REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Które auta szybciej tracą swoją wartość?

2011-06-12 06:00
publikacja
2011-06-12 06:00
Jedne samochody tracą na wartości szybciej, inne wolniej. Utrata wartości stanowi duży odsetek ogólnego kosztu posiadania auta, dlatego warto ją uwzględniać przy wyborze nowego pojazdu.

Wartość rezydualna to wartość, za jaką samochód uda się sprzedać po upływie założonego czasu eksploatacji. Nie wszystkie auta tanieją równie szybko. Są samochody wyróżniające się przez prestiż marki, jakość, popularność oraz dobrze skalkulowaną cenę wyjściową i takie auta utrzymują cenę na rynku wtórnym.

Jakie auta tanieją szybciej


W skrócie można powiedzieć, że najmniej tracą na wartości te modele, które są szczególnie cenione i poszukiwane na rynku wtórnym. Wartość rezydualna zależy w praktyce od wielu czynników. Podstawowy to cena nowego samochodu w stosunku do ceny bezpośredniej konkurencji na rynku. Im droższe auto nowe, tym zazwyczaj niższa procentowa wartość rezydualna po założonym okresie eksploatacji. Kolejny czynnik wpływający na przyszłą wartość rezydualną auta to ceny, jakie osiągał dany model na rynku w przeszłości. Ważne jest też, kiedy producent przewiduje istotne zmiany w modelu – modyfikacje techniczne lub face liftingi rzutujące na cenę auta tej marki.

Znaczący wpływ na utratę wartości ma wyposażenie samochodu. Im bogatszy pakiet wyposażenia ponadstandardowego, tym większa utrata wartości samochodu, ponieważ obniża on swoją wartość znacznie szybciej niż cały samochód. Czy zatem nie warto dokupywać dodatkowego wyposażenia? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że na atrakcyjność oferty auta używanego wpływają bardzo wyraźnie dodatkowe elementy opcjonalne – cena może okazać się niewiele większa, ale znalezienie klienta na samochód będzie dużo łatwiejsze, co przy dzisiejszym stanie rynku „używek” nie jest bez znaczenia.

Myślisz o kupnie samochodu? » Sprawdź ofertę kredytów


Oczywistym czynnikiem wpływającym na wartość rezydualną pojazdu jest jego przebieg. Naturalnie im większy, tym większa utrata wartości. Nowe auta, które trafiają do firmowych flot, po zakończeniu służby są znacznie tańsze niż ich odpowiedniki pochodzące od osób prywatnych. Powodem jest m.in. właśnie większy przebieg. Modele, które często używane są we flotach, tracą więcej na wartości z jeszcze jednego powodu – na rynek wtórny regularnie trafiają tańsze, bardziej wyeksploatowane egzemplarze, których ceny rzutują później na średnią wartość notowań danego modelu. Co ciekawe, powyżej przebiegu 200 tysięcy km zaczyna on odgrywać coraz mniejsze znaczenie, ustępując pola rzeczywistemu stanowi technicznemu pojazdu.

Uwaga na promocje


Duży wpływ na obniżenie wartości rezydualnej pojazdów mają wszelkiego rodzaju promocje oferowane przez dealerów, szczególnie popularne w ostatnich latach. Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do dużej utraty wartości (liczonej od ceny cennikowej przed upustem dealera), szczególnie w ciągu pierwszego roku eksploatacji pojazdu. Z kolei niewielkie, krótkoterminowe promocje nie rzutują na zachowanie wartości rezydualnej danego modelu na rynku.

Popularne modele klasy B


Z pomocą firmy EurotaxGlass's Polska, która m.in. zajmuje się szacowaniem wartości rezydualnej, przyjrzeliśmy się, jak szybko tracą na wartości popularne pojazdy z segmentu B. Ponieważ takimi autami jeżdżą w firmach przede wszystkim handlowcy, założyliśmy dość wysoki średni roczny przebieg – 30 tysięcy km. Wybraliśmy pojazdy z dość oszczędnymi silnikami benzynowymi (takie są tańsze w zakupie) i sprawdziliśmy, ile będą one warte po 3, 4 oraz 5 latach. Wyniki naszej analizy (patrz tabele) nie są wyjątkowo zaskakujące. Swoją wartość utrzymują szczególnie auta o dobrej opinii na rynku, zwłaszcza w kwestii awaryjności, które chętnie kupowane są z drugiej ręki (Volkswagen, Skoda, Kia). Z kolei marki, które w obiegowej opinii uchodzą za bardziej usterkowe, znalazły się u dołu tabeli (Renault, Fiat, Opel). Volkswagen to bardzo pożądane auto na rynku wtórnym.

Praktycznie wszystkie jego popularne modele, a więc także Polo, są chętnie kupowane jako „używki”. Od lat wysokie ceny na rynkach wtórnych trzymają też Skody, które są stosunkowo niezawodne i jako nowe auta mają korzystny współczynnik ceny do jakości. Ciekawy jest fakt, że Kia wypada niezależnie od wieku lepiej od Toyoty, która do niedawna była powszechnie kojarzona właśnie z niezawodnością. Kia jednak jest tańsza w zakupie od Toyoty, a poza tym koreański producent obejmuje swoje auta wyjątkowo długą gwarancją. Odrobinę dziwi niska pozycja Opla (bez względu na okres eksploatacji), wydawać by się mogło, że marka ta ma na polskim rynku wielu zwolenników, a tymczasem Corsa dość szybko traci na wartości.


Z danych wynika też, że im auto młodsze, tym szybciej tanieje. Wszystkie nowe pojazdy najwięcej na wartości tracą bowiem w pierwszym roku użytkowania. W następnych 2 latach spadek wartości stopniowo wyhamowuje i stabilizuje się na poziomie kilkunastu procent rocznie. Później o wartości auta decyduje przede wszystkim jego stan techniczny.

Na wartość rezydualną wpływa także miejsce użytkowania i odsprzedaży auta. Na przykład w Polsce samochody tracą na wartości szybciej niż w Niemczech. W najpopularniejszych klasach różnica sięga ok. 10%. Wystawione w naszym kraju auta są generalnie w gorszym stanie technicznym, niż pojazdy używane oferowane w Niemczech.




Tabela 1. Wartości rezydualne po 3 latach

Marka

Model

Cena nowego pojazdu w zł

Wartość rezydualna w %

Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł

KIA

Venga 1.4 M

45 400

49,9

22 635

SKODA

Fabia 1.4 16V Style

43 400

49,6

21 514

VOLKSWAGEN

Polo 1.4 16V Trendline

49 210

49,5

24 356

TOYOTA

Yaris 1.33 Premium

46 800

49

22 913

FORD

Fiesta 1.25 Trend EU5

43 150

47

20 282

CITROEN

C3 1.4 Seduction

49 000

46,9

22 976

OPEL

Corsa 1.2 16V Enjoy

48 600

46,7

22 714

FIAT

Punto Evo 1.4 8V Active Euro5

45 990

45

20 712

RENAULT

Clio 1.2 16V Tech Run Euro5

46 650

45

20 989



Tabela 2. Wartości rezydualne po 4 latach

Marka

Model

Cena nowego pojazdu w zł

Wartość rezydualna w %

Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł

VOLKSWAGEN

Polo 1.4 16V Trendline

49 210

40,9

20 136

SKODA

Fabia 1.4 16V Style

43 400

40,4

17 533

KIA

Venga 1.4 M

45 400

40

18 151

TOYOTA

Yaris 1.33 Premium

46 800

38,6

18 072

FORD

Fiesta 1.25 Trend EU5

43 150

38,3

16 509

CITROEN

C3 1.4 Seduction

49 000

38

18 627

OPEL

Corsa 1.2 16V Enjoy

48 600

37,1

18 012

RENAULT

Clio 1.2 16V Tech Run Euro5

46 650

36,8

17 168

FIAT

Punto Evo 1.4 8V Active Euro5

45 990

36,5

16 806



Tabela 3. Wartości rezydualne po 5 latach


Marka

Model

Cena nowego pojazdu w zł

Wartość rezydualna w %

Cena odsprzedaży po okresie eksploatacji w zł

VOLKSWAGEN

Polo 1.4 16V Trendline

49 210

33,6

16513

SKODA

Fabia 1.4 16V Style

43 400

32,7

14198

KIA

Venga 1.4 M

45 400

31,9

14460

FORD

Fiesta 1.25 Trend EU5

43 150

30,9

13349

CITROEN

C3 1.4 Seduction

49 000

30,6

15004

TOYOTA

Yaris 1.33 Premium

46 800

30,3

14158

RENAULT

Clio 1.2 16V Tech Run Euro5

46 650

29,9

13955

FIAT

Punto Evo 1.4 8V Active Euro5

45 990

29,5

13549

OPEL

Corsa 1.2 16V Enjoy

48 600

29,2

14181

Źródło: EurotaxGlass's Polska


Komentuje Piotr Włodarczyk, dyrektor handlowy EurotaxGlass's Polska

Na wartość rezydualną samochodu istotny wpływ ma postrzeganie marki na danym rynku oraz pozycjonowanie cenowe konkretnego modelu w powiązaniu z oferowanym wyposażeniem standardowym i opcjonalnym. Tu należy podkreślić, że im więcej wyposażenia dodatkowego poza standardem, tym szybszy spadek wartości rezydualnej. W efekcie, zawsze lepiej jest wybrać samochód, który w standardzie oferuje interesujące nas opcje wyposażenia, niż doposażyć wybrany samochód w elementy dodatkowe. Niebagatelną rolę odgrywa też sieć serwisowa danej marki, jakość obsługi posprzedażnej i koszty z nią związane.
Kolejny aspekt, na który zwracamy zawsze uwagę, to czy dany model auta jest sprzedawany głównie do klienta indywidualnego, czy też do flot. W przypadku zdecydowanie większej sprzedaży do flot musimy się liczyć z większym spadkiem wartości danego modelu. Tych elementów mających wpływ na wartość rezydualną jest oczywiście znacznie więcej, ale istotne mogą być również takie czynniki, z jakimi mamy do czynienia okresowo. Przykładowo, obecny drastyczny wzrost cen paliwa mocno oddziałuje na rynek i w efekcie już teraz obserwujemy, że klienci zdecydowanie częściej niż do tej pory szukają jak najbardziej ekonomicznych aut używanych, co automatycznie wpływa na ich ceny oraz spadek cen aut paliwożernych.

Magdalena Czarkowska

Źródło:
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
~deiki
mój passat z http://top-ogloszenia.net/Ogloszenia-Motoryzacyjne-7 od lat trzyma cenę. Warto bylo go kupić
~bill
a ja znalazłem świetny analizator cen samochodów używanych, z pełną gamą wykresów.

http://moto.nonilix.eu
~shingle
Opel awaryjny?! Mam 5-letnią Astrę H z silnikiem 1.6 115KM i przez cały okres eksploatacji (przebieg już blisko 100 kkm) zepsuła się jedna rzecz - kotrolka "check engine" zwariowała i świeciła się bez powodu, ale auto ani razu nie zostało unieruchomione.
Opel Rulezz!
~manager
mam pytanie, na które na razie nie mogę znaleźć odpowiedzi. Obecnie korzystam ze stacjonarnego managera floty i przyznaję że jestem trochę zdołowany braku możliwości przenoszenia danych pomiędzy komputerami. Domyślam się że się da jednak to nie mój poziom zaawansowania. Generalnie znalazłem sobie stronę serwis on-line tego typu (www.mam pytanie, na które na razie nie mogę znaleźć odpowiedzi. Obecnie korzystam ze stacjonarnego managera floty i przyznaję że jestem trochę zdołowany braku możliwości przenoszenia danych pomiędzy komputerami. Domyślam się że się da jednak to nie mój poziom zaawansowania. Generalnie znalazłem sobie stronę serwis on-line tego typu (www.flotafm.pl) i jestem zadowolony. Jednakże chyba nie do końca rozumiem system zakupu - co gdzie w które miejsce jest wysyłane po zakupie.Czy ktoś ma swoje doświadczenia?
~aa
jak policzyli Kia Venga po 3 latach, skoro sprzedają ją od 2010r?

Wbrew pozorom, nowe konstrukcje Kia bardzo mało tanieją.
~JOHN
Samochody używane będą za tzw.,,złotówkę,,...................

Ubezpieczenie,wysoki koszt złomowania,bardzo drogie paliwo........................
na dodatek już w niedalekiej przyszłości rynek zdominują samochody ,,elektryczne,,.................

Powiązane: pknorlen

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki