Aktualne dane w banku - dlaczego to aż tak ważne?
Dane w banku, które podawałeś przy podpisywaniu umowy dla danego produktu bankowego jak np. konto osobiste, mogą ulec zmianie. Każdy z nas w pewnym momencie życia może zmienić adres zamieszkania, zawrzeć związek małżeński czy zobligowany będzie do wymiany dokumentu tożsamości. Po zmianie dowodu czy paszportu inne są nie tylko takie oznaczenia, jak numer i sera, ale często także nazwisko. Choć często o tym zapominamy, zmiana danych dowodu, adresu i wielu innych informacji powinna zostać zgłoszona do swojej placówki bankowej.
Choć może się wydawać, że przy realizowaniu przelewów i różnych operacji finansowych najważniejsze jest obracanie pieniędzmi pochodzącymi z legalnego źródła oraz dokonywanie regularnych opłat za prowadzenie konta, dla banków istotne są także dane. Banki zobowiązane są do podejmowania konkretnych działań zgodnie z:
-
Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dn. 1 marca 2018 roku,
-
Ustawą AML z dn. 30 marca 2021 r. o zmianie Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
-
weryfikowanie tożsamości klientów i identyfikowanie ich na podstawie aktualnych danych,
-
sprawdzanie tożsamości rzeczywistych beneficjentów,
-
ustalanie struktury kontroli i własności w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej.
-
seria i numer dowodu osobistego i paszportu (jeżeli podawaliśmy taki dokument do naszej dokumentacji),
-
imię i nazwisko,
-
adres korespondencyjny,
-
adres zameldowania,
-
numer telefonu i adres e-mail.
Zgodnie z powyższymi zapisami prawa instytucje finansowe muszą zachować szczególną ostrożność i zwrócić uwagę na kwestie aktualizacji danych, aby identyfikować wszystkie wykonywane operacje oraz weryfikować ich zgodność z prawem. Warto też dowiedzieć się więcej o tym, jak funkcjonują systemy bankowe w Polsce i na świecie.
Wśród zadań wykonywanych przez banki, które mają zwiększyć bezpieczeństwo finansowe, należy wymienić przede wszystkim:
Właściwe dane ze zmienionego paszportu, adres zamieszkania, adres korespondencyjny czy nowy numer dowodu osobistego umożliwiają sprawną weryfikację i identyfikację, a tym samym bezpieczną realizację operacji finansowych i wykluczenie możliwych nieprawidłowości. Sprawdź też, jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej i dlaczego nie należy jej powierzać nikomu innemu.
Dlaczego powinieneś zaktualizować dane w banku po wymianie dowodu osobistego i innych dokumentów?
Po wyrobieniu nowego dowodu osobistego czy ślubie, kiedy najczęściej następuje też zmiana nazwiska, nadal możemy realizować transakcje kartowe, korzystać z aplikacji mobilnej czy otrzymywać przelewy z miejsca pracy w ramach wynagrodzenia. Z czasem jednak mogą pojawić się problemy z szybką realizacją płatności, weryfikacją Ciebie jako właściciela konta, a także podejrzenie o korzystaniu ze środków finansowych niezgodnie z prawem. Na koncie bankowym może pojawić się blokada aż do momentu wyjaśnienia sprawy, co niekiedy może utrudnić wykonanie bieżących czy pilnych płatności.
Aby uniknąć problematycznych sytuacji, warto zgłosić zmianę nazwiska, numer i serię nowego dowodu osobistego, podać nowy adres korespondencyjny i zamieszkania najszybciej, jak to możliwe. Pozwoli to bezpiecznie i w pełni korzystać ze wszystkich możliwości danego produktu bankowego.
Dzięki aktualizacji danych w placówce banku będziesz mógł też swobodnie korzystać z autoryzacji za pomocą instytucji bankowych, np. do profilu zaufanego czy ZUS w celu wygodnego korzystania z dostępu do swoich danych, czy świadczeń.
Dowód osobisty, adres korespondencyjny i co jeszcze? Jakie dane w banku powinieneś zaktualizować?
Zmiana nazwiska w banku po wymianie dowodu osobistego w związku z terminem ważności czy zawarciem związku małżeńskiego to nie jedyne dane w banku, jakie należy zaktualizować. Ważny jest także adres zamieszkania i korespondencji, telefon czy zmiana adresu e-mail. Informacje te są ważne dla banku, aby móc skontaktować się z klientem w różnych sprawach. Mogą to być kwestie związane np. ze zmianą opłat za prowadzenie konta lub inna ważna korespondencja, której brak odbioru może być kłopotliwy. Jeśli masz poprzedni numer telefonu, możesz mieć problem także z autoryzacją logowania lub przelewów.
Co jakiś czas dobrze jest też weryfikować dane w banku, aby sprawdzić, czy na pewno wszystkie są aktualne. Jeżeli któreś z nich uległy zmianie, a widnieją w aplikacji mobilnej lub dokumentach banku, warto je zaktualizować. Z wieloma danymi zrobisz tak od razu. Przykładem może być zmiana numeru telefonu czy adresu e-mail. Jednak zmiana nazwiska w banku, stanu cywilnego czy innych danych dotyczących np. dyspozycji środkami po śmierci może wymagać np. przedstawienia aktu małżeństwa. W przypadku numeru telefonu komórkowego potwierdzeniem będzie przepisanie kodu otrzymanego w wiadomości SMS z banku np. na stronie bankowości elektronicznej.
Reasumując, warto jak najszybciej zaktualizować takie dane w banku jak:
-
seria i numer dowodu osobistego i paszportu (jeżeli podawaliśmy taki dokument do naszej dokumentacji),
-
imię i nazwisko,
-
adres korespondencyjny,
-
adres zameldowania,
-
numer telefonu i adres e-mail.
Aby zmienić dane w banku, często wystarczy jedynie wejść w ustawienia swojego profilu w bankowości elektronicznej czy aplikacji mobilnej. Jednak niektóre zmiany wymagają osobistego stawienia się w placówce banku.
Jak zmienić dane w banku?
Zmiana danych w banku możliwa jest na różne sposoby. Można to zrobić osobiście w oddziale banku, przez Internet, w aplikacji mobilnej, ale też przez infolinię. Musisz pamiętać jednak, że w tej kwestii każdy bank ma swój indywidualny regulamin i niekiedy np. zmiana nazwiska w banku może być zrealizowana wyłącznie osobiście.
Przykładowo jednak Santander Bank i Alior Bank umożliwiają zmianę nazwiska także przez Internet, przez bankowość elektroniczną, choć wyjątkiem jest tu zmiana nazwiska po ślubie. Bank Millennium natomiast daje szansę zmiany nazwiska zarówno w placówce banku, przez bankowość elektroniczną, jak i w aplikacji mobilnej.
Zmiana dowodu osobistego w banku - jak to zrobić?
Zmiana dowodu osobistego jest nieco mniej kłopotliwa, ponieważ znacznie więcej placówek bankowych daje taką szansę z poziomu bankowości elektronicznej, a także aplikacji mobilnej. Takie banki jak Alior Bank, Velo Bank czy mBank dają też taką szansą za pośrednictwem infolinii.
Zmiana numeru telefonu - jak to zrobić?
W przypadku zmiany numeru telefonu poszczególne banki mają różne regulaminy. Niekiedy taka zmiana możliwa jest wyłącznie osobiście, zwłaszcza gdy zależy nam na autoryzacji kodem SMS różnego rodzaju płatności czy spłaty rat kredytu. Jednak takie banki jak np. ING Bank Śląski dają szansę zmiany numeru telefonu również w bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej.
Zmień swoje dane w banku i zadbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy!
Pamiętaj, żeby zmienić nazwisko, dane adresowe czy numer telefonu w banku jak najszybciej. Dzięki temu Twoje przelewy będą nie tylko bezpieczne, ale też unikniesz możliwego zablokowania konta, potrzeby składania wyjaśnień, a także rozwiązania umowy z bankiem.
Obecnie częstym zjawiskiem są wyłudzenia finansowe czy branie kredytów za pomocą obcych danych. Banki coraz bardziej pilnują więc, aby dane ich klientów były zweryfikowane i poprawne, a środki finansowe bezpieczne. Aktualne dane w banku są też ważne dla korzystania z różnych form lokowania i pomnażania kapitału.
Publikacja zawiera linki afiliacyjne.
Komentarze