Wartość rezydualna to wartość, za jaką samochód uda się sprzedać po upływie założonego czasu eksploatacji. Nie wszystkie auta tanieją równie szybko. Są samochody wyróżniające się przez prestiż marki, jakość, popularność oraz dobrze skalkulowaną cenę wyjściową i takie auta utrzymują cenę na rynku wtórnym.
Jakie auta tanieją szybciej
W skrócie można powiedzieć, że najmniej tracą na wartości te modele, które są szczególnie cenione i poszukiwane na rynku wtórnym. Wartość rezydualna zależy w praktyce od wielu czynników. Podstawowy to cena nowego samochodu w stosunku do ceny bezpośredniej konkurencji na rynku. Im droższe auto nowe, tym zazwyczaj niższa procentowa wartość rezydualna po założonym okresie eksploatacji. Kolejny czynnik wpływający na przyszłą wartość rezydualną auta to ceny, jakie osiągał dany model na rynku w przeszłości. Ważne jest też, kiedy producent przewiduje istotne zmiany w modelu – modyfikacje techniczne lub face liftingi rzutujące na cenę auta tej marki.Znaczący wpływ na utratę wartości ma wyposażenie samochodu. Im bogatszy pakiet wyposażenia ponadstandardowego, tym większa utrata wartości samochodu, ponieważ obniża on swoją wartość znacznie szybciej niż cały samochód. Czy zatem nie warto dokupywać dodatkowego wyposażenia? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że na atrakcyjność oferty auta używanego wpływają bardzo wyraźnie dodatkowe elementy opcjonalne – cena może okazać się niewiele większa, ale znalezienie klienta na samochód będzie dużo łatwiejsze, co przy dzisiejszym stanie rynku „używek” nie jest bez znaczenia.
Oczywistym czynnikiem wpływającym na wartość rezydualną pojazdu jest jego przebieg. Naturalnie im większy, tym większa utrata wartości. Nowe auta, które trafiają do firmowych flot, po zakończeniu służby są znacznie tańsze niż ich odpowiedniki pochodzące od osób prywatnych. Powodem jest m.in. właśnie większy przebieg. Modele, które często używane są we flotach, tracą więcej na wartości z jeszcze jednego powodu – na rynek wtórny regularnie trafiają tańsze, bardziej wyeksploatowane egzemplarze, których ceny rzutują później na średnią wartość notowań danego modelu. Co ciekawe, powyżej przebiegu 200 tysięcy km zaczyna on odgrywać coraz mniejsze znaczenie, ustępując pola rzeczywistemu stanowi technicznemu pojazdu.
Uwaga na promocje
Duży wpływ na obniżenie wartości rezydualnej pojazdów mają wszelkiego rodzaju promocje oferowane przez dealerów, szczególnie popularne w ostatnich latach. Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do dużej utraty wartości (liczonej od ceny cennikowej przed upustem dealera), szczególnie w ciągu pierwszego roku eksploatacji pojazdu. Z kolei niewielkie, krótkoterminowe promocje nie rzutują na zachowanie wartości rezydualnej danego modelu na rynku.
Popularne modele klasy B
Z pomocą firmy EurotaxGlass's Polska, która m.in. zajmuje się szacowaniem wartości rezydualnej, przyjrzeliśmy się, jak szybko tracą na wartości popularne pojazdy z segmentu B. Ponieważ takimi autami jeżdżą w firmach przede wszystkim handlowcy, założyliśmy dość wysoki średni roczny przebieg – 30 tysięcy km. Wybraliśmy pojazdy z dość oszczędnymi silnikami benzynowymi (takie są tańsze w zakupie) i sprawdziliśmy, ile będą one warte po 3, 4 oraz 5 latach. Wyniki naszej analizy (patrz tabele) nie są wyjątkowo zaskakujące. Swoją wartość utrzymują szczególnie auta o dobrej opinii na rynku, zwłaszcza w kwestii awaryjności, które chętnie kupowane są z drugiej ręki (Volkswagen, Skoda, Kia). Z kolei marki, które w obiegowej opinii uchodzą za bardziej usterkowe, znalazły się u dołu tabeli (Renault, Fiat, Opel). Volkswagen to bardzo pożądane auto na rynku wtórnym.
Praktycznie wszystkie jego popularne modele, a więc także Polo, są chętnie kupowane jako „używki”. Od lat wysokie ceny na rynkach wtórnych trzymają też Skody, które są stosunkowo niezawodne i jako nowe auta mają korzystny współczynnik ceny do jakości. Ciekawy jest fakt, że Kia wypada niezależnie od wieku lepiej od Toyoty, która do niedawna była powszechnie kojarzona właśnie z niezawodnością. Kia jednak jest tańsza w zakupie od Toyoty, a poza tym koreański producent obejmuje swoje auta wyjątkowo długą gwarancją. Odrobinę dziwi niska pozycja Opla (bez względu na okres eksploatacji), wydawać by się mogło, że marka ta ma na polskim rynku wielu zwolenników, a tymczasem Corsa dość szybko traci na wartości.
Z danych wynika też, że im auto młodsze, tym szybciej tanieje. Wszystkie nowe pojazdy najwięcej na wartości tracą bowiem w pierwszym roku użytkowania. W następnych 2 latach spadek wartości stopniowo wyhamowuje i stabilizuje się na poziomie kilkunastu procent rocznie. Później o wartości auta decyduje przede wszystkim jego stan techniczny.
Na wartość rezydualną wpływa także miejsce użytkowania i odsprzedaży auta. Na przykład w Polsce samochody tracą na wartości szybciej niż w Niemczech. W najpopularniejszych klasach różnica sięga ok. 10%. Wystawione w naszym kraju auta są generalnie w gorszym stanie technicznym, niż pojazdy używane oferowane w Niemczech.
Tabela 1. Wartości rezydualne po 3 latach
| Marka | Model | Cena nowego pojazdu w zł | Wartość rezydualna w % | Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł |
| KIA | Venga 1.4 M | 45 400 | 49,9 | 22 635 |
| SKODA | Fabia 1.4 16V Style | 43 400 | 49,6 | 21 514 |
| VOLKSWAGEN | Polo 1.4 16V Trendline | 49 210 | 49,5 | 24 356 |
| TOYOTA | Yaris 1.33 Premium | 46 800 | 49 | 22 913 |
| FORD | Fiesta 1.25 Trend EU5 | 43 150 | 47 | 20 282 |
| CITROEN | C3 1.4 Seduction | 49 000 | 46,9 | 22 976 |
| OPEL | Corsa 1.2 16V Enjoy | 48 600 | 46,7 | 22 714 |
| FIAT | Punto Evo 1.4 8V Active Euro5 | 45 990 | 45 | 20 712 |
| RENAULT | Clio 1.2 16V Tech Run Euro5 | 46 650 | 45 | 20 989 |
Tabela 2. Wartości rezydualne po 4 latach
| Marka | Model | Cena nowego pojazdu w zł | Wartość rezydualna w % | Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł |
| VOLKSWAGEN | Polo 1.4 16V Trendline | 49 210 | 40,9 | 20 136 |
| SKODA | Fabia 1.4 16V Style | 43 400 | 40,4 | 17 533 |
| KIA | Venga 1.4 M | 45 400 | 40 | 18 151 |
| TOYOTA | Yaris 1.33 Premium | 46 800 | 38,6 | 18 072 |
| FORD | Fiesta 1.25 Trend EU5 | 43 150 | 38,3 | 16 509 |
| CITROEN | C3 1.4 Seduction | 49 000 | 38 | 18 627 |
| OPEL | Corsa 1.2 16V Enjoy | 48 600 | 37,1 | 18 012 |
| RENAULT | Clio 1.2 16V Tech Run Euro5 | 46 650 | 36,8 | 17 168 |
| FIAT | Punto Evo 1.4 8V Active Euro5 | 45 990 | 36,5 | 16 806 |
Tabela 3. Wartości rezydualne po 5 latach
| Marka | Model | Cena nowego pojazdu w zł | Wartość rezydualna w % | Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł |
| VOLKSWAGEN | Polo 1.4 16V Trendline | 49 210 | 33,6 | 16513 |
| SKODA | Fabia 1.4 16V Style | 43 400 | 32,7 | 14198 |
| KIA | Venga 1.4 M | 45 400 | 31,9 | 14460 |
| FORD | Fiesta 1.25 Trend EU5 | 43 150 | 30,9 | 13349 |
| CITROEN | C3 1.4 Seduction | 49 000 | 30,6 | 15004 |
| TOYOTA | Yaris 1.33 Premium | 46 800 | 30,3 | 14158 |
| RENAULT | Clio 1.2 16V Tech Run Euro5 | 46 650 | 29,9 | 13955 |
| FIAT | Punto Evo 1.4 8V Active Euro5 | 45 990 | 29,5 | 13549 |
| OPEL | Corsa 1.2 16V Enjoy | 48 600 | 29,2 | 14181 |
Komentuje Piotr Włodarczyk, dyrektor handlowy EurotaxGlass's Polska | |
| Na wartość rezydualną samochodu istotny wpływ ma postrzeganie marki na danym rynku oraz pozycjonowanie cenowe konkretnego modelu w powiązaniu z oferowanym wyposażeniem standardowym i opcjonalnym. Tu należy podkreślić, że im więcej wyposażenia dodatkowego poza standardem, tym szybszy spadek wartości rezydualnej. W efekcie, zawsze lepiej jest wybrać samochód, który w standardzie oferuje interesujące nas opcje wyposażenia, niż doposażyć wybrany samochód w elementy dodatkowe. Niebagatelną rolę odgrywa też sieć serwisowa danej marki, jakość obsługi posprzedażnej i koszty z nią związane. Kolejny aspekt, na który zwracamy zawsze uwagę, to czy dany model auta jest sprzedawany głównie do klienta indywidualnego, czy też do flot. W przypadku zdecydowanie większej sprzedaży do flot musimy się liczyć z większym spadkiem wartości danego modelu. Tych elementów mających wpływ na wartość rezydualną jest oczywiście znacznie więcej, ale istotne mogą być również takie czynniki, z jakimi mamy do czynienia okresowo. Przykładowo, obecny drastyczny wzrost cen paliwa mocno oddziałuje na rynek i w efekcie już teraz obserwujemy, że klienci zdecydowanie częściej niż do tej pory szukają jak najbardziej ekonomicznych aut używanych, co automatycznie wpływa na ich ceny oraz spadek cen aut paliwożernych. |
Magdalena Czarkowska
» Ponadnormatywne zużycie samochodu poleasingowego
» Cena szkody
» Stary samochód w firmie obniży podatek



























































