

Kolegium orzekające przy Urzędzie Patentowym odrzuciło wniosek Poczty Polskiej o unieważnienie znaku słowno-towarowego Paczkomat. Tym samym potwierdziło, że uprawnionym do korzystania z tego znaku jest firma InPost - poinformowała spółka.
Poczta Polska żądała unieważnienia znaku Paczkomat, gdyż twierdziła, że ten znak nie nadaje się na rejestrację w Urzędzie Patentowym. Według narodowego operatora pocztowego, słowo "paczkomat" nie miało zdolności odróżniających się - nie jest oryginalne - co jest wymagane przy rejestracji nowego znaku towarowego. Ponadto Poczta Polska podnosiła jako argument, że samo słowo Paczkomat określa wyłącznie cechy tego urządzenia i jako takie nie nadaje się do rejestracji. Urząd odrzucił taką argumentację i uznał, że słowo Paczkomat jest zarówno oryginalne, jak i unikalne, tym samym podtrzymał rejestrację tego znaku na rzecz jego dotychczasowych właścicieli.
- To bardzo dobra wiadomość, nikt bez naszej zgody nie będzie mógł teraz używać słowa Paczkomat. To dowód, że Polska jest państwem prawa, które chroni dorobek intelektualny swoich obywateli i firm - powiedział Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu Grupy Integer.pl, do której należy InPost.
- Jestem jednak daleki od tryumfalizmu. Uważam, że polskie firmy powinny kooperować przynajmniej na krajowym podwórku, tak jak się to dzieje w przypadku firm z innych państw, chociażby Niemiec, Francji i Włoch, gdyż presja konkurencyjna dużych międzynarodowych koncernów jest olbrzymia" - stwierdził Brzoska, dodając, że przy różnych okazjach podkreśla, iż konkurencja między podmiotami powinna toczyć się nie w sądzie, ale na rynku w postaci jakości usług oraz oferowanych za nie cen. - Jednak tam gdzie można, firmy powinny współpracować, wykorzystując możliwe efekty synergii - podkreślił Rafał Brzoska.
Pierwszy Paczkomat został uruchomiony w Polsce w 2009 r. Dzisiaj, w każdym miesiącu, przez sieć Paczkomatów InPost przekazywane są miliony przesyłek, a usługa ta na rynku rośnie o ponad 70% r/r. Polska sieć Paczkomatów obejmuje 1800 maszyn (do końca roku wzrośnie do 2600 urządzeń) w 260 miastach i stanowi największą tego typu strukturę biznesową na świecie.
Obecnie Paczkomaty InPost funkcjonują na 21 międzynarodowych rynkach, na czterech kontynentach - od Australii, przez Rosję, Malezję, Francję, Włochy, Hiszpanię, Wielką Brytanię i Islandię, po Kolumbię, Chile, Kostarykę, Salwador. Międzynarodowa sieć, którą stworzył InPost już w niedalekiej przyszłości ma umożliwić dostawy transgraniczne, otwierając przed polskimi e-sklepami nowe międzynarodowe rynki i jednocześnie ułatwiając polskim klientom zamawianie w sklepach zagranicznych.
MD