Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w czerwcu 2025 roku była o 2,2% wyższa niż przed rokiem – poinformował Główny Urząd Statystyczny. Był to rezultat ponad dwukrotnie poniżej rynkowego konsensusu, który wynosił 4,7%. W porównaniu z majem sprzedaż detaliczna spadła o 1,8%.
Jednocześnie wynik ten może nie być tak tragiczny, jak na pierwszy rzut oka, ponieważ według GUS, po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, sprzedaż detaliczna w czerwcu była o 4,2% wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i wzrosła względem maja o 0,7%. Nadal jest to jednak rezultat daleki od oczekiwanego.
Więcej ubrań, mniej żywności
Jak wyszczególnił GUS, w czerwcu znaczący wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu do zeszłego roku odnotowano w grupach:
- tekstylia, odzież, obuwie (o 11,8%),
- meble, rtv, agd (o 10,2%),
- pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 7,7%),
- farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 5,8%),
- paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 5,7%).
W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 1,0%. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupie „pozostałe” (o 4,0%) - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Stałym trendem jest wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet. Według GUS (liczona w cenach bieżących) była ona o 8,0% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2% do 8,7%.
Szczególnie rosła internetowa sprzedaż przedsiębiorstw z grup "tekstylia, odzież, obuwie" (z 21,6% przed rokiem do 23,0%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,2% do 17,7%). Spadek udziału w sprzedaży przez Internet wykazały jednostki z grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 21,4% do 20,1%).
"Rozczarowujące dane"
"Rozczarowujące dane z handlu. Sprzedaż detaliczna w czerwcu ⬆️2,2%r/r (ING: 4,8%; konsensus: 4,4%). Słabsza dynamika sprzedaży aut i części oraz mebli, RTV i AGD. Wciąż szacujemy jednak, że wzrost konsumpcji był w 2kw25 mocniejszy niż w 1kw25, a wzrost PKB osiągnął ok. 3,5%r/r." - napisali o odczycie na platformie X, ekonomiści banku ING.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="pl" dir="ltr">Rozczarowujące dane z handlu. Sprzedaż detaliczna w czerwcu ⬆️2,2%r/r (ING: 4,8%; konsensus: 4,4%). Słabsza dynamika sprzedaży aut i części oraz mebli, RTV i AGD. Wciąż szacujemy jednak, że wzrost konsumpcji był w 2kw25 mocniejszy niż w 1kw25, a wzrost PKB osiągnął ok. 3,5%r/r. <a href="https://t.co/mtNjvsslyk">pic.twitter.com/mtNjvsslyk</a></p>— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) <a href="https://twitter.com/ING_EconomicsPL/status/1947571905268953128?ref_src=twsrc%5Etfw">July 22, 2025</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
"Czerwcowe dane dopełnia słabsza sprzedaż detaliczna, która rośnie tylko o 2,2% r/r. Patrząc na poniższy indeks można dojść do wniosku, że 130 to mocny opór dla konsumenta" - skomentował odczyt dział analiz mBanku.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="pl" dir="ltr">🇵🇱 Czerwcowe dane dopełnia słabsza sprzedaż detaliczna, która rośnie tylko o 2,2% r/r. Patrząc na poniższy indeks można dojść do wniosku, że 130 to mocny opór dla konsumenta. <a href="https://t.co/LGUI9k3gSz">pic.twitter.com/LGUI9k3gSz</a></p>— mBank Research (@mbank_research) <a href="https://twitter.com/mbank_research/status/1947568575222284338?ref_src=twsrc%5Etfw">July 22, 2025</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
MM