REKLAMA

Kłopoty PKP Cargo. Rząd podejmuje działania, aby uratować spółkę

2024-05-27 19:22
publikacja
2024-05-27 19:22

Podejmujemy wszelkie działania, zmierzające do uratowania spółki PKP Cargo - poinformował w poniedziałek dziennikarzy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że w ostatnich latach nie spotkał się na polskiej kolei z taką skalą patologii, jaka miała miejsce w PKP Cargo.

Kłopoty PKP Cargo. Rząd podejmuje działania, aby uratować spółkę
Kłopoty PKP Cargo. Rząd podejmuje działania, aby uratować spółkę
/ PKP

"To co robimy, to są działania konieczne, żeby ta spółka (PKP Cargo - PAP), mówiąc brzydko, nie poszła na dno. Są to naprawdę konieczne działania i zejście z pewnych kosztów osobowych. (...) Tam tak duże zobowiązania już wymagalne są, wobec różnego rodzaju podmiotów na rynku, że musimy po prostu tę spółkę. (...) Wszelkie działania, które teraz podejmujemy, są w kierunku ratowania tej spółki" - powiedział wiceminister Malepszak.

Wiceminister dodał, że "praktycznie codziennie" rozmawia z tymczasowym zarządem PKP Cargo i jest informowany o aktualnej sytuacji w firmie.

Dodał, że w PKP Cargo miały miejsce "akademickie przykłady" jak nie zarządzać spółką, jak nie przyzwalać na to, żeby związki zawodowe miały ogromny wpływ na na działalność operacyjną spółki.

"Nie spotkałem się z taką skalą patologii na polskiej kolei w ostatnich latach, tutaj naprawdę doszliśmy do ściany, jeśli chodzi o złą jakość, złe decyzje wynikające z decyzji politycznych, decyzji samego zarządu, wpływu związków zawodowych na podejmowane decyzje przez zarząd" - podkreślił Malepszak.

Towarowy przewoźnik kolejowy poinformował w poniedziałkowym komunikacie, że zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu kierowania części pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, na okres 12 miesięcy od 1 czerwca br. Tego samego dnia przekazał również, że wprowadzenie tzw. nieświadczenia pracy w obecnej sytuacji spółki oraz w świetle prognoz wykonania pracy przewozowej na 2024 rok jest "koniecznością".

Firma zaznaczyła, że na nieświadczenie pracy skierowane zostanie maksymalnie do 30 proc. pracowników, a podczas typowania pracowników będą brane pod uwagę dane o sytuacji socjalnej, materialnej lub rodzinnej danej osoby, w szczególności: fakt bycia jedynym żywicielem rodziny, osobą samotnie wychowującą dziecko lub osobą wychowującą dziecko z niepełnosprawnością. Ponadto pracownikom skierowanym na tzw. nieświadczenie pracy umożliwione zostanie podjęcie innej pracy.

Przewoźnik przekazał również, że pracownik przebywający na tzw. nieświadczeniu pracy ma prawo do: świadczenia socjalnego w wysokości 60 proc. miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, pomniejszone o kwotę składek odprowadzanych na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz zdrowotne w części finansowanej przez ubezpieczonego i podatek dochodowy; wykonania czynności niezbędnych dla zachowania uprawnień zawodowych pracownika; korzystania ze świadczeń w ramach ZFŚS.

Spółka przekazała, że przeprowadzono konsultacje ze związkami działającymi w firmie i uwzględniono większość propozycji strony społecznej, tj. m.in. objęcie tzw. nieświadczeniem pracy wszystkich grup zawodowych, w tym pracowników centrali spółki, a także kierownictwa zakładów i biur centrali, a także pracowników zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na podstawie innych tytułów, np. pracowników objętych ochroną związkową lub społecznych inspektorów pracy.

W opublikowanych również w poniedziałek wynikach PKP Cargo za I kw. 2024 r. odnotowano, że skonsolidowane przychody spółki osiągnęły poziom 1 mld 180,7 mln zł, tj. 24,5 proc. mniej rok do roku. Wynik EBITDA wyniósł 122,4 mln zł, czyli 65,9 proc. mniej r/r. Zaznaczono, że EBIT też był negatywny i wyniósł 96,8 mln zł, a strata netto wyniosła 118,1 mln zł.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (12)

dodaj komentarz
samsza
Import, eksport mniejszy o 12%, nasilone wdeptywanie w ziemię, więc tam nie jeżdżą, a Ukraina pewnie na kredyt.
Bajkę o złym PiSie zawsze można sprzedać.
Recesja, nawet nie ukrywają, że ma trwać co najmniej rok.
bt5
Całe rodziny po znajomosci powkręcane do firmy . Jakies kursiki plus egzaminy i już 2-3 grupy zaszeregowania wyżej a robota udawana. To za komuny owszem było że do osób decyzyjnych w kazdej firmi przychodzuły tabuny z kopertami i peweksowym alko aby załatwić robotę taką żeby zarobić a nic nie robić. Ale wtedy w PZPR było naprawdę Całe rodziny po znajomosci powkręcane do firmy . Jakies kursiki plus egzaminy i już 2-3 grupy zaszeregowania wyżej a robota udawana. To za komuny owszem było że do osób decyzyjnych w kazdej firmi przychodzuły tabuny z kopertami i peweksowym alko aby załatwić robotę taką żeby zarobić a nic nie robić. Ale wtedy w PZPR było naprawdę wiekszośc ludzi ideowych i nie szli na takie układy. Do tego spadające przewozy wszlikich towarów bo recesja . A jeszcze podgryza konkurencja.
darius19
wyjdzie. Podatnik czyli my zapłaci. Za dużo państwa w gospodarce. No i brak konkurencji. Bo jak konkurować z firmą dotowana. I koło się zamyka
bcicho
Pracowałam w PKP Cargo wiele lat, to co czytam obecnie to wynik 8 lat rządów- tzw" dobrej zmiany ", Podczas mojej pracy(30 lat). było wiele restrukturyzacji i programów naprawczych, ale nigdy nie groziło bankructwo.Takie są wyniki 8 lat rządow amatorów.I tak z całą gospodarką,Mam nadzieję że PKPCargo wyjdzie z tego .
carlito1
Trudno... nie rentowne to na dno ! dość finansowania nieudolnych kolesi w spółkach skarbu Państwa służących w większości jako żywiciel dla wszelkiej maści pasożytów!!!
sajetan
POwska SITWA ZDRAJCÓW FOLKSDOJCZÓW chce za wszelką cenę ZNISZCZYĆ PKP CARGO i sprzedać je za 1 euro niemcom !!! potem niemcy będą wam Polacy wozić towary i czerpać z tego zyski i płacić podatki w niemczech !
Przychody operacyjne PKP CARGO 2022: 5,4 mld, 2023 5,5 mld (NAJWIĘCEJ w historii firmy) ! Zysk za 2022: 148 000 000, 2023:
POwska SITWA ZDRAJCÓW FOLKSDOJCZÓW chce za wszelką cenę ZNISZCZYĆ PKP CARGO i sprzedać je za 1 euro niemcom !!! potem niemcy będą wam Polacy wozić towary i czerpać z tego zyski i płacić podatki w niemczech !
Przychody operacyjne PKP CARGO 2022: 5,4 mld, 2023 5,5 mld (NAJWIĘCEJ w historii firmy) ! Zysk za 2022: 148 000 000, 2023: 82 100 000 !!!
okragly_stol
Ile straty ma PGG .. tylko to ukrywają przed mediami bo t o nie spółka giełdowa.
Tak PiS rządził … same straty pochowane w bilansach żeby w TVP kurskiego dobrze wyglądało
okragly_stol
To dlaczego od 2019 ceny akcji szorują po dnie
jaroslawzbigniew
Przecież działacze PIS to geniusze jak np Obajtek. Urodzeni championi biznesu. Całe rodziny ustawili na pokolenia. A i kucharkom wiejskim garnki rozdali.
sajetan
W porównaniu do Daroiusza Krawca i ciebie powski tępy patałachu - tak Obajtek to geniusz ! o czym świadczą wyniki finansowe Orlenu !!! że takie jak ty antypolskie GW no nosi Polska Ziemia !

Powiązane: Kłopoty PKP Cargo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki