REKLAMA

Bilet w ręku, miejsca na pokładzie brak. Za overbooking dostaniesz nie tylko odszkodowanie

Aldona Derdziak2025-08-21 06:00redaktorka Bankier.pl
publikacja
2025-08-21 06:00

Wybór linii lotniczych jako wakacyjnego środka transportu to dla wielu osób wygoda i oszczędność czasu. Problemy czasem pojawiają się jednak na lotnisku, gdzie można się dowiedzieć nie tylko o opóźnieniu lotu, ale i spotkać z odmową wejścia na pokład samolotu ze względu na overbooking. Praktyka jest znana, nie każdy jednak wie, jakie prawa przysługują pasażerom w takiej sytuacji.

Bilet w ręku, miejsca na pokładzie brak. Za overbooking dostaniesz nie tylko odszkodowanie
Bilet w ręku, miejsca na pokładzie brak. Za overbooking dostaniesz nie tylko odszkodowanie
fot. PeopleImages.com - Yuri A / / Shutterstock

Sezon urlopowy sprzyja wyjazdom za granicę, nic więc dziwnego, że wiele osób wybiera samolot jako sposób na szybkie dotarcie do celu. Przy wejściu na pokład można spotkać się z odmową ze strony personelu ze względu na zbyt dużą liczbę pasażerów w stosunku do sprzedanych biletów. Problem znany jest, ale mówi się o nim niewiele, tymczasem konsumentom przysługują w tej sytuacji określone prawa.

Overbooking częstą praktyką przewoźników

Choć linie lotnicze zastrzegają, że co do zasady nie sprzedają więcej biletów na lot niż jest miejsc w samolocie (taki zapis znajdziemy w dokumentach Ryanaira), to praktyka klientów i nieoficjalne wypowiedzi przewoźników pokazują, że problem jest jak najbardziej realny. Kiedy pasażer dopełnił wszystkich formalności, czyli dokonał odprawy i przeszedł przez kontrolę bezpieczeństwa, ma prawo oczekiwać, że miejsce w samolocie już na niego czeka, tymczasem okazuje się, że niekoniecznie tak się dzieje. Overbooking, bo o nim mowa, bierze się z przyczyn czysto ekonomicznych: z kalkulacji linii lotniczych wynika, że klienci często nie pojawiają się przy bramce, a to generuje koszt dla przewoźnika, jak i dla środowiska (konieczność lotu niewypełnionej w 100% maszyny zwiększa ślad węglowy), stąd możliwość sprzedaży większej liczby biletów niż jest dostępnych w samolocie.

Overbooking może się zdarzyć także z innej, niezależnej od przewoźnika przyczyny. Jeśli dojdzie do awarii samolotu, linie lotnicze mają możliwość podstawienia innej maszyny, ale czasem z mniejszą liczbą miejsc. Wtedy siłą rzeczy na pokład nie wejdą wszyscy, którzy posiadają bilet, ale poszkodowanym pasażerom przysługują wtedy rekompensaty ze strony przewoźnika.

Rozporządzenie 261/2004 na ratunek pasażerom

Podstawą dochodzenia roszczeń od linii lotniczych przy overbookingu jest Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 261/2004. Zgodnie z tym dokumentem w przypadku większej liczby pasażerów niż dostępnych miejsc w samolocie przewoźnik w pierwszej kolejności powinien poszukać osób chętnych do rezygnacji z lotu w zamian za ustalone korzyści (np. rekompensatę pieniężną). Pasażerowi, który się na to zdecyduje, przysługuje prawo do wyboru jednej z opcji:

  • Zwrotu kosztów biletu za część lub części nieodbytej podróży wraz z ewentualnym lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu,
  • Zmiany planu podróży na podobnych warunkach do tego samego miejsca docelowego w najwcześniejszym terminie,
  • Zmiany planu podróży na porównywalnych warunkach do tego samego miejsca docelowego w późniejszym terminie odpowiadającym pasażerowi pod warunkiem dostępności miejsc.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że powyższe zasady dotyczą dobrowolnej rezygnacji z wejścia na pokład. Jeśli się na to decydujemy, otrzymujemy to, na co umówiliśmy się z przewoźnikiem, ale mamy przy tym wybór, czy chcemy zmienić datę lotu, czy całkowicie z niego rezygnujemy.

Za odmowę wejścia na pokład przysługuje odszkodowanie

Jeśli przewoźnik nie znalazł chętnych do rezygnacji z miejsca w samolocie, może odmówić konkretnym osobom wejścia na pokład wbrew ich woli. Wtedy pasażerom przysługuje odszkodowanie zależne od odległości od ostatniego miejsca docelowego:

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu wbrew woli pasażera

Odszkodowanie

Odległość od miejsca docelowego

250 EUR

Loty do 1500 kilometrów

400 EUR

Loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1500 km

Inne loty o długości 1500 – 3000 km

600 EUR

Wszystkie inne loty

Źródło: Bankier.pl na podstawie Rozporządzenia nr 261/2004

Jak przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie, linie lotnicze nie mogą odmówić wypłaty odszkodowania, niezależnie od przyczyn odmowy wejścia do samolotu. Rozporządzenie daje jednak możliwość obniżenia świadczenia o 50%, jeśli przewoźnik był w stanie zaoferować pasażerom alternatywne połączenie, którego czas przylotu nie przekracza 2h dla lotów do 1500 km, 3h dla lotów wewnątrzwspólnotowych i innych od 1500 do 3000 km oraz 4h dla wszystkich pozostałych.

Darmowe posiłki, hotel i przejazd

Niezależnie od rekompensaty finansowej pasażer, któremu odmówiono miejsca na pokładzie, ma prawo do zwrotu kosztów biletu bądź zmiany planu lotu oraz opieki ze strony przewoźnika, czyli bezpłatnych

  • Posiłków i napojów dopasowanych do czasu oczekiwania na nowe połączenie,
  • Zakwaterowania w hotelu w przypadku konieczności spędzenia tam minimum jednej nocy,
  • Transportu między lotniskiem a miejscem zakwaterowania,
  • Dwóch rozmów telefonicznych, e-maili i faksów.

Z informacji samych linii lotniczych wynika, że jeśli nie będą one w stanie zapewnić wymienionych środków, pasażer może zorganizować je we własnym zakresie i potem wystąpić o zwrot środków po okazaniu rachunków, z lektury forów dla podróżników i mediów społecznościowych wynika jednak, że sam proces przyznawania odszkodowania może trwać miesiącami.

A co z hotelami i wycieczkami?

Odszkodowanie od linii lotniczych rekompensuje pasażerowi niedogodności związane z odmową wejścia na pokład i zmianą lotu, nie rozwiązuje niestety problemu rezerwacji noclegu w hotelu czy wycieczki wykupionej w biurze podróży. Tę druga kwestię regulują osobne przepisy, na mocy których można starać się o pomoc od organizatora, jeśli jednak wyjazd organizowaliśmy samodzielnie, wciąż możemy ponieść koszty zakwaterowania w miejscu docelowym. Istnieje wprawdzie ubezpieczenie rezygnacji z podróży, obejmuje ono jednak tylko ściśle określone przypadki, takie jak zachorowanie czy inne zdarzenia losowe, a nie problemy z wejściem na pokład samolotu. Jeśli znaleźliśmy się w takiej sytuacji, a hotel nie pójdzie na ustępstwa, pozostanie nam poniesienie kosztów noclegu i ewentualna próba dochodzenia roszczeń od przewoźnika.

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
eliza0000
"z kalkulacji linii lotniczych wynika, że klienci często nie pojawiają się przy bramce, a to generuje koszt dla przewoźnika, jak i dla środowiska (konieczność lotu niewypełnionej w 100% maszyny zwiększa ślad węglowy)"

W jaki sposób niestawienie się pasażera na lot generuje dla przewoźnika koszt? Toż to mniejszy koszt
"z kalkulacji linii lotniczych wynika, że klienci często nie pojawiają się przy bramce, a to generuje koszt dla przewoźnika, jak i dla środowiska (konieczność lotu niewypełnionej w 100% maszyny zwiększa ślad węglowy)"

W jaki sposób niestawienie się pasażera na lot generuje dla przewoźnika koszt? Toż to mniejszy koszt ekonomiczny, gdyż mniejsze zużycie paliwa będzie. A tym samym i mniejszy koszt dla środowiska (mniejsze zużycie paliwa = mniejszy ślad węglowy).

Czy ktokolwiek sprawdza teksty przed publikacją?
prawnuk
aha - czyli przelot pustego samolotu jest darmowy?
Czy może pusty samolot to X paliwa a pełny to 1.5X?
tak matematyka 3 klasa
nierzad
ta bzdure o dwutlenku wegla mogliscie sobie darowac

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki