PwC na początku lutego przedstawił raport, w którym szacuje, że wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie w 2026 roku 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc.
"Osobiście uważam, że ten rynek będzie rósł jeszcze szybciej. Widzimy to chociażby po pierwszych dwóch miesiącach tego roku. Oczywiście nadal mamy negatywny wpływ lockdownu, który powoduje, że większość galerii i sklepów fizycznych nie może normalnie funkcjonować, ale bardzo wielu graczy z tego obszaru już przeniosło się do online. To będzie dodatkowo przyspieszać penetrację" - powiedział prezes Brzoska podczas kongresu EEC Trends.
"Dzisiaj wiele firm sieciowych zamyka swoje sklepy bezpowrotnie i nie zamierza ich otworzyć w sytuacji, w której Covid się zakończy, stawiają na online. Dlatego nasze szacunki są odrobinę bardziej agresywne jeśli chodzi o wzrost rynku" - dodał.
Według szacunków PwC, na koniec 2020 roku rynek e-commerce w Polsce miał wartość 83 mld zł brutto. W 2021 roku wartość brutto ma wzrosnąć do 93 mld zł, w 2022 do 105 mld zł, w 2023 do 118 mld zł, w 2024 do 132 mld zł, w 2025 do 147 mld zł, a na koniec 2026 roku ma osiągnąć 162 mld zł brutto. Dawałoby to średnioroczne tempo wzrostu o 12 proc.
Zdaniem ekspertów PwC, pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła, a niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów.
pr/ asa/