Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Polskie firmy za granicą chcą się dalej rozwijać. Ważna sytuacja na rynku pracy

Zdecydowana większość (86 proc.) polskich firm, które działają na innych rynkach planują dalszy rozwój, z czego 47 proc. na nowych rynkach, a 43 proc. na tych gdzie już są obecni - wynika z badania EY. Dodano, że kluczowym obszarem podczas ekspansji jest dla nich sytuacja na rynku pracy.

fot. Novikov Aleksey / Shutterstock

Jak zauważono w badaniu EY "Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej" 86 proc. polskich firm działających na rynkach zagranicznych planuje dalszy rozwój, zarówno w obszarze nowych regionów i rynków, na których już działają.

reklama

Ponadto z firm rozważających dalszą ekspansję, większość (84 proc.) analizując kierunki rozwojowe bierze pod uwagę sytuacje na rynku pracy, a 13 proc. przyznaje, że nie ma ona większego wpływu. Jak wskazano dla 37 proc. znacząco oddziałuje na proces decyzyjny, a w niewielkim stopniu dla 47 proc.

Ponad połowa badanych (58 proc.) wskazała wysoką kompetencje pracowników z Polski jako główną zaletę z punktu widzenia ekspansji międzynarodowej, a dla 52 proc. był to dostęp do międzynarodowego rynku pracownika dzięki pracy zdalnej. Aspekty miękkie takie jak budowa kultury organizacyjnej opartej na wymianie wiedzy wskazało 39 proc., a upowszechnienie postaw (np. z zakresu D&I, czyli różnorodność i integracja) 29 proc.

Jak ocenili autorzy, kluczowe w zakresie kapitału ludzkiego w procesie ekspansji zagranicznej pozostają kompetencje menadżerskie (51 proc. badanych,) wyprzedzając tym samym kwestie językowe (50 proc.). Kolejno wskazywano na wiedzę na temat konkretnej dziedziny biznesowej (46 proc.) i aspekty cyfrowe (43 proc.). W przypadku wyzwań jakie czekają na rodzime firmy, ankietowani stwierdzali, że istotny jest obszar regulacyjny związany z prawem pracy (32 proc.) i różnice kulturowe (26 proc.).

Jak wynika z badania, największe nakłady na kapitał ludzki firmy ponosiły na szkolenia i rozwój zatrudnionych (47 proc. ankietowanych), zakup sprzętu (45 proc.) lub inwestycje w infrastrukturę IT (43 proc.). Autorzy badania zauważyli, że były one pokrywane w niemal równym stopniu z zysków organizacji (49 proc.) lub bazowane na istniejących zasobach (44 proc.). Jak oceniono, ekspansja dla mniejszych organizacji wiąże się z większymi środkami, gdyż w przypadku dużych firm ponad połowa (54 proc.) bazowała na istniejących zasobach, gdy w średnich przedsiębiorstwach było to 37 proc.

Badanie przeprowadzono na zlecenie EY Polska przez Cube Research w czwartym kwartale 2023 r. na grupie 314 średnich i dużych firm prowadzących aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. (PAP)

jls/ drag/

Źródło: PAP
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty