We wrześniu – zgodnie z danymi AAA Auto – za używane auta w komisach płacono przeciętnie 46 019 zł – o 1,4 proc. mniej niż w sierpniu. Obniżki, wahające się od niespełna 0,5 do blisko 8 proc. m/m, zanotowano w czternastu województwach.
Większość aut za mniej niż 40 tys. zł
Ciekawe wnioski płyną jednak po spojrzeniu na popularność poszczególnych przedziałów cenowych. Choć średnia kwota płacona w Polsce za używane auto od czterech miesięcy przekracza 46 tys. zł i jest o niespełna 3 proc. (nominalnie o 12,5 tys. zł) wyższa niż jeszcze w maju, to kupujący wybierają najczęściej auta kosztujące od 20 do 40 tys. zł. We wrześniu stanowiły one 25,3 proc. rynku.
Biorąc pod uwagę wszystkie auta kosztujące maksymalnie 40 tys. zł, ich udział w rynku używanych aut w Polsce we wrześniu wyniósł ponad 65 proc. Wciąż co piąty samochód (20,8 proc.), którym wyjeżdżano z komisu, kosztował mniej niż 10 tys. zł. Średnia cena w ich przypadku wyniosła niespełna 5,6 tys. zł. W zamian kupujący otrzymywali auta mające przeciętnie aż 20 lat i 245,7 tys. kilometrów na liczniku.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę|
Średnie ceny aut w poszczególnych województwach |
|||
|---|---|---|---|
|
Model |
Średnia cena [w zł] |
Średni przebieg [w km] |
Średni wiek |
|
mazowieckie |
55 107 |
165 144 |
11 |
|
wielkopolskie |
45 409 |
157 658 |
11 |
|
śląskie |
46 219 |
159 840 |
11 |
|
małopolskie |
46 813 |
162 870 |
11 |
|
dolnośląskie |
42 420 |
178 074 |
12 |
|
pomorskie |
49 500 |
175 256 |
11 |
|
łódzkie |
42 204 |
171 522 |
12 |
|
kujawsko-pomorskie |
42 846 |
175 552 |
11 |
|
lubelskie |
38 859 |
190 318 |
12 |
|
podkarpackie |
44 016 |
171 104 |
11 |
|
zachodniopomorskie |
41 813 |
169 616 |
12 |
|
świętokrzyskie |
39 447 |
183 479 |
12 |
|
lubuskie |
36 168 |
182 881 |
12 |
|
warmińsko-mazurskie |
36 936 |
186 159 |
12 |
|
podlaskie |
46 468 |
170 222 |
11 |
|
opolskie |
41 367 |
174 415 |
11 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
Na drugim biegunie znalazły się samochody kosztujące od 120 do 150 tys. zł. Taką cenę miało jedno na trzydzieści pięć aut (2,8 proc.) nabytych w komisach.
Ceny aut używanych - najpopularniejsze modele
Różnicę w cenach, choć nie tak wyraźne, widać w przypadku najpopularniejszych modeli. Wciąż nabywców najczęściej znajdowały ople astry, za które płacono przeciętnie niespełna 21 tys. zł (-2,9 proc. m/m).
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę|
Średnie ceny używanych aut – najpopularniejsze modele |
|||
|---|---|---|---|
|
Model |
Średnia cena [w zł] |
Średni przebieg [w km] |
Średni wiek |
|
opel astra |
20 930 |
187 932 |
13 |
|
volkswagen golf |
28 977 |
193 272 |
13 |
|
bmw serii 3 |
41 081 |
209 703 |
14 |
|
audi a4 |
34 022 |
227 684 |
14 |
|
ford focus |
23 775 |
185 653 |
11 |
|
volkswagen passat |
35 163 |
222 786 |
12 |
|
skoda octavia |
39 875 |
197 374 |
10 |
|
bmw serii 5 |
56 738 |
220 463 |
13 |
|
audi a3 |
29 867 |
202 106 |
14 |
|
opel corsa |
15 875 |
156 240 |
13 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
W dół powędrowały przeciętne ceny niemal wszystkich aut z czołowej dziesiątki rankingu popularności. Wyjątkiem był volkswagen golf ze średnią ceną niespełna 29 tys. zł (+0,7 proc. m/m).
Przeciętnie pomiędzy 30 a 40 tys. zł płacono za volkswageny passaty, audi a4 i skody octavie. Z grona najpopularniejszych modeli w polskich komisach powyżej granicy 40 tys. zł znalazła się średnia cena dwóch aut z logo BMW: serii 3 i serii 5.
Import używanych aut słabnie, ale tylko osobówek
Wspomniane wcześniej ople astry i volkswageny golfy to także najczęściej sprowadzane używane auta z zagranicy. Dane AAA Auto dotyczą bowiem wszystkich samochodów oferowanych w salonach – także tych, które były już w przeszłości rejestrowane nad Wisłą. Wracając do wspomnianych modeli, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło 16 809 opli astra oraz 16 808 volkswagenów golfów. Próg 10 tys. sztuk przekroczyło także audi a4, bmw serii 3, ford focus, nissan qashqai i audi a3.
Liczba wszystkich aut osobowych sprowadzonych do Polski w analizowanym okresie przekroczyła 655,2 tys., będąc o 1,4 proc. a nominalnie o ponad 9 tys. niższą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Wyraźny wzrost liczby rejestracji notowany jest z kolei w przypadku aut dostawczych o masie do 3,5 t. We wrześniu polskie drogi zasiliło ponad 7,8 tys. takich aut a w ciągu pierwszych trzech kwartałów ponad 70,7 tys. – o 10,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Wśród aut dostawczych wyraźnie dominuje marka tracąca na popularności w segmencie aut osobowych – Renault, mająca blisko 18-procentowy udział w rynku, a to za sprawą rejestracji modelu master oraz trafic.
MKZ