REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Po 2020 roku Polsce grozi zapaść na rynku pracy

2012-03-29 20:35
publikacja
2012-03-29 20:35
Polsce po 2020 roku grozi dotkliwy brak rąk do pracy - uważa ekspert Banku Światowego Marcin Piątkowski. Dlatego należy zwiększać wydatki na badania naukowe i rozwój, zatrudniać więcej pracowników w wieku powyżej 50 lat oraz otworzyć kraj dla wykształconych imigrantów.

Starszy ekspert Banku Światowego w Polsce Marcin Piątkowski w czwartek podczas prezentacji raportu "Europe 2020 Poland" przygotowanego przez Bank podkreślił, że z powodu obecnego spadku przyrostu naturalnego po 2020 roku czeka nas "demograficzna degrengolada".

"Aby gospodarka mogła się nadal rozwijać, mimo braku rąk do pracy, więcej osób musi pracować; te osoby muszą mieć wyższe kwalifikacje niż obecnie" - tłumaczył.

Jego zdaniem niezbędne jest również otwarcie kraju dla imigracji. "Zrozumiały to już Czechy, gdzie liczba ludności w 2007 wzrosła dzięki temu o 1 proc. To samo możliwe jest w Polsce" - dodał.

Według Piątkowskiego PKB naszego kraju mógłby wzrosnąć do 2020 roku o 6 pkt proc. (o 0,8 proc. rocznie), gdyby Polska osiągnęła wskaźnik zatrudnienia dla osób w wieku 50+ na poziomie średniej europejskiej. Zastrzegł, że tego nie da się uzyskać bez podniesienia kwalifikacji takich pracowników, a to z kolei wymaga innowacyjności.

Według danych Eurostatu, w 2010 roku w całej UE średnio pracowało 46 proc. osób ponad 55-letnich. W Polsce było to 36 proc.

Podkreślił, że z budżetu Unii na lata 2014-2020 Polska może uzyskać około 10 mld euro na badania i rozwój i powinna wykorzystać te pieniądze najkorzystniej.

Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, dr Ewa Synowiec powiedziała, że obecnie Polska jest wśród państw Unii w trzeciej, przedostatniej grupie pod względem aktywności innowacyjnej, czyli wydatków na badania naukowe i rozwój. Słabsze od nas są m.in. Litwa, Łotwa i Rumunia.

"Restrukturyzacja przemysłu bez wdrażania innowacyjności to chwilowe łatanie dziury, które nie przynosi efektu długofalowego" - ocenił z kolei prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Dąbrowski.

Podkreślił, że jego udział w konferencji ma związek ze zmianą zadań, które postawiono przed ARP. Wyjaśnił, że Agencja przez długi czas była instytucją działającą "po fakcie", ratującą upadające firmy. Teraz jednak - jak przekonywał - ARP stawia na innowacyjność, czyli "działanie wyprzedzające, prowadzone na normalnych zasadach komercyjnych". "To pozwoli nam także uzyskać odpowiedź, jak biznes powinien współpracować z nauką, abyśmy osiągnęli najlepsze efekty, także w kształceniu kadr" - dodał.(PAP)

adma/ pad/ jra/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (29)

dodaj komentarz
~lot
Autor: ~Poncy [83.26.185.*], 2012-03-30 20:12
Masz rację CD.

PIS cierpi na paranoję. Z jednej strony deklaruje, że jest prawicą katolicką a z drugiej strony jak za komuny wszyscy przedsiębiorcy, którzy do czegoś doszli dzięki swojej pracy i pomysłowości to cwaniacy, ciemiężyciele ludu, klika partyjna.
Kaziu Suchcicki
Autor: ~Poncy [83.26.185.*], 2012-03-30 20:12
Masz rację CD.

PIS cierpi na paranoję. Z jednej strony deklaruje, że jest prawicą katolicką a z drugiej strony jak za komuny wszyscy przedsiębiorcy, którzy do czegoś doszli dzięki swojej pracy i pomysłowości to cwaniacy, ciemiężyciele ludu, klika partyjna.
Kaziu Suchcicki vel lot nie opowiadaj takich głupot, bo się kompromitujesz i ośmieszasz.

Przedsiębiorcy byli i są solą tej ziemi, czy się to pisowi i kościołowi podoba czy nie.
.


Ale jaja jak proso , ze mnie K, Suchcicki jak z kozi ,,,,,,,,,

Nawet połowa ceny większości produktow lub usług nabywanych w Polsce to tzw. nawis korupcyjno-biurokratyczno-mafijny. Inaczej: gdyby nie korupcja, biurokracja i mafijne układy ceny w Polsce byłyby 50% niższe (albo płace 100% wyzsze). Innym symptomem jest niezwykle regresywny system podatkowy.
np. Pracodawca lesniczy zleca prace placac 50 zet od metrowki [ drzewa opalowego] wykonawca przekazuje ta prace podwykonawcy za 40 zet ten kolejnemu podwykonawcy i dochodzi az do 10 zet od metrowki - to jest ta POlska rzeczywistosc, ale musze szykowac sie na nocna zmiane ,bo aby zyc trzeba pracowac a 1000 zet nie chodzi droga , i PO nie w mojej wlasciwosci ustawiaja sie tysiace magistrow,
Dobranoc,,,,

~CD
Sporo w tym racji, ale w tej chwili na zachodzie, ten (jak to nazywasz) "nawis korupcyjno-biurokratyczno-mafijny" również jest ogromny i tam też ogromnie ciąży. Różnica w jakości życia bierze się stąd, że kiedyś był mniejszy niż teraz i nieporównywalnie mniejszy niż w Polsce za komuny. W tym czasie Niemcy zdołali się dorobić Sporo w tym racji, ale w tej chwili na zachodzie, ten (jak to nazywasz) "nawis korupcyjno-biurokratyczno-mafijny" również jest ogromny i tam też ogromnie ciąży. Różnica w jakości życia bierze się stąd, że kiedyś był mniejszy niż teraz i nieporównywalnie mniejszy niż w Polsce za komuny. W tym czasie Niemcy zdołali się dorobić i zainwestować. Dlatego mają nowocześniejszy przemysł i właśnie stąd biorą się te różnice. Co do polityków to politycy niemieccy tak samo doją swoich obywateli jak polscy.
~CD
Na rynku pracy działa zwyczajny mechanizm popytu i podaży, więc jeśli będzie, jak to się mówi "brakować rąk do pracy", to po prostu wzrosną płace. To chyba żaden dramat. Z resztą, reszta artykułu na równie żenująco niskim poziomie, aż żal komentować.

~lot
Autor: ~CD [89.69.113.*], 2012-03-30 18:53
Na rynku pracy działa zwyczajny mechanizm popytu i podaży, więc jeśli będzie, jak to się mówi "brakować rąk do pracy", to po prostu wzrosną płace. To chyba żaden dramat. Z resztą, reszta artykułu na równie żenująco niskim poziomie, aż żal komentować.



Pieknie
Autor: ~CD [89.69.113.*], 2012-03-30 18:53
Na rynku pracy działa zwyczajny mechanizm popytu i podaży, więc jeśli będzie, jak to się mówi "brakować rąk do pracy", to po prostu wzrosną płace. To chyba żaden dramat. Z resztą, reszta artykułu na równie żenująco niskim poziomie, aż żal komentować.



Pieknie to ujales tak PO chlopsku to moze bys odpowiedzial na nurtujace wielu POlakow pytanie, dlaczego ceny i koszty utrzymania są jak na Zachodzie, a płace ok, 4 razy mniejsze pomimo wielu lat swobodnego przeplywu ludzi, towarow, technologii i kapitału.
~CD odpowiada ~lot
Już odpowiadam. Ceny towarów zależne są od kosztów produkcji a koszty produkcji zależne są od podatków, utrudnień biurokratycznych, ryzyka inwestycyjnego itp. itd, ale w bardzo dużej mierze od ZAINWESTOWANEGO KAPITAŁU. Krótko mówiąc jeśli masz w pełni zautomatyzowaną maszynę do produkcji kapci (Twój kapitał), to produkujesz kapcie Już odpowiadam. Ceny towarów zależne są od kosztów produkcji a koszty produkcji zależne są od podatków, utrudnień biurokratycznych, ryzyka inwestycyjnego itp. itd, ale w bardzo dużej mierze od ZAINWESTOWANEGO KAPITAŁU. Krótko mówiąc jeśli masz w pełni zautomatyzowaną maszynę do produkcji kapci (Twój kapitał), to produkujesz kapcie 100 razy taniej niż jak masz tylko igłę i nitkę. U nas w Polsce jest za mało zainwestowanego kapitału, a do tego politycy nie pozwalają się wzbogacić ludziom, którzy ten kapitał starają się budować.
~lot odpowiada ~CD
Autor: ~CD [89.69.113.*], 2012-03-30 19:37
Już odpowiadam. Ceny towarów zależne są od kosztów produkcji a koszty produkcji zależne są od podatków, utrudnień biurokratycznych, ryzyka inwestycyjnego itp. itd, ale w bardzo dużej mierze od ZAINWESTOWANEGO KAPITAŁU. Krótko mówiąc jeśli masz w pełni zautomatyzowaną maszynę do produkcji
Autor: ~CD [89.69.113.*], 2012-03-30 19:37
Już odpowiadam. Ceny towarów zależne są od kosztów produkcji a koszty produkcji zależne są od podatków, utrudnień biurokratycznych, ryzyka inwestycyjnego itp. itd, ale w bardzo dużej mierze od ZAINWESTOWANEGO KAPITAŁU. Krótko mówiąc jeśli masz w pełni zautomatyzowaną maszynę do produkcji kapci (Twój kapitał), to produkujesz kapcie 100 razy taniej niż jak masz tylko igłę i nitkę. U nas w Polsce jest za mało zainwestowanego kapitału, a do tego politycy nie pozwalają się wzbogacić ludziom, którzy ten kapitał starają się budować.



Ales mi dal klina bo bylem i jestem przekonany ze Polska jest biurokratyczno-mafijnym panstwem bezprawia, w którym znaczna cześć dochodu narodowego - wypracowanego ciezką pracą obywateli - ulatnia się do kieszeni waskiej grupy cwaniaczkow z powodu napeczniałej biurokracji, wprost niewyobrazalnej korupcji i na skutek panowania "kolesiowskiego kapitalizmu" zamiast gospodarki wolnorynkowej.
Podstawa tego mafijnego panstwa jest niezlustrowany , zdekomunizowany od 22 lat wymiar sprawiedliwosci ktory sluzy tym strukturom POlityczno -mafijnym,

~Poncy odpowiada ~lot
Masz rację CD.

PIS cierpi na paranoję. Z jednej strony deklaruje, że jest prawicą katolicką a z drugiej strony jak za komuny wszyscy przedsiębiorcy, którzy do czegoś doszli dzięki swojej pracy i pomysłowości to cwaniacy, ciemiężyciele ludu, klika partyjna.
Kaziu Suchcicki vel lot nie opowiadaj takich głupot, bo się kompromitujesz
Masz rację CD.

PIS cierpi na paranoję. Z jednej strony deklaruje, że jest prawicą katolicką a z drugiej strony jak za komuny wszyscy przedsiębiorcy, którzy do czegoś doszli dzięki swojej pracy i pomysłowości to cwaniacy, ciemiężyciele ludu, klika partyjna.
Kaziu Suchcicki vel lot nie opowiadaj takich głupot, bo się kompromitujesz i ośmieszasz.

Przedsiębiorcy byli i są solą tej ziemi, czy się to pisowi i kościołowi podoba czy nie.
.
~CD odpowiada ~Poncy
@lot - nie pytałeś mnie czym jest Polska, tylko skąd te dysproporcje. Oczywiście duży wpływ mają stare struktury u władzy (tak samo jak w każdym innym kraju). Nasi politycy doją nas jak mogą tak samo jak w innych krajach. Nie zawsze trafia się możliwość stworzenia wszystkiego od nowa (USA) albo tak odważny człowiek jak Deng Xiaoping @lot - nie pytałeś mnie czym jest Polska, tylko skąd te dysproporcje. Oczywiście duży wpływ mają stare struktury u władzy (tak samo jak w każdym innym kraju). Nasi politycy doją nas jak mogą tak samo jak w innych krajach. Nie zawsze trafia się możliwość stworzenia wszystkiego od nowa (USA) albo tak odważny człowiek jak Deng Xiaoping (Chiny). Zazwyczaj stare zależności ciągną się latami, gospodarka jest coraz bardziej obciążona i jedynie dzięki technologii da się jakoś to nadrabiać.

@Poncy - wydaje mi się, że "lot" nie zaprzeczył, że przedsiębiorcy są ważni, zauważył jednak, że rząd faworyzuje niektórych kosztem reszty i ja się z tym zgadzam.

A co po PiSu czy PO, to przecież to, co ci politycy mówią jest tylko taką warstwą komunikacji z ludem i uspokajania, usprawiedliwiania pewnych działań. Na prawdę - żadna partia nic nie zmieni, jeśli my się nie zmienimy. Jeśli Polacy będą ciągle tak głupi, by dać się oszukiwać, to politycy będą nas oszukiwać niezależnie od tego z jakiej są partii.
~Antyliberał
Myślę, że ci, którzy:
- popierali prawo do zwalniania ludzi z pracy i robili to,
- sprzeciwiali się podnoszeniu płacy minimalnej,
- popierali i wdrażali prawo właścicieli mieszkań do nieograniczonego podnoszenia czynszów,
- popierali wyrzucanie ludzi z mieszkań, kiedy nie byli w stanie tych czynszów płacić (zwykle nie
Myślę, że ci, którzy:
- popierali prawo do zwalniania ludzi z pracy i robili to,
- sprzeciwiali się podnoszeniu płacy minimalnej,
- popierali i wdrażali prawo właścicieli mieszkań do nieograniczonego podnoszenia czynszów,
- popierali wyrzucanie ludzi z mieszkań, kiedy nie byli w stanie tych czynszów płacić (zwykle nie z własnej winy),
- popierali podnoszenie cen prądu, paliw i innych mediów i robili to,
- popierali likwidację szkół i przedszkoli i robili to,
- popierali wprowadzenie podatku „Belki” i pomagali w tym...
Powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności finansowej, bowiem w wyniku ich działalności polska gospodarka nie rozwija się, ludziom żyje się coraz gorzej, w wyniku czego nie stać ich na posiadanie większej ilości dzieci, a wielu z nich emigruje za granicę – w wyniku czego mamy takie problemy, jak opisane w artykule.
Pozdr.
~pol
Brakuję rąk do pracy ?? kpina lub żart, ja nie mogę znaleźć pracy żadnej siostra szuka o 2 lat i nic a ma doświadczenie, kumpel po studiach z doświadczeniem szuka od kilku miesięcy i nic , Czy brakuję rąk do pracy ?? no ale trzeba zamydlić czymś oczy.

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki