Kwartalne dane sięgają okresu pandemii COVID-19
Kwartalny cykl publikacji danych GUS na temat bezpieczeństwa drogowego wydaje się dobrym rozwiązaniem, które pozwala między innymi na przeanalizowanie sezonowych zmian. Takie zmiany są dobrze widoczne w poniższej tabeli, która przedstawia podstawowe statystyki bezpieczeństwa drogowego w Polsce od I kw. 2020 r. do II kw. 2025 r. Oprócz liczby wypadków drogowych oraz ich ofiar (zabitych i rannych), w tabeli możemy sprawdzić, jak kwartalnie zmieniała się liczba kolizji.
Pod tym pojęciem należy rozumieć zdarzenia drogowe nieskutkujące śmiercią uczestników oraz ich obrażeniami - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Miniona połowa roku lepsza niż I i II kw. 2024 roku
Pomimo faktu, że kwartalne dane GUS sięgają jeszcze do początkowego okresu pandemii COVID-19, najlepszym punktem odniesienia wydają się statystyki z lat 2023-24. Najnowsze informacje Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w pierwszej połowie 2025 r. poziom bezpieczeństwa drogowego z całej Polski wyglądał następująco:
- Wypadki drogowe ogółem - 9 514 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 9 394 oraz 10 064)
- Ofiary wypadków ogółem - 11 876 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 11 754 oraz 12 556)
- Zabici w wypadkach - 725 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 821 oraz 894)
- Ranni w wypadkach - 11 151 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 10 933 oraz 11 662)
- Kolizje drogowe - 183 783 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 171 359 oraz 194 948)
Mniej wypadków, ale kolizji nadal sporo
Pozytywnym sygnałem jest na pewno tegoroczna
poprawa bezpieczeństwa drogowego względem pierwszej połowy minionego roku. Jeżeli
chodzi o liczbę zabitych na drodze osób, to pierwszy oraz drugi kwartał br.
ujmowany łącznie cechował się nawet lepszym wynikiem aniżeli połowa 2023 r. i
2024 r. Taka zmiana to dobra wiadomość, choć należy pamiętać o dwóch kwestiach.
Po pierwsze, największy wpływ na tegoroczne wyniki będzie miało prawdopodobnie
bezpieczeństwo drogowe z III kw. „Po drugie, pożądana
byłaby systematyczna poprawa bezpieczeństwa drogowego, a miniony rok niestety
przerwał ten trend ważny również dla ubezpieczycieli”
- komentuje Jakub Choromański, dyrektor Departamentu Sprzedaży Multikanałowej, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej
Unilink.
Polska: zmiany bezpieczeństwa drogowego w latach 2020-25 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Kwartał/okres ↓ |
Wypadki drogowe |
Ofiary wypadków - ogółem |
Ofiary wypadków - zabici |
Ofiary wypadków - ranni |
Kolizje |
I kw. 2020 r. |
5 245 |
6 446 |
564 |
5 882 |
93 913 |
II kw. 2020 r. |
5 112 |
6 294 |
527 |
5 767 |
80 324 |
III kw. 2020 r. |
7 677 |
9 472 |
667 |
8 805 |
107 613 |
IV kw. 2020 r. |
5 506 |
6 742 |
733 |
6 009 |
100 196 |
I kw. 2021 r. |
3 709 |
4 707 |
403 |
4 304 |
95 341 |
II kw. 2021 r. |
6 086 |
7 600 |
579 |
7 021 |
103 122 |
III kw. 2021 r. |
6 999 |
8 871 |
666 |
8 205 |
108 141 |
IV kw. 2021 r. |
6 022 |
7 482 |
597 |
6 885 |
116 023 |
I kw. 2022 r. |
4 144 |
5 169 |
426 |
4 743 |
86 104 |
II kw. 2022 r. |
6 000 |
7 475 |
462 |
7 013 |
93 541 |
III kw. 2022 r. |
6 290 |
7 853 |
524 |
7 329 |
89 749 |
IV kw. 2022 r.
|
4 888 |
6 142 |
484 |
5 658 |
92 872 |
I kw. 2023 r. |
3 888 |
4 852 |
364 |
4 488 |
82 241 |
II kw. 2023 r. II |
5 506 |
6 902 |
457 |
6 445 |
89 118 |
III kw. 2023 r. |
6 411 |
7 978 |
572 |
7 406 |
91 038 |
IV kw. 2023 r. |
5 131 |
6 286 |
500 |
5 786 |
103 594 |
I kw. 2024 r. |
4 104 |
5 126 |
393 |
4 733 |
98 436 |
II kw. 2024 r. |
5 960 |
7 430 |
501 |
6 929 |
96 512 |
III kw. 2024 r. |
6 315 |
7 849 |
526 |
7 323 |
95 552 |
IV kw. 2024 r. |
5 140 |
6 273 |
476 |
5 797 |
100 080 |
I kw. 2025 r. |
3 805 |
4 776 |
338 |
4 438 |
86 222 |
II kw. 2025 r. |
5 709 |
7 100 |
387 |
6 713 |
97 561 |
Cały 2020 r. |
23 540 |
28 954 |
2 491 |
26 463 |
382 046 |
Cały 2021 r. |
22 816 |
28 660 |
2 245 |
26 415 |
422 627 |
Cały 2022 r. |
21 322 |
26 639 |
1 896 |
24 743 |
362 266 |
Cały 2023 r. |
20 936 |
26 018 |
1 893 |
24 125 |
365 991 |
Cały 2024 r. |
21 519 |
26 678 |
1 896 |
24 782 |
390 580 |
I poł. 2025 r. |
9 514 |
11 876 |
725 |
11 151 |
183 783 |
Źródło: opracowanie własne Unilink na podstawie danych GUS, 31.07.2025. |
Jak
bezpieczeństwo drogowe wygląda na mapie?
Poszczególne powiaty oraz miasta na prawach powiatu mają oczywiście mocno zróżnicowany „wkład” w ogólnopolskie statystyki wypadkowości, co dobrze potwierdza poniższa mapa. Na mapie widzimy bowiem takie ekstrema, jak na przykład powiat suwalski (tylko jeden wypadek drogowy w I poł. 2025 r.) oraz Kraków (aż 435 wypadków drogowych w tym samym okresie).
Pamiętajmy, że GUS jako wypadki drogowe kwalifikuje tylko zdarzenia skutkujące obrażeniami lub śmiercią uczestników. Tak więc jeden wypadek z powiatu suwalskiego nie oznacza, że było tam zupełnie bezpiecznie, bo stwierdzono jednocześnie aż 161 kolizji bez ofiar w ludziach przez I poł. 2025 r. - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.
Produkty finansowe
Jeżeli weźmiemy pod uwagę wypadki drogowe, czyli poważniejsze zdarzenia, to dobrze widać, że poprawa bezpieczeństwa drogowego w pierwszej połowie 2025 r. (względem analogicznego okresu minionego roku) była generalnym trendem. Nie brakowało jednak takich części kraju, w których wypadkowe statystyki prezentowały się znacznie gorzej niż 12 miesięcy wcześniej. Największe wzrosty liczby wypadków drogowych odnotowano na terenie:
- powiatu rzeszowskiego - zmiana z 52 (I poł. 2024 r.) do 84 wypadków (I poł. 2025 r.)
- Radomia - zmiana ze 100 do 125 wypadków
- powiatu świdnickiego (woj. dolnośląskie) - zmiana z 51 do 75 wypadków
- Nowego Sącza - zmiana z 38 do 60 wypadków
- Lublina - zmiana z 59 do 80 wypadków
- powiatu radomskiego - zmiana z 89 do 109 wypadków
- powiatu lubińskiego - zmiana z 20 do 39 wypadków
- Bydgoszczy - zmiana z 66 do 84 wypadków
- powiatu rypińskiego - zmiana z 3 do 14 wypadków
- powiatu garwolińskiego - zmiana z 34 (I poł. 2024 r.) do 45 wypadków (I poł. 2025 r.)
Na ogólnopolski spadek liczby wypadków w I poł. 2025 r. najmocniej rzutowały pozytywne zmiany odnotowane na terenie Wrocławia (roczny spadek z 304 do 254 wypadków), powiatu poznańskiego (spadek ze 171 do 135 wypadków) oraz powiatu tomaszowskiego w woj. łódzkim (spadek z 88 do 52 wypadków).
Praktyka pokazuje jednak, że takie dobre zmiany oczywiście nie stanowią gwarancji poprawy widocznej w kolejnych latach - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.
Wypadkowość ważna także dla ubezpieczycieli
Spadek wypadkowości drogowej oznacza m.in. mniej osobistych dramatów, mniejsze koszty społeczne i niższe koszty działania służb. Warto zwrócić uwagę, że zaobserwowana w pierwszej połowie bieżącego roku poprawa statystyk wypadkowości (względem I poł. 2024 r.) jest ważna również z punktu widzenia zakładów ubezpieczeniowych oraz kierowców kupujących OC.
Trzeba w tym kontekście pamiętać, że dopiero niedawno (w I kw. 2025 r.) ubezpieczyciele po raz pierwszy od dłuższego czasu odnotowali zysk techniczny ze sprzedaży obowiązkowych polis OC - przypomina dyrektor Jakub Choromański, ekspert Unilink.
Istotna jest także inna kwestia. Chodzi o systematyczny wzrost średniej wartości szkody likwidowanej przy pomocy obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych. „Polska Izba Ubezpieczeń niedawno podała, że przez rok (I kw. 2024 r. - I kw. 2025 r.) średnia szkoda z OC komunikacyjnego wzrosła o 9,9%, do poziomu wynoszącego już niemal 11 000 zł. Wydaje się bardzo prawdopodobne, że ten wzrostowy trend będzie kontynuowany” – podsumowuje Jakub Choromański, Unilink.