Abonament RTV płacimy za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych. W dodatku ustawodawca założył, że każdy kto posiada taki odbiornik – używa go. Także opłata za telewizję kablową i satelitarną nie zwalnia nas od płacenia abonamentu.
Dotyczy to także przedsiębiorstw, które muszą opłacać abonament za każdy odbiornik radiowy i telewizyjny łącznie z odbiornikami w samochodach służbowych. Wyróżnia się w tym przypadku dwie opłaty:
- za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiowego,
- za używanie wyłącznie odbiornika radiowego.
W Polsce istnieje niskie poparcie dla abonamentu RTV, szczególnie w grupie przedsiębiorców. 76,3 proc. właścicieli firm uważa, że abonament nie jest potrzebny i powinien zostać zniesiony, a tylko 15 proc. sądzi, że jest potrzebny.
Czy uważa Pan/Pani, że abonament telewizyjno-radiowy jest potrzebny czy też nie i powinien zostać zniesiony? (Właściciele przedsiębiorstw)
Źródło: On Board PR Ecco Network i PBS DGA
Podobne wnioski płyną z odpowiedzi kadry zatrudnionej w firmie. Wśród pracowników prawie 70 proc. uważa, że należy zlikwidować abonament, jednaj już większy odsetek jest za jego opłacaniem – 26,7 proc.
Czy uważa Pan/Pani, że abonament telewizyjno-radiowy jest potrzebny czy też nie i powinien zostać zniesiony? (Kadra)
Źródło: On Board PR Ecco Network i PBS DGA
O opłacanie abonamentu walczy Telewizja Polska i Polskie Radio. – 17 maja br. Telewizja Polska i Polskie Radio rozpoczęły dwumiesięczną kampanię pod hasłem „Niczego nie obejrzą, niczego nie posłuchają”, przypominającą wszystkim podmiotom gospodarczym o ich ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej wynikającym z Ustawy o Radiofonii i Telewizji. W tym czasie na ogólnopolskich i regionalnych antenach Telewizji Polskiej emitowany będzie specjalny spot informacyjny, a jego odpowiednik na antenach Polskiego Radia i Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia – mówi Anna Dmowska, Pełnomocnik Zarządu TVP ds. Abonamentu.
- Oprócz kampanii antenowej, media publiczne zwrócą się bezpośrednio do największych polskich firm i organizacji biznesowych przypominając im o obowiązku wnoszenia opłat abonamentowych. Dodatkowo zaapelują do organów kontroli i nadzoru o zwrócenie szczególnej uwagi, podczas rutynowo prowadzonych czynności kontrolnych, na to, czy dana firma opłaca abonament za posiadane odbiorniki rtv w tym także te w samochodach służbowych – dodaje Anna Dmowska.
Przedsiębiorcy wskazują, że nie mają przekonania co do efektywności wydatkowania środków, które pozyskiwane są z abonamentu. Poza tym dla nich to kolejny koszt, który muszą ponieść w związku ze swoją działalnością.
Wielu z właścicieli firm, deklarujących niechęć do płacenia abonamentu, może nie mieć wystarczjącej wiedzy w tym zakresie oraz zwyczajnie mieć negatywny stosunek do opłat abonamentowych, który jak wynika z naszych badań prezentuje większość Polaków. Najbardziej oczywistym wydaję się fakt, że właściciele firm nie do końca wiedzą , jakie są ich obowiązki związane z płaceniem abonamentu radiowo-telewizyjnego, na przykład, że są zobowiązani do uiszczania takich opłat jeśli ich pracownicy korzystają z radia w służbowych samochodach lub jeśli przynoszą do firmy prywatny odbiornik radiowy. Biorąc pod uwagę na przykład posiadaczy służbowych flot, właścicieli mogą przerażać koszty z tym związane i dodatkowe formalne utrudnienia.
Z drugiej strony, osoby prowadzące własną działalność, pewnie tak jak większość Polaków, nie do końca rozumieją z jakiego powodu powinni abonament płacić. Skoro media niepubliczne utrzymują się z reklam, a media publiczne również reklamy emitują, to właściwie nie wiadomo dlaczego mamy te koszty ponosić - zwłaszcza jeśli płacimy już abonament za telewizję np. kablową. Myślę, że brakuje tu profesjonalnej komunikacji w zakresie przeznaczenia środków pozyskanych z opłat abonamentowych. Jakie korzyści niesie wspieranie telewizji i stacji radiowych publicznych. Do mnie osobiście przemawia kampania "Gwiazda za abonamen" realizowana przez radiową Trójkę, która na swoje koncerty (do tej pory otwarte) zaprasza wyłącznie słuchaczy płacących abonament.
A jak jest w innych Państwach? Abonament TV funkcjonuje w Austrii w wysokości 23 euro miesięcznie. Wielu Austriaków jest mu jednak przeciwna i go nie opłaca. W Niemczech opłata abonamentowa zależy od rodzaju odbiornika i waha się w granicach 5,76 – 17,98 euro. W dodatku aż 81 proc. Niemców nie chce opłacać abonamentu. Również Włosi i Anglicy muszą opłacać abonament RTV, takiej opłaty nie ma natomiast w Holandii.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
» 1,2 mld zł na tworzenie firm na terenach wiejskich
» Pracownicy ciągle uciekają
» Zakaz palenia zniszczy przedsiębiorców