Zakłady Magnezytowe Ropczyce opublikowały strategię na lata 2017-2020. W ciągu trzech lat spółka przekształci się z producenta materiałów ogniotrwałych w firmę produkcyjno-inżynieryjną zdolną do obsługi inwestycji "pod klucz" - podały ZM Ropczyce w komunikacie.
"Celem strategii jest rozwój ZM Ropczyce w obliczu zachodzących zmian na rynku materiałów ogniotrwałych, a także podjęcie działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa, w tym w obszarze zapobiegania ryzyku wrogiego przejęcia poprzez wykorzystanie mocnych stron ZM Ropczyce i zbudowanie stabilnej pozycji rynkowej (...)" - napisano w komunikacie.
Spółka chce na tle małych i średnich firm konkurencyjnych posiadać komplementarną ofertę produktowo-usługową, wyróżniającą ją w tej grupie dostawców.
"Jeśli chodzi o grupę dominujących na rynku koncernów, to naszymi istotnymi przewagami konkurencyjnymi będą: szerokie zaplecze badawcze i swobodny dostęp do surowców, kompleksowość i elastyczność oraz w pełni zindywidualizowane podejście do klientów" - poinformował cytowany w komunikacie Józef Siwiec, prezes firmy.
Dodał, że długofalowa współpraca z klientami ułatwi spółce planowanie surowcowe, umożliwi też przewidywalność cenową produktów i usług eksploatacyjnych.
"Nasza oferta usług badawczo-projektowych i inżynieringowych, inicjująca najbardziej złożone, ale również najbardziej rentowne projekty sprzedażowe, będzie dla nas +kołem zamachowym+ rozwoju działalności grupy na coraz większą skalę" - informuje Siwiec.
Spółka zakłada realizację drugiego etapu inwestycji w centrum badawczo–rozwojowe o wartości ok. 9 mln zł.
Ropczyce liczą, że przekształcenie w firmę produkcyjno-inżynieringową, obecną na różnych rynkach, u różnych branżowo odbiorców, zwiększy jej stabilność i efektywność ekonomiczną. Wyspecjalizowana produkcja, dostosowana do potrzeb konkretnych klientów, ma być receptą na presję cenową konkurencji.
Spółka zamierza rozwijać sprzedaż poza Polską, do krajów byłej WNP, do Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych, Ameryki Południowej i Azji. Zakładany jest systematyczny wzrost udziału eksportu w strukturze przychodów ze sprzedaży.
"Jesteśmy przekonani, że realizacja przedstawionych przez nas i przyjętych przez naszą radę nadzorczą strategicznych kierunków rozwoju na najbliższe lata pozwoli uzyskać trwały wzrost sprzedaży i wyników finansowych, co przełoży się na wzrost wartości fundamentalnej oraz kapitalizacji naszej spółki na giełdzie. Jednocześnie też pozwoli na konsekwentną realizację przez nas przyjętej polityki dywidendy, w tym również na jej modyfikacje w kierunku zwiększania wartości dywidendy dla naszych akcjonariuszy" - poinformował prezes.
Zwiększona ma zostać skala dostaw dla klientów firmy w ramach tzw. umów ramowych z obecnych 30 proc. do ok. 50 proc., co przełoży się na gwarancję zamówień w dłuższym czasie.
Spółka chce podwoić udział w strukturze przychodów dostaw realizowanych w ramach projektów remontowych w takich branżach jak przemysł cementowo-wapienniczy, hutnictwo metali nieżelaznych czy hutnictwo żelaza i stali. Docelowo powinno to być ok. 15 proc.
Liczy jednocześnie, że działania podjęte przez najbliższe trzy lata umożliwią osiągnięcie do 10 proc. przychodów realizowanych w ramach zadań inwestycyjnych u klientów.
Realizacja przyjętych przez radę nadzorczą strategicznych kierunków rozwoju do 2020 r. oznaczać będzie ścisłą koncentrację i specjalizację spółki na działalności podstawowej w zakresie ceramiki ogniotrwałej oraz na związanej z nią szeroko rozumianej sferze usług.
"Dlatego ZM Ropczyce zakładają realizację połączenia ze spółka zależną ZM Service, które umożliwi pełną integrację w ramach istniejącej infrastruktury informacyjnej oraz dalszą optymalizację wykorzystania majątku grupy m.in. poprzez zadania realizowane przez spółkę zależną ZM Nieruchomości oraz współpracę z administracją samorządową" - podano w raporcie. (PAP Biznes)
morb/ osz/