SMART > Poradniki > Rachunki bankowe > Przelew na telefon BLIK — znajdziesz go w ofercie 11 banków
   Aktualizacja:

Przelew na telefon BLIK — znajdziesz go w ofercie 11 banków

Chcesz przelać pieniądze, ale nie masz numeru konta bankowego odbiorcy? To nie problem. Wystarczy przelew na telefon BLIK — łatwodostępny, natychmiastowy i bezpłatny. Sprawdzamy, jak skorzystać z tej formy przekazywania środków, i które banki oferują to rozwiązanie.

Przelew na telefon BLIK — znajdziesz go w ofercie 11 banków
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Przelewy na telefon biją rekordy popularności. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez BLIK, użytkownicy tego systemu płatności mobilnych zrealizowali w okresie od kwietnia do czerwca 2021 r. transakcje o wartości 24 mld zł. W tym czasie najszybciej rosła liczba przelewów na telefon BLIK. Było ich 25,5 mln. Oznacza to wzrost o 187% w ujęciu rok do roku.

Zaobserwowana tendencja pozwala sądzić, że płatności mobilne i przelewy na telefon będą stopniowo wypierać przekazywanie pieniędzy realizowane za pośrednictwem standardowej bankowości elektronicznej. Trend ten wspierany będzie przez dużą wygodę, brak kosztów i szybkość przekazywania środków na konto odbiorcy. Zobaczmy zatem, czym są przelewy na telefon BLIK i kto może skorzystać z takiego rozwiązania.

Reklama

Czym jest przelew na telefon BLIK?

Przelew na telefon jest rozwiązaniem mającym na celu maksymalne uproszczenie przekazywania środków pomiędzy użytkownikami aplikacji mobilnych banków korzystających z płatności BLIK. Standardowy numer rachunku bankowego składa się z ciągu 26 cyfr. Numer telefonu komórkowego ma ich 9, co wyraźnie ułatwia wypełnienie danych, a zarazem ogranicza ryzyko popełnienia błędu.

Co więcej — natychmiastowe przekazywanie środków standardowym przelewem internetowy, jest możliwe, kiedy odbiorca płatności ma konto w tym samym banku, lub w sytuacji kiedy skorzystasz z przelewu natychmiastowego. A ten często jest płatny i kosztuje zazwyczaj 5 zł. Z kolei przelewy na telefon BLIK są aktualnie darmowe i przekazywane są równie szybko, gdyż działają w oparciu o system Express Elixir.

Które banki oferują przelew na telefon BLIK?

Lista instytucji oferujących usługi BLIK, a co za tym idzie przelewy na telefon, sukcesywnie się powiększa. Aktualnie przelewy na numer telefonu mogą wysyłać i odbierać osoby posiadające konto osobiste i aplikację mobilną w 11 bankach (stan na 24 września 2021 r.):

  • Alior Bank
  • ING Bank Śląski
  • Bank Millennium
  • mBank
  • Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK)
  • PKO Bank Polski (w tym Inteligo)
  • VeloBank
  • Credit Agricole
  • Noble Bank
  • Bank Pekao
  • BOŚ Bank

Co zrobić, żeby zlecać i przyjmować przelewy na telefon BLIK?

Przelew na telefon dostępny jest dla osób korzystających z aplikacji mobilnych banków oferujących system płatności BLIK. Po zalogowaniu do aplikacji musisz znaleźć opcję „przelew na telefon” i zarejestrować swój numer. Operację zatwierdź swoim kodem PIN.

To wszystko. Możesz już używać przelewów na telefon BLIK. Pamiętaj — żeby skorzystać z aplikacji mobilnej banku, musisz posiadać telefon działający pod kontrolą systemu Android lub iOS. Twój numer telefonu może być powiązany tylko z jedną aplikacją banku.

Jak wykonać przelew na numer telefonu BLIK?

Po zarejestrowaniu swojego numeru telefonu możesz przejść do działania. Zaloguj się do aplikacji mobilnej banku. Znajdź zakładkę z przelewami i wybierz „przelew na telefon”. W zależności od aplikacji, opcja ta znajduje się w różnych miejscach, ale nie jest trudna do znalezienia. Sam mechanizm realizacji płatności we wszystkich bankach jest podobny.

Przelew BLIK na telefon w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego

W przykładzie skorzystamy z aplikacji oferowanej przez PKO Bank Polski. Po zalogowaniu się do IKO przechodzimy do zakładki „płatności”. Następnie w sekcji „przelewy” wybieramy opcję „przelew na telefon”. Jeśli wcześniej przekazywaliśmy środki w ten sposób, aplikacja wyświetli nam listę ostatnich odbiorców. W przeciwnym wypadku przechodzimy do nowego przelewu.

Teraz musimy wybrać konto, z którego chcemy zrealizować płatność. Przelewy na telefon BLIK mogą być dokonywane wyłącznie w złotówkach, więc nie wykorzystamy w tym celu kont walutowych. Następnie wpisujemy numer telefonu odbiorcy przelewu. Możemy też skorzystać z listy odbiorców, pod warunkiem, że daliśmy aplikacji dostęp do naszych kontaktów.

Wybierając osobę z listy, od razu widzimy czy możemy zrealizować przelew na numer telefonu. Kontakt taki oznaczony będzie kwadratem z symbolem BLIK. Po wybraniu odbiorcy wpisujemy jego nazwę, tytuł przelewu i kwotę, a następnie przechodzimy dalej.

Aplikacja wyświetli nam jeszcze raz wszystkie dane przelewu. Można sprawdzić, czy odbiorca korzysta z przelewów na telefon — to ważne, kiedy numer wpisywaliśmy ręcznie. Jeśli wszystko się zgadza, to potwierdzamy operację i wprowadzamy PIN. Przelew na telefon BLIK został zrealizowany.

Przelew BLIK na telefon w aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego

Z kolei w aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego postanowiliśmy ułatwić sobie życie i dodaliśmy odpowiedni skrót do ekranu startowego. Dzięki temu zaraz po otworzeniu aplikacji klikamy w ikonę „przelewy BLIK”, logujemy się PINem lub odciskiem palca i jesteśmy już w miejscu pozwalającym na zlecenie przelewu na telefon.

Następnie wystarczy wybrać odbiorcę z listy lub wprowadzić numer telefonu. Później wybieramy konto, z którego realizujemy płatność, wprowadzamy nazwę i adres odbiorcy, kwotę i tytuł operacji. Wszystko potwierdzamy jeszcze raz kodem PIN.

Jak długo trzeba czekać na przelew na telefon?

Możesz liczyć na niemal natychmiastowe przekazanie pieniędzy na konto. Nie ma tu znaczenia, w którym banku odbiorca ma rachunek. Warunkiem realizacji operacji jest posiadanie aplikacji mobilnej i włączona funkcja przelewów na telefon.

Jeśli kryteria te zostaną spełnione, to wystarczy kilkanaście sekund, aby pieniądze pojawiły się na rachunku odbiorcy. Przelew na telefon realizowany jest całodobowo — również w weekendy i święta. Może być to więc dobra alternatywa dla przelewów natychmiastowych. Zresztą system płatności mobilnych BLIK obsługiwany jest przez system Express Elixir.

Niektóre banki zastrzegają jednak, że w określonych porach przelew na numer telefonu BLIK nie dotrze w ekspresowym tempie. Przykładowo w VeloBank przerwa trwa każdego dnia od godziny 23:00 do północy.

Z kolei klienci Pekao S.A. nie przekażą sobie natychmiastowo pieniędzy pomiędzy godziną 3:00 a 3:30 w nocy. Mając na uwadze późne pory nocne, stosowane przerwy nie powinny być niedogodnością dla klientów korzystających z przelewów na telefon. Na całodobową realizację przelewów na telefon BLIK liczyć mogą m.in. klienci Banku Ochrony Środowiska S.A., ING Banku Śląskiego, Santander Bank Polska czy PKO BP.

Ile kosztuje przelew na telefon BLIK?

Przelew na telefon BLIK, oferowany w ramach kont osobistych dla klientów indywidualnych, jest darmowy. Żadna z analizowanych ofert nie przewidywała opłat ze tę usługę. Bank Pekao zastrzega jednak, że przelewy na telefon BLIK dla klientów indywidualnych są darmowe do 31 grudnia 2021 roku.

Z kolei klient firmowy instytucji działającej pod znakiem żubra musi za taki przelew zapłacić 1,50 zł. Banki zwracają także uwagę, że za usługę przelewu na telefon może być pobrana przez operatora sieci komórkowej opłata za transfer danych.

Jaka jest maksymalna kwota przelewu na numer telefonu?

Wiele zależy od banku, który oferuje przelewy na telefon w swojej aplikacji mobilnej. Spotykamy dwa rodzaje ograniczeń — limit kwotowy i limit ilościowy. Ten pierwszy określa maksymalną dzienną lub miesięczną kwotę operacji. Dugi definiuje maksymalną liczbę przelewów w danym okresie.

W ING Banku Śląskim jednorazowy przelew na numer telefonu nie może być wyższy niż 500 zł, a dzienna suma operacji tego typu nie może przekroczyć 1.000 zł. Takie same ograniczenia dotyczą klientów Banku Millennium. Jeszcze surowsze limity przelewów na telefon stosuje Noble Bank i VeloBank:

  • limit jednorazowy - 500 zł,
  • limit dzienny - 500 zł,
  • limit miesięczny - 5.000 zł.

BOŚ Bank, podobnie jak poprzednicy, pozwala zrealizować pojedynczy przelew na telefon w maksymalnej kwocie 500 zł, ale maksymalny dzienny limit to 5.000 zł. Na jeszcze więcej pozwala Santander Bank Polska, stosując ograniczenia w podziale na klientów wewnętrznych i zewnętrznych. I tak maksymalna, łączna kwota przelewu na telefon wynosi:

  • 10.000 zł — pomiędzy rachunkami prowadzonymi przez Santander Bank Polska,
  • 5.000 zł — jeżeli odbiorca przelewu ma rachunek w innym banku.

Limity ilościowe i kwotowe stosuje PKO Bank Polski, który pozwala maksymalnie na 100 przelewów na telefon dziennie, ale ich łączne kwota nie może przekroczyć 3.000 zł. mBank to nie więcej niż 20 takich operacji dziennie, a każda z nich nie może być wyższa niż 1.000 zł.

Przelew na telefon osoby, która nie korzysta z tej usługi — co dalej?

W takiej sytuacji otrzymasz od swojego banku informację, że odbiorca nie korzysta z usługi przelewu BLIK na telefon. Twój bank może Ci zaproponować, że powiadomi odbiorcę o oczekującym  przelewie. Aby go odebrać, będzie musiał postępować zgodnie z przedstawionymi instrukcjami.

Wyjściem z takiej sytuacji może być przekonanie beneficjenta płatności, żeby zainstalował aplikację mobilną i włączył przelewy BLIK na numer telefonu. Kiedy żaden ze sposobów nie przyniesie pożądanych skutków, po 7 dniach pieniądze wrócą na Twoje konto osobiste.

Aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji, dobrze jest sprawdzić przed potwierdzeniem operacji, czy beneficjent płatności otrzyma pieniądze wysłane na numer telefonu — w zależności od aplikacji przy numerze powinien pojawić się logotyp BLIK lub komunikat informujący, że odbiorca korzysta z takiego rozwiązania.

Czy przelewy BLIK na telefon są bezpieczne?

Aplikacje mobilne banków, w ramach których realizowane są usługi BLIK, posiadają szereg zabezpieczeń. Nie można też zapominać o smartfonie, za którego pośrednictwem logujemy się do bankowości mobilnej. On też powinien być odpowiednio zabezpieczony. Jeśli Twoje urządzenie wpadnie w niepowołane ręce, to przestępca będzie musiał przejść przez kilka etapów, aby dostać się do konta.

Przede wszystkim musi złamać zabezpieczenia telefonu. W tym celu potrzebny będzie kod, odcisk palca lub zalogowanie się za pomocą identyfikacji twarzy. Kolejnym etapem będzie zalogowanie się do aplikacji mobilnej banku, która może być zabezpieczona w podobny sposób. Ostatecznie autoryzacja przelewu BLIK na telefon też wymagać będzie wprowadzenie hasła.

Wszystko to powoduje, że „skok na kasę” wymagać będzie czasu, który możesz wykorzystać na zgłoszenie sprawy do banku. No, chyba że wszystkie niezbędne dane pozyskane zostały w trakcie przeprowadzonych wcześniej działań socjotechnicznych. W takim wariancie czasu masz niewiele. Sytuacja ta doskonale obrazuje, że nie można stosować tych samych haseł i pinów we wszystkich serwisach i aplikacjach.

Reklama

Przelewy na numer telefonu — czy pokochamy płatności mobilne?

Wprowadzenie bankowości elektronicznej zrewolucjonizowało codzienne płatności i ułatwiło zarządzanie domowym budżetem, choć nie była to gwałtowna zmiana. Podobnie jest w przypadku bankowości mobilnej, do której przekonują się kolejne grupy klientów. Wystarczy wspomnieć, że na koniec drugiego kwartału 2021 r. z BLIKA korzystało już niemal 8 mln użytkowników. To blisko o 50% w ujęciu rok do roku.

Taka dynamika pozwala sądzić, że bankowość osobista coraz częściej obsługiwana będzie ze smartfonów i tabletów. Warunkiem jest zagwarantowanie zabezpieczeń, pozwalających sądzić, że wygodniejsza forma zarządzania osobistym budżetem jest faktycznie bezpieczna.

Sprawdź też: Google Pay — ile kosztuje i jak działa usługa G Pay?

Sprawdź też: Cashback: co to jest? Na czym polega ta usługa?

BLIK

Poradniki