Jak podano, zakończone zostały prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy, obejmujące dostępność gruntu, finansowanie pierwszego etapu budowy, czy projektowanie.
Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat, a ich celem jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Kontrakt obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85 proc. tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu "Łącząc Europę", a 15 proc. z Republiki Łotewskiej.
Budimex ma 30 proc. udziałów w konsorcjum i wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko.
"Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Budimeksu Artur Popko.
Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku. (PAP Biznes)
doa/ gor/