Polecam przeczytanie tej publikacji.
Pozwoli to zrozumieć mechanizm sofizmatu ZUS.
Dr Sławomir Koroluk
Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji
Katedra Prawa Gospodarczego Publicznego i Ochrony Środowiska
Pojęcie działalności gospodarczej. Uwagi na tle Projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
1.
W dniu 15 października 2003 r. Prezes Rady Ministrów skierował do Sejmu Projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Projekt…). [1] Dokument ten jest anonsowany w kontekście podejmowanych przez Radę Ministrów intensywnych działań mających na celu pobudzenie wzrostu gospodarczego. Działania te stanowią element rządowego programu „Przedsiębiorczość, rozwój, praca. Strategia gospodarcza rządu SLD – UP – PSL”, opublikowanego w styczniu 2002 r. [2]
Pierwsza wersja Projektu… była publikowana już w fazie prac resortowych. [3] Obok tego, wskazać należy na szeroki krąg przeprowadzonych konsultacji. [4] Praktyka ta zasługuje na jednoznaczną aprobatę, gdyż zainteresowanym środowiskom, w tym środowisku naukowemu, pozwala na śledzenie projektowanych zmian i wyrażanie ewentualnych opinii już w fazie prac resortowych, zaś ustawodawcy (autorom projektu) pozwala na zapoznanie się z tymi opiniami i ich ewentualne uwzględnienie jeszcze w tej fazie prac. Domyślać się należy, iż właśnie tą drogą uzyskane uwagi stoją u podstaw tych zmian, jakie zaszły pomiędzy pierwszą wersją Projektu…, a wersją skierowaną do Sejmu. [5]
Projektowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej regulować ma „podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania i kompetencje organów administracji publicznej w tym zakresie” (art. 1). Ma ona zastąpić obowiązującą obecnie ustawę – Prawo działalności gospodarczej. [6] Nowa ustawa stanie się zatem nową „konstytucją działalności gospodarczej”, czyli ustawą wyznaczającą – w ramach wyznaczonych przez Konstytucję [7] – podstawowe standardy regulacji prawnej działalności gospodarczej w Polsce.
W powyższym kontekście szczególnego znaczenia nabierają wyrażone w uzasadnieniu do Projektu…, podstawowe cele przyszłej ustawy. Są to: umocnienie gwarancji swobody działalności gospodarczej; poszerzenie zakresu wolności gospodarczej, zwłaszcza przez zastąpienie zdecydowanej większości zezwoleń wpisem do rejestru działalności regulowanej, uprawniającym do prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej; ułatwienie podejmowania działalności gospodarczej przede wszystkim w drodze zastąpienia kilku zgłoszeń o rozpoczęcie działalności (np. wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego, NIP, Regonu itd.) jednym wnioskiem; ograniczenie liczby i czasu trwania kontroli działalności gospodarczej, wprowadzenie zakazu prowadzenia więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie u tego samego przedsiębiorcy; określenie mikroprzedsiębiorców oraz nowe zdefiniowanie małych i średnich przedsiębiorców; uproszczenie i uporządkowanie procedur administracyjnych związanych z reglamentacją działalności gospodarczej przedsiębiorców polskich i zagranicznych. Last but not least, celem przyszłej regulacji jest także wprowadzenie na jej mocy takich rozwiązań, które będą harmonizowały z kodeksem cywilnym i kodeksem spółek handlowych. [8]
Nie ulega wątpliwości, iż Projekt… stoi na gruncie zasad wolności i równości działalności gospodarczej, odnosząc je zarówno do podejmowania i wykonywania, jak też – co jest pewnym novum jeżeli chodzi o ustawowe ujęcie – zakończenia działalności gospodarczej. [9] Odnośnie pierwszej z wymienionych zasad, w uzasadnieniu do Projektu… wyrażono pogląd, iż nie tylko umacnia on, lecz i rozszerza zakres zasady wolności gospodarczej. [10] Już pobieżna analiza projektu nakazuje uznać tę tezę za prawdziwą: rozszerzenie takie następuje w szczególności poprzez przyjęcie rozwiązań o charakterze negatywnym – znoszących lub ograniczających kompetencje szeroko administracji publicznej [11], jak i pozytywnym – kreujących nowe rozwiązania mające wzmacniać przedsiębiorców. [12]