
|---|---|---|
|
Miasto |
Deweloper |
Cena |
|
Poznań |
UWI Inwestycje |
30 750 zł |
|
Warszawa |
Atlas Estates |
40 000 zł |
|
Grupa Inwest |
39 900 zł |
|
|
Budimex |
41 800 zł |
|
|
Wrocław |
Blockpol - Developer |
22 000 zł |
|
Atal |
35 000 zł |
|
|
Red Development |
65 000 zł |
|
|
Activ Investment |
w cenie mieszkania; możliwość dokupienia w cenie 10 000 zł |
|
|
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie analizy ofert deweloperskich, stan na 20.04.2017 r. |
||
Prognoza dla przyszłych nabywców nie jest pocieszająca, deweloperzy bowiem przewidują dalszy wprost cen miejsc postojowych, głównie w dużych miastach. – Wzrost widoczny jest przede wszystkim w centrach dużych miast, gdzie ceny jednego miejsca parkingowego sięgają nawet 70 tysięcy złotych. Przewidujemy, że miejsca parkingowe będą drożały, a będzie to spowodowane zmieniającymi się wymogami. Dzisiaj samo miejsce, które zajmuje średnio 11 mkw., w rzeczywistości wymaga powierzchni około 30 mkw. (infrastruktura, drogi dojazdowe, powierzchnie pod słupy), a podwyższanie wymogów prowadzi do podwyższania kosztów, które muszą rozłożyć się na wszystkie lokale – wyjaśnia dyrektor generalny PZFD mecenas Konrad Płochocki.
Chętnych na parking przybywa?
Wraz z bogaceniem się społeczeństwa zwiększa się liczba aut jeżdżących po polskich drogach. W grudniu 2016 r. liczba zarejestrowanych samochodów po raz pierwszy wyniosła 176 698, czyli o 50 608 pojazdów więcej niż w grudniu 2015 r.
Wiąże się to z koniecznością zagospodarowania miejsca na ich przechowywanie czy parkowanie. – Zauważalny jest wzrost liczby osób zainteresowanych zakupem miejsc parkingowych. Klienci zdają sobie sprawę, że komfort użytkowania mieszkania zakupionego wraz z miejscem parkingowych pod budynkiem jest istotnie wyższy – twierdzi Cezary Grabowski, menedżer ds. sprzedaży Bouygues Immobilier Polska. Podobnego zdania jest Marcin Antczak, wiceprezes FB Antczak. – Na przełomie lat ceny miejsc parkingowych zdecydowanie rosną. Jeszcze kilka lat temu miejsce postojowe było elementem sprzedawanym w cenie mieszkania, obecnie jest to część wyceniana osobno, a jej wartość w dużej mierze uzależniona jest od wzrostu cen gruntów. I to właśnie ten współczynnik decyduje o ogromnych różnicach pomiędzy różnymi regionami Polski. Mimo to klientów nie brakuje, a przy każdej inwestycji zwracamy uwagę na konieczność zapewnienia optymalnej liczby miejsc dla użytkowników.
Na rynku widoczna jest tendencja wzrostowa, powstaje więcej miejsc parkingowych, ale również rośnie liczba zainteresowanych ich kupnem. – W ostatnich latach powstaje więcej miejsc parkingowych. Doświadczenie pokazuje, że w przypadku bardzo gęsto zabudowanych lokalizacji, jak na przykład centrum Warszawy, każda ilość miejsc postojowych zostanie zakupiona przez klientów – potwierdza Płochocki.
Innego zdania jest natomiast przedstawicielka Angel Poland Group - dewelopera, który realizuje inwestycje w całej Polsce, w tym m.in. w Krakowie czy Wrocławiu. – W ostatnim czasie nie zauważyliśmy wyraźnej zmiany w zainteresowaniu klientów zakupem miejsc postojowych. Natomiast widoczną tendencją jest to, że inwestorzy kupujący małe mieszkania niekoniecznie decydują się na zakup miejsca parkingowego. Z kolei osoby, które chcą zamieszkać w większym apartamencie, zwykle kupują co najmniej dwa takie miejsca – twierdzi Natalia Sawicka, dyrektor sprzedaży i marketingu Angel Poland Group.
Zanim kupisz miejsce parkingowe...
Dokonując wyrobu mieszkania, nabywcy przeprowadzają dokładną analizę kosztów, zalet oraz wad lokalizacji. Zatem pamiętajmy, że warto również przyjrzeć się warunkom zakupu miejsca parkingowego. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na cenę. Koszt miejsca parkingowego może być wliczony w cenę mieszkania, jednak bywa również, że deweloper, oferując promocyjną cenę za mkw. mieszkania, rekompensuje sobie to wysoką ceną garażu.
Podpisując umowę przedwstępną, należy również uzyskać informacje jakiego rodzaju miejsca parkingowe deweloper oferuje: garaż, miejsce w hali podziemnej, a może miejsce zewnętrzne. Istotne jest także, czy kupno garażu jest obligatoryjne, czy może do wybranego mieszkania inwestor nie sprzedaje miejsc parkingowych. Pamiętajmy również o haczykach marketingowych stosowanych przez deweloperów. Często koszt miejsca parkingowego jest wyższy niż się początkowo wydawało, ponieważ inwestor, informując o cenie, podaje kwotę netto, do której należy doliczyć podatek VAT.
Dodatkowo warto sprawdzić, czy teren, na którym znajdują się miejsca parkingowe nie jest częścią działki objętej osobną księgą wieczystą, co może generować dodatkowe koszty związane z ewentualnym wydzieleniem własności u notariusza. Ważny jest również standard wykończenia hali garażowej. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie czy wentylację. Przy odrobinie szczęścia można znaleźć inwestycje, w których garaż podziemny jest wyposażony w stację ładowania pojazdów elektrycznych.






















































