REKLAMA

Dramatyczny spadek zysku TPSA, kurs pikuje

2013-02-12 08:29
publikacja
2013-02-12 08:29
Kurs TPSA traci na początku notowań 30 proc spadając do poziomu 8,12 zł. Inwestorzy pozbywają się akcji spółki telekomunikacyjnej po publikacji raportu za czwarty kwartał 2012 r.

TPSA poinformowała w raporcie, że zysk netto spadł do zaledwie 51 mln złotych wobec 358 mln złotych raportowanego w analogicznym okresie 2011 roku. Prognozy zakładały wynik na poziomie 133 mln złotych.

»Czytaj więcej: Zysk netto Grupy TP SA spadł o 55%

Spółka telekomunikacyjna spodziewa się powiększenia trudności w najbliższej perspektywie, prognozując dotkliwy spadek przychodów. Zarząd TPSA planuje wypłacić dywidendę wielkości 50 groszy na akcję.



Kurs TPSA. Źródło: Bankier.pl

Na początku sesji kurs TPSA został przeceniony o około 30 proc. do poziomu 8,12 złotego przy obrotach bliskich 10 mln złotych. Tak nerwowa reakcja inwestorów jest dowodem silnego rozczarowania.

Telekomunikacja Polska przewiduje głęboki spadek przychodów w 2013 r., który będzie spowodowany obniżkami stawek MTR oraz wojną cenową w segmencie komórkowym - poinformowała TP SA w komunikacie. W 2013 roku grupa wyda na inwestycje poniżej 2 mld zł.


»TP SA spodziewa się spadku rynku usług moblinych w '13 i '14, stabilizacja w '15

Zysk netto grupy TP SA w czwartym kwartale 2012 roku wyniósł 51 mln zł wobec 358 mln zł raportowanego wyniku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Analitycy spodziewali się średnio 133 mln zł zysku w IV kw. 2012 roku.

"Na podstawie obecnie dostępnych informacji przewidujemy głęboki spadek przychodów Grupy w 2013 roku, w wyniku obniżek stawek MTR oraz niekorzystnego wpływu trwającej w segmencie komórkowym wojny cenowej" - powiedział, cytowany w komunikacie, Jacques de Galzain, członek zarządu TP SA ds. finansów.

12577

Dodał, że grupa zamierza znacząco przyspieszyć działania oszczędnościowe.

"Nie wykluczamy outsourcingu części aktywności podmiotom zewnętrznym i zbycia składników majątku jako środków do poprawy efektywności" - wyjaśnił.

TP SA wyda w 2013 roku na inwestycje mniej niż 2 mld zł, a w przyszłości ograniczy nakłady inwestycyjne do około 12-13 proc. przychodów.


»Grupa TP miała 1,82 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w IV kw. '12

"Planujemy przeznaczyć środki na nabycie pasma częstotliwości, które ma kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości" - podał Jacques de Galzain.

"Jesteśmy w pełni zdeterminowani, by zachować silną strukturę finansową poprzez utrzymanie wskaźnika zadłużenia netto poniżej 40 proc. oraz wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA poniżej 1,5" - dodał.

Zarząd TP SA poinformował, że przyjął nowy średniookresowy plan działań. Grupa planuje m.in. objąć usługami konwergentnymi około 50 proc. klientów w segmencie post-paid, wobec około 1 proc. obecnie.


»TP SA uruchomiła proces sprzedaży portalu Wirtualna Polska

"Usługi te będą dostarczane klientom za pośrednictwem nowoczesnej sieci sprzedaży i dystrybucji, która zapewni jednolitą obsługę we wszystkich kanałach kontaktu z klientem" - napisano w komunikacie.

Ponadto grupa dokona przeglądu alokacji zasobów w celu wypracowania bardziej efektywnego i elastycznego modelu biznesowego, lepiej dostosowanego do otoczenia rynkowego.


»Zarząd TP SA zaproponuje wypłatę 0,50 zł dywidendy na akcję za 2012 rok

Telekomunikacja Polska ma zaplanowaną na 2013 roku redukcję zatrudnienia o 1.700 osób. Proces łączenia TP SA i PTK Centertel będzie się wiązął z dalszymi zwolnieniami - poinformował podczas telekonferencji prezes TP SA, Maciej Witucki.

"Proces połączenia PTK Centertel i TP SA będzie się wiązał z dalszą redukcją zatrudnienia. Kontynuujemy proces odejść dobrowolnych, w tym roku mamy wynegocjowaną redukcję 1.700 pracowników. Na pewno nastąpi dalsza redukcja zatrudnienia w kolejnych latach" - powiedział Witucki.

We wtorek TP SA poinformowała, że Telekomunikacja Polska połączy się ze swoją spółką zależną Polską Telefonią Komórkową - Centertel. Jak napisano w komunikacie, planowane połączenie ma na celu zintegrowanie w ramach jednego podmiotu głównych atutów, którymi dysponuje obecnie Orange Polska.

W październiku 2011 roku Telekomunikacja Polska podpisała ze związkami zawodowymi umowę społeczną na lata 2012-2013, w ramach której z odejść dobrowolnych może skorzystać maksymalnie 2.300 pracowników w zamian za odszkodowanie.


»TP SA oraz PTK Centertel połączą się w jedną spółkę

Spółka podawała wtedy, że wartość pakietu przypadająca na odchodzącego pracownika będzie zależała od stażu pracy w TP i będzie kształtować się w przedziale od 4 do 15 miesięcznych wynagrodzeń zasadniczych i będzie powiększona w roku 2012 o 8 tys. zł, a w 2013 roku o 6 tys. zł świadczenia dodatkowego. Dla pracowników o ponad 20 letnim stażu pracy, przewidziane zostały dodatkowe odszkodowania, których wartość (na pracownika) nie przekroczy 20 tys. zł.

W styczniu PAP podała, że Orange Costumer Service, spółka zależna grupy TP, zmniejszy zatrudnienie o 540 osób. Wszyscy pracownicy OCS mają otrzymywać takie same odprawy jak te, które są wypłacane pracownikom TP w ramach programu dobrowolnych odejść. (PAP)

Komentuje Marcin Świerkot, analityk Bankier.pl

Konkurencja wymiata TP SA

Były monopolista na rynku telekomunikacyjnym obecnie znajduje się w tarapatach. Rosnąca konkurencja doprowadza do spadku cen i przejmuje coraz większą rzeszę klientów, co wpływa na znaczny spadek przychodów. Koszty są niestety dużo mnie elastyczne i ich ograniczenie trwa znacznie dłużej – utrzymanie wcześniejszej rentowności biznesu było więc niemożliwe.

Dawniej, uznawana przez inwestorów za stabilną lokatę kapitału TP SA obecnie jest wyprzedawana – pierwsza fala spadku kursu spółki miała miejsce przy ogłoszeniu zmniejszenia proponowanej dywidendy i gorszych prognozach. Teraz inwestorzy dowiadują się, że przyszłość będzie jeszcze gorsza, a zysk netto na akcję spadł o 55% z 1,44zł w 2011 do 0,65zł w 2012 roku.

To, że biznes TP SA psuł się z roku na rok, nie było żadną tajemnicą – mało kto spodziewał się jednak tak dużego załamania wyników. Inwestorzy liczyli raczej na kilka kolejnych lat, w których Telekomunikacja będzie dzielić się swoim zyskiem w postaci dywidendy, co w obecnych warunkach nie jest już takie pewne.

jow/ kuc/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (23)

dodaj komentarz
~truler
Nie dziwię się, tak byli okopani, zwłaszcza na stacjonarnych, że dopóki nie pojawiła się konkurencja to wyzyskiwali do woli... Teraz już nie mają takiej możliwości, bo weszły tańsze firmy i kto może to się ewakuuje...
~13kwis krakus
Ktoś tu w komentarzach napisał "zniszczono polska spółkę". Nie wie że od WIELU lat to już francuska? Ktoś pisze że w Netii taniej. Owszem racja i w "tele 2" też było taniej [nie wiem czy istnieją jeszcze] a TP/sa jest bezczelna przy reklamacjach. Ja i siostra mieliśmy kłopoty. Siostrze zmianę numeru obiecywali Ktoś tu w komentarzach napisał "zniszczono polska spółkę". Nie wie że od WIELU lat to już francuska? Ktoś pisze że w Netii taniej. Owszem racja i w "tele 2" też było taniej [nie wiem czy istnieją jeszcze] a TP/sa jest bezczelna przy reklamacjach. Ja i siostra mieliśmy kłopoty. Siostrze zmianę numeru obiecywali "na jutro" i po wielu interwencjach udało się po miesiącu. Jak się przeniosłem do "Tele 2" to mi naliczali abonament przez kilka miesięcy i nie pomagały pisma o zaprzestanie i zwrot kasy. Osobiście jeździłem z reklamacjami też.

Internet mają drogi i nadal wiążą to z płaceniem abonamentu za telefon--obojętnie czy się posiada aparat czy nie. Pomimo że mieli to zabronione i nałożono im wielomilionowa karę przed kilkoma laty. Życzę im aby padli całkowicie i szybko.
~Klient z Gdańska
Wcale ale to wcale nie zdziwiłem się jak przeczytałem te informacje a dlaczego to opiszę pokrótce:
Jesteśmy klientem TP SA od 25 lat, może niezbyt wielkim ale kilka linii PSTN linia ISDN oraz DSL 15 to chyba też klient.
Z uwagi na chęć zlecenia nam dodatkowych usług chciałem zamówić dostęp do internetu DSL Ekstra. Zadzwoniłem
Wcale ale to wcale nie zdziwiłem się jak przeczytałem te informacje a dlaczego to opiszę pokrótce:
Jesteśmy klientem TP SA od 25 lat, może niezbyt wielkim ale kilka linii PSTN linia ISDN oraz DSL 15 to chyba też klient.
Z uwagi na chęć zlecenia nam dodatkowych usług chciałem zamówić dostęp do internetu DSL Ekstra. Zadzwoniłem do znajomych z TP SA żeby dali mi namiar na opiekuna. Po chwili dowiedziałem się że opiekunem jest firma zewnętrzna (outsourcing) a mój dawny opiekun nie uzyskał zgody nas przyjecie od nas zamówienia - było to na początku stycznia.
Czekałem na kontakt naszego nowego "opiekuna" 2 tygodnie i nic!
Rad nie rad dzwonię na BL TP SA i zamawiam DSL EKSTRA było to 22 stycznia - 25 stycznia dzwoni do mnie przedstawicielka Orange Customer Service Sp. z o.o. - Partner Detal TP, Wydział Centrum Realizacji H, Sekcja Realizacji H.1.2 i potwierdza MONTAŻ DSL EKSTRA ustalając dzień na 28 styczeń godz. 10-14.
28 od rana czekamy na montaż (zatrzymałem informatyków którzy mieli inne prace) nikt sie nie zjawił!! Wściekły jak osa ale grzeczny piszę maila do przedstawiciela z pytaniem kiedy itp.. Czekam na odpowiedz i czekam i nic więc znowu dzwonię na BL zgłaszając reklamacje i 1 lutego otrzymuje maila że "Informuję, że na chwile obecną brak jest możliwości świadczenia usługi DSL Ekstra w lokalizacji ...."
Więc piszę aby sprawdzili czy istnieje możliwość instalacji na innym numerze telefonu lub tez "słabszego" DSL. Brak odpowiedzi przez tydzień - znowu wściekły dzwonię na BL i zgłaszam problem - pani informuje mnie że będzie interweniowała.
W dniu 4 lutego dzwoni znowu pani z ww. firmy Partnera TP SA i umawia ponownie nas na montaż w dniu 4 lutego w godz. 10-14 - i znowu nikt nie przyjeżdża ludzie czekają - szlag nas trafia- kontrakt poszedł w sina dal.
dzwonię ponownie na BL w dniu 04 lutego pani obiecuje że sprawa będzie załatwiona bardzo szybko - No i tak mamy dzisiaj 13 lutego minął ponad miesiąc od zamówienia, dwukrotnie byliśmy zrobieni "w balona"
I jak ta firma ma osiągać zyski i pozyskiwać nowych klientów.
Większość usług w outsourcingu obsługiwana jest TRAGICZNIE.
Kompetentni pracownicy TP SA nie mogą pomóc bo im nie wolno!!!
Wygląda na to że z TP SA "ktoś" wyprowadza obszary do firm zewnętrznych nie zdając sobie sprawy jak to powoduje tragiczne zmniejszenie jakości obsługi.
Klient który raz odejdzie długo nie wróci a na dodatek generuje wszędzie i wszystkim negatywną opinię o firmie.
Wygląda to na wewnętrzną dywersję - nie mylić z dywersyfikacją!!!
A nam nie pozostało nic innego niż poszukać po 25 latach współpracy innego operatora który będzie chciał na nas zarabiać!!!!!
A kiedyś była to naprawdę kompetentna firma - jak widać pozbywanie się wartościowych pracowników i "zrzucanie" ich pracy na zewnętrzne firmy odbija się TP SA czkawką.

Brawo Panowie z Zarządu TP SA.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


~MON
I tak znow zniszczono następną polską spólke.
~banaś
Odbija się czkawką sponsorowanie tuskowych igrzysk euro2012, chciałem założyć kabel do swojego domu, ale pracownik orange stwierdził, że tak się wyczpykali na euro i stadiony, że obcinają budżet na inwestycje (w tym przyłącza), więc nie nada :) Dziękujemy panu premieru.
~STA
Czy spadek zysków i kursów pod wezwanie, podobnie jak było z Eksbudem.
~Maja
Trzeba było dłużej trzymać pracowników w żałobnych ubrankach w wieku emerytalnym. Panie, które miałyby problem ze sprzedażą antrykotu a z żadną pasją proponują młodym klientom wyszukane rozwiązania technologiczne nijak nie mając praktycznych argumentów. Chcąc zaopatrzyć swoją firmę w full pakiet byłam w kilku salonach (w Lubinie Trzeba było dłużej trzymać pracowników w żałobnych ubrankach w wieku emerytalnym. Panie, które miałyby problem ze sprzedażą antrykotu a z żadną pasją proponują młodym klientom wyszukane rozwiązania technologiczne nijak nie mając praktycznych argumentów. Chcąc zaopatrzyć swoją firmę w full pakiet byłam w kilku salonach (w Lubinie (dolnośląskie), w Legnicy. Chciałam podpisać umowę na kilkanaście telefonów komórkowych, kilka DSLi z telefonem stacjonarnym i kilka modemów bezprzewodowych. Szukałam osoby, do której w razie czego będę mogła zadzwonić jeśli pojawi się potrzeb skorzystać jeszcze z jakiejś usługi, problem z płatnością, instalacją, funkcją... Nie znalazłam nikogo kto z zainteresowaniem choćby wysłuchał jakie usługi mnie interesują. Beton jak w PKO... Nie musiałam długo czekać a kontakt do mnie znaleźli przedstawiciele z Plusa. DSLa i tak musiałam wziąć w TPsie ale zamówienie beznamiętnie złożyłam przez telefon. Tu oczywiście ELtel fatalny podwykonawca i kompletna niekompetencja w zakresie umawiania KONKRETNEGO terminu. Skończyło się reklamacją, awanturą i stratami w biznesie.
Gdyby ktoś mnie zatrudnił na stanowisku produktowca/marketingowca/HRowca w TPsie przeorałabym tą całą farsę poczynając od produktów a kończąc na koszmarnej (niby wysoce ustandaryzowanej obsłudze)....
~wycepy
komuna dała im wszystko i teraz te debile śrubują ceny na wszystkim i dlatego wypadają z rynku. W neti za wszystko płace połowe z tego co w tepsie.
~roman
a jaką część kosztów stanowią opłaty za ORANGE" ?? może to ten czynnik powoduje dymanie" drobnych inwestorów.
~piekarnik
Przypominam, że TP s.a. jest monopolistą w pewnych rejonach na rynku dostawców internetowych i tak ma zostać jeszcze długo - choć widać, że tam gdzie rynek jest uwolniony znajdują się inwestorzy co pociągną światłowód.
TP zawsze chciało dyktować warunki i ustalać ceny, ale konkurencja wygrała te potyczki i bardzo mnie to cieszy.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki