REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

PKP Cargo wskazuje odpowiedzialnego za stan spółki. "Wydawano środki"

2024-07-23 13:13
publikacja
2024-07-23 13:13

Kondycja finansowa spółki jest rezultatem polityki rządów nominatów Zjednoczonej Prawicy; poprzednicy doprowadzili do utraty rynku i kontraktów - stwierdził zarząd PKP Cargo, odnosząc się do zarzutów polityków PiS sformułowanych po kontroli poselskiej.

PKP Cargo wskazuje odpowiedzialnego za stan spółki. "Wydawano środki"
PKP Cargo wskazuje odpowiedzialnego za stan spółki. "Wydawano środki"
/ PKP Cargo

W poniedziałek podczas konferencji prasowej posłowie PiS Kacper Płażyński i Michał Kowalski po kontroli poselskiej, którą przeprowadzili w gdyńskim oddziale PKP Cargo ocenili, że działania wokół spółki mogą być efektem "nagonki" i "chęcią przejęcia rynku przez obcy kapitał".

Zarząd PKP Cargo w oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej wskazał na trudną sytuację w jakiej znalazła się spółka.

"Ten stan jest rezultatem zarządzania PKP CARGO S.A. w ostatnich latach przez partyjnych kolegów posłów Kacpra Płażyńskiego i Michała Kowalskiego. Poprzednicy doprowadzili do utraty rynku i kontraktów, a jednocześnie dopuścili do tego, że w PKP CARGO S.A. rosły koszty, w tym wynagrodzenia, wdrażano podwyżki płac, na które firmy nie było stać. Wydawano ponadto duże środki na zbędne inwestycje taborowe. Z kolei zyski za 2023 rok były wykazane dzięki operacjom księgowym (chodzi głównie o leasing zwrotny lokomotyw), gdyż działalność przewozowa przyniosła duże straty" - zaznaczyła spółka.

W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa PKP Cargo poniosła stratę netto w wysokości 118 mln zł i to jest rzeczywisty obraz obecnej sytuacji spółki.

Zarząd PKP Cargo "protestuje przeciwko łączeniu przez posłów PiS decyzji Zarządu PKP CARGO S.A., których celem jest ratowanie Spółki, z faktem przyznania przez Urząd Transportu Kolejowego koncesji na przewozy kolejowe na terenie Polski dla ukraińskiej spółki kolejowej - Ukrainian Railways Cargo Poland".

Poinformowano, że podczas interwencji posłowie rozmawiali m.in. z dyrektorem zakładu Janem Szerszeniem, który szczegółowo przedstawił bieżącą sytuację tej jednostki oraz odpowiedział na wszystkie pytania posłów.

"Zarząd PKP CARGO S.A. w dniu 27 czerwca br. złożył wniosek do sądu o wdrożenie postępowania sanacyjnego. Ma ono uzdrowić Spółkę kluczową dla funkcjonowania gospodarki krajowej. Postępowanie ma na celu przywrócenie płynności finansowej oraz konieczną restrukturyzację, aby w dłuższej perspektywie PKP CARGO S.A. było firmą konkurencyjną na rynku przewozów towarowych koleją" - wskazano w oświadczeniu PKP Cargo.

Spółka zaznacza, że sanacja oznacza restrukturyzację Spółki pod nadzorem sądu, dzięki czemu będzie ona mogła kontynuować działalność w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów dla wierzycieli, pracowników i akcjonariuszy.

W oświadczeniu wyjaśniono ponadto, że spółka utraciła w ostatnich latach znaczną część rynku i w efekcie nie ma pracy dla dużej grupy osób zatrudnionych. "Dlatego Zarząd został zmuszony do wdrożenia najpierw procedury nieświadczenia pracy, kolejnym krokiem jest zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych" - wskazano.

PKP Cargo podkreśliło, że zarząd stara się jednocześnie zapewnić jak największej grupie pracowników spółki PKP Cargo pracę w innych podmiotach kolejowych. W tym celu w ciągu ostatniego miesiąca PKP Cargo podpisało listy intencyjne z Polregio na zatrudnienie do 300 osób, z PKP Intercity na zatrudnienie do 400 osób oraz z PKP Intercity Remtrak na zatrudnienie do 300 osób. W sumie zatrudnienie może znaleźć 1250 pracowników PKP Cargo, w tym PKP Cargotabor.

Według władz spółki wszystkie działania obecnego zarządu PKP Cargo wynikają z trudnej sytuacji w jakiej znalazła się spółka. (PAP)

kszy/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (18)

dodaj komentarz
bha
Winnych temu stanu to raczej chyba konkretnie to brak?.
ajwajszalom
Poczta, PKP, telewizja, wszystko w likwidacji.
vskritsk
Spoko, spekula na nieruchach da zarobić każdemu.
peluquero
Winni haniebnym zaniechaniom i zaniedbaniom,

poniosom,

nieuchronnom, i surowom odpowiedzialność...

...politycznom

tadam tss
sajetan
To jeszcze: w 2023 PKP CARGO miała przychody z tytułu umów z klientami 5 491,9 mld zł (+1,9% rdr) i najwięcej w swojej historii, koszty operacyjne zamknęły się kwotą 5 155,6 mld zł, a na koniec roku dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 263,7 mln zł.... to jest ten "zły stan" ..
derper
Mieli przychody o jakieś 50% większe od PKB Polski? To rzeczywiście nieźle im się wiodło.
samsza
zyski za 2023 rok były wykazane dzięki operacjom księgowym, gdyż działalność przewozowa przyniosła duże straty, ok
sajetan
ROTFL ! To skąd marża EBITDA za 2023: 19,5% ?!
nowo-zarządz opowiada kocopoły nie poparte żadnymi danymi, ale za to pasującymi do narracji pod zadeptanie firmy
sajetan
Zadam jeszcze pytanie: czy obecny zarząd swoim stanowiskiem o "zysku wykazanym przez operacje księgowe", zarzuca NIERZETELNOŚĆ biegłemu rewidentowi firmie Grant Thornton Polska P.S.A. ?
okragly_stol odpowiada sajetan
Następny pisoski ekonom który zasłania się tym wskaźnikiem

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki