Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Play prognozuje wzrost przychodów o 2-3 proc.

Play Communications prognozuje, że przychody spółki w 2020 roku wzrosną o 2-3 proc., a skorygowany wynik EBITDA wyniesie 2,5-2,6 mld zł - podała spółka w raporcie rocznym. Skorygowana EBITDA w 2019 roku była zgodna z prognozą Play, natomiast w czwartym kwartale wynik sięgnął 556,2 mln zł i był niższy od konsensusu PAP Biznes.

fot. Andrzej Bogacz / FORUM

reklama

Wynik EBITDA Play Communications w czwartym kwartale ubiegłego roku wzrósł rok do roku o 2,6 proc. do 556,2 mln zł. Zysk okazał się o 3,1 niższy od konsensusu PAP Biznes. Skorygowany wynik w całym 2019 roku sięgnął 2,436 mld zł i był zgodny z prognozą spółki, mówiącą o przekroczeniu 2,4 mld zł.

Skorygowana EBITDA operatora w 2020 roku ma wzrosnąć - do 2,5-2,6 mld zł - dzięki wyższej marży ze świadczonych usług. Z drugiej strony, spółka spodziewa się też wyższych kosztów operacyjnych (koszty sieci oraz wynagrodzenia).

Przychody Play w okresie październik-grudzień wyniosły 1,799 mld zł i były zgodnie z szacunkami analityków ankietowanych przez PAP Biznes, którzy prognozowali 1,8 mld zł przychodów. Przychody spadły o 0,4 proc. rok do roku. Sprzedaż dla klientów abonamentowych wzrosła o 4,4 proc. rok do roku, do 777,2 mln zł, a do klientów prepaid była wyższa o 1,2 proc. do 166,8 mln zł.

W całym roku przychody wyniosły 7,04 mld zł, po wzroście o 2,9 proc. rok do roku. Spółka prognozowała wzrost o około 2,5 proc.

W 2020 roku wzrost przychodów Play ma wynieść 2-3 proc. i wynikać z większego użycia sieci przez klientów, co ma skompensować mniejszy wzrost sprzedaży telefonów.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Prognoza spółki na ten rok zakłada ponadto wypracowanie ponad 800 mln zł wolnych przepływów pieniężnych. W 2019 roku przepływy wyniosły 928,6 mln zł i były zgodnie z prognozą spółki (ponad 900 mln zł). Spadek przepływów w 2020 roku ma wynikać z wyższych nakładów inwestycyjnych oraz wyższego poziomu opodatkowania.

Przepływy Play w czwartym kwartale ubiegłego roku wyniosły 169,5 mln zł, czyli spadły o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku.

Spółka potwierdza "ambicję" wypłaty na dywidendę równowartości 40-50 proc. przepływów pieniężnych, czyli 371-464 mln zł, co dałoby 1,46-1,83 zł na akcję spółki. Stopa dywidendy, według kursu zamknięcia ze środy, wyniosłaby 4,3-5,4 proc.

Play chce wydać w tym roku na inwestycje 850-900 mln zł: w 2019 roku wyniosły 848,1 mln zł, zgodnie z wcześniejszą prognozą. Wzrost to pochodna przejęcia spółki 3S oraz nakładów na cyfryzację firmy.

Nakłady inwestycyjne Play w ujęciu gotówkowym w czwartym kwartale sięgnęły 213,5 mln zł, o 11,5 proc. mniej niż przed rokiem.

Spółka liczy na to, że zadłużenia netto do skorygowanego zysku EBITDA w 2020 roku zbliży się do średnioterminowego celu na poziomie 2,5 - skala poprawy będzie zależała od wydatków w aukcji częstotliwości 5G. Na koniec ubiegłego roku wskaźnik wyniósł 2,72.

Koszty operacyjne spółki w ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrosły o 1,4 proc. rok do roku, do 1,46 mld zł. Niższe o 28,4 mln zł były koszty interkonektu i roamingu - o 33 proc. rdr spadł koszt roamingu krajowego - oraz koszty sprzedanych towarów, które spadły o 42,2 mln zł. O 52,6 mln zł wzrosły natomiast koszty ogólne i administracyjne, a amortyzacja wzrosła o 37 mln zł.

Przejęta w sierpniu spółka 3S zwiększyła w ubiegłym roku przychody grupy o 30,5 mln zł, a kontrybucja na poziomie skorygowanej EBITDA wyniosła 10 mln zł.

Play miał na koniec ubiegłego roku 12,929 mln aktywnych klientów. W porównaniu z końcem września, liczba aktywnych klientów wzrosła o 205 tys. Na koniec grudnia Play miał 9,327 mln aktywnych klientów usług abonamentowych, o 219 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Liczba klientów usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 15 tys. do 3,602 mln.

Średnie miesięczne przychody na użytkownika (ARPU) usług Play wyniosły w czwartym kwartale 33 zł, o 0,4 zł mniej niż w trzecim kwartale. Miesięczne przychody z usług abonamentowych spadły w ciągu kwartału o 0,5 zł do 37,8 zł, a ARPU w segmencie usług przedpłaconych (prepaid) były niższe o 0,3 zł i wyniosły 20,5 zł.

Spółka podała, że na koniec roku posiadała 32,2 tys. klientów usługi TV Box, o 11,9 tys. więcej niż na koniec września.

Poniżej przedstawiamy wyniki Play Communications w czwartym kwartale i całym 2019 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP i wyników poprzednich okresów.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
4Q2019 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2019 rdr








Przychody 1799,9 1800,0 0,0% -0,4% 0,2% 7040,8 2,9%
EBITDA 556,2 573,9 -3,1% 2,6% -12,6% 2405,9 11,4%
EBIT 314,4 335,9 -6,4% -6,9% -23,1% 1499,6 9,4%
zysk netto j.d. 166,4 197,9 -15,9% -17,7% -28,6% 866,9 16,4%








marża EBITDA 30,9% 31,9% -0,98 0,89 -4,52 0,3 30,90
marża EBIT 17,5% 18,7% -1,26 -1,21 -5,30 21,30% 1,26
marża netto 9,2% 11,0% -1,75 -1,94 -3,73 12,31% 1,43

kuc/ asa/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty