Odwrócone produkty w supermarkecie
Na jednym z postów na Redditcie można zobaczyć dwa zdjęcia: na jednym odwrócone puszki fasoli Heinz, na drugim kubeczki serka Philadelphia. Post nosi tytuł: „Ludzie w moim mieście zrozumieli przekaz”. Dalej czytamy: „Zdjęcia zostały zrobione dziś w niemieckim supermarkecie. Widziałem też kilka odwróconych batoników Twix. Pringlesy nadal stały normalnie”.
The people in my part of town got the message...
byu/amethystextravaganza inBuyFromEU
„Buy from UE” - wsparcie dla europejskich produktów
Osoby, które nie znają kontekstu, mogą być zdezorientowane. Ruch „Buy from EU” (Kupuj z UE) nie jest jeszcze powszechnie znany w Niemczech. Na Redditcie grupa związana z tym trendem liczy już ponad 180 000 członków. Jej celem jest promowanie europejskich produktów i usług.
Jak podaje magazyn „Capital”, z inicjatywy „Buy from EU” powstał finansowany z darowizn katalog online Go European, który prezentuje europejskie alternatywy dla amerykańskich produktów. Założycielka, Laura Catz – menedżer marketingu z Rumunii – tłumaczy: „Chcemy zwrócić uwagę ludzi na europejskie firmy”. Zaznacza jednak, że nie chodzi o polityczny manifest: „Nie organizujemy bojkotu”.
Jednak polityczne implikacje są oczywiste. Wielu zwolenników ruchu prawdopodobnie popiera go jako protest przeciwko Donaldowi Trumpowi i jego polityce handlowej opartej na cłach, a być może również jako sprzeciw wobec jego działań na arenie międzynarodowej.
Odwracanie amerykańskich produktów. Nieoczekiwane konsekwencje
Pomysł odwracania amerykańskich produktów na półkach sklepów pochodzi z Kanady, ale dotarł już do Niemiec. Nie wszyscy jednak go popierają. „To tylko dodatkowa praca dla biednych pracowników supermarketów, którzy muszą układać półki w nocy” – komentuje jeden z użytkowników. Inny pyta: „Bez sensu. Co mogą zrobić amerykańskie firmy przeciwko głupocie swojego prezydenta?”
Outdoor gear 🏔️🥾 (we have so many brands)
byu/ihatetool inBuyFromEU
Zdjęcia z niemieckiego supermarketu wzbudziły mieszane reakcje. Jedna osoba szuka zwolenników we Francji, aby tam rozpropagować akcję. Inna chwali się, że odwróciła wiele produktów. Jeden z krytycznych głosów zwraca uwagę: „Mój syn pracuje jako magazynier w supermarkecie. Rozumie ideę ruchu, ale jest zirytowany, bo musi wszystko ustawiać z powrotem”.
Już w lutym pewien badacz zwrócił uwagę na znaczenie kupowania europejskich produktów, aby wzmocnić gospodarkę kontynentu. Jego lista amerykańskich marek i europejskich alternatyw została wyświetlona ponad 1,5 miliona razy.
I tak odwrócona puszka fasoli staje się politycznym manifestem, wskazującym na amerykańskiego producenta. Ostateczna decyzja należy jednak do konsumentów.
J.S.