- Inwestycja w Bazie Paliw w Dębogórzu istotnie wpływa na zwiększenie możliwości logistycznych spółki. PERN to nie tylko zwykły operator logistyki - to spółka, która dba o bezpieczeństwo energetyczne w wymiarze paliwowym, w praktyce pełni rolę operatora systemu logistycznego i zapewnia bezpieczeństwo dostaw paliw czy surowców przedsiębiorcom i obywatelom. Bezpieczeństwo energetyczne w dzisiejszych, trudnych geopolitycznie czasach jest kluczowe, a ta inwestycja zwiększa je w bardzo istotny sposób - ocenia w rozmowie z agencją Newseria Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, sekretarz stanu w Ministerstwie Energii.
- Wszyscy mamy pełną świadomość, że musimy inwestować w to bezpieczeństwo. W następnych miesiącach i latach będziemy zwiększać inwestycje w logistykę magazynową.
Największy obiekt w kraju
Trzy nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³ zwiększyły pojemność magazynową Bazy Paliw w Dębogórzu do ponad 500 tys. m³, czyniąc ją największym tego typu obiektem w kraju. Wartość inwestycji wyniosła blisko 150 mln zł. Baza, położona w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Gdynia, stanowi dziś jeden z głównych węzłów logistycznych krajowego systemu paliwowego. PERN realizuje równolegle projekty w Koluszkach, Kawicach i Nowej Wsi Wielkiej, rozbudowując pojemności magazynowe i infrastrukturę kolejową.
W październiku spółka podpisała z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wstępne porozumienie dotyczące rozbudowy krajowej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu NATO. Projekt obejmuje budowę ok. 300 km nowych rurociągów od granicy z Niemcami do bazy PERN w rejonie Bydgoszczy oraz budowę zbiorników paliwowych dla Sił Zbrojnych RP i sojuszniczych. Oznacza to techniczne przyłączenie krajowej sieci do systemu logistycznego Sojuszu. Projekt ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa.
- To infrastruktura podwójnego wykorzystania. Z jednej strony będzie zapewniać bezpieczeństwo militarne polskiemu wojsku, a z drugiej strony na co dzień będzie mogła być użytkowana do tego, żeby zapewniać i zwiększać bezpieczeństwo logistyczne rynku paliw - tłumaczy Wojciech Wrochna. - To bardzo ważna inwestycja, którą dopiero zaczynamy i której nie udało się przez bardzo wiele lat uruchomić. Teraz w końcu się udało.
Polska zostanie po raz pierwszy połączona z natowską siecią rurociągów
Dzięki temu Polska zostanie po raz pierwszy połączona z natowską siecią rurociągów, co ma umożliwić elastyczne i bezpieczne dostawy paliw, także w sytuacjach kryzysowych.
Jak podkreśla pełnomocnik rządu, bezpieczeństwo energetyczne to - obok dostaw i magazynów paliw - także sieci elektroenergetyczne pozwalające na stabilne dostawy energii do odbiorców, ale też rozbudowana sieć gazowa umożliwiająca przesył gazu. Również w tych obszarach prowadzone są inwestycje.
- Trwają potężne inwestycje Polskich Sieci Elektroenergetycznych w sieć, żeby unikać blackoutów i żeby budować odporność polskiej sieci. W ciągu najbliższych 10 lat PSE zainwestują w rozwój sieci 60 mld zł. To potężne pieniądze na bezpieczeństwo. Rozpoczynamy też prace przy budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej - wymienia ekspert. - Zabezpieczyliśmy finansowanie tej inwestycji, są już pierwsze decyzje zezwalające na prace przygotowawcze i w tej chwili rusza kolejna wycinka pod budowę tej inwestycji.
Budują pierwszy pływający terminal FSRU do odbioru skroplonego gazu ziemnego
Z kolei w kontekście dostaw gazu spółka Gaz-System realizuje w Gdańsku istotną inwestycję w budowę pierwszego pływającego terminala FSRU do odbioru skroplonego gazu ziemnego. Prowadzi też procedury dla drugiego pływającego terminala regazyfikacyjnego. Celem jest uczynienie z Polski regionalnego hubu gazowego Europy Środkowej.
- To kolejne możliwości zwiększania z jednej strony bezpieczeństwa energetycznego, ale w istotny sposób także bezpieczeństwa gospodarczego i ekonomicznego Polski. Taki hub gazowy to niższe ceny i koszty przesyłu gazu, a to odczują w wymierny sposób wszyscy, którzy z tych sieci korzystają - tłumaczy pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
Jak poinformowała niedawno spółka Gaz-System, obecnie najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej terminala FSRU, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę. Morska część inwestycji obejmuje zaprojektowanie, budowę i uruchomienie nabrzeża, instalacji technologicznej wraz z systemami towarzyszącymi, a także budowę gazociągu podmorskiego o długości ok. 3 km. Gazociąg podmorski po wyjściu na ląd w Górkach Zachodnich zostanie połączony z nowo wybudowanym gazociągiem Gdańsk - Gustorzyn, a tym samym z krajowym systemem przesyłowym gazu. Zakończenie części lądowej Programu FSRU planowane jest w 2026 roku - wtedy niezbędna infrastruktura będzie gotowa do przesyłu odebranego w Gdańsku gazu.
- Inwestycji tylko w tym obszarze, który podlega nadzorowi pełnomocnika do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, jest bardzo dużo. Jeżeli zbierzemy je wszystkie, to mówimy tak naprawdę o setkach miliardów złotych, które zostaną zainwestowane w polską gospodarkę. Stawiamy też mocno na local content, więc z tego będą korzystać Polacy i polskie przedsiębiorstwa - podkreśla Wojciech Wrochna.