REKLAMA
OKAZJA

Wielka wyprzedaż cen gruntów… w metaversie. Kto kupił cyfrową działkę, ten żałuje?

Michał Misiura2024-08-12 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-08-12 06:00

Wszyscy, którzy martwią się, że polski rynek nieruchomości to bańka spekulacyjna, mogą pocieszyć się zakładając okulary VR i zaglądając do wirtualnej rzeczywistości. W najgorszym wypadku kupując cyfrową działkę w metaversie 3 lata temu i sprzedając ją teraz, z każdego wydanego złotego zostałoby nam 5 groszy.

Wielka wyprzedaż cen gruntów… w metaversie. Kto kupił cyfrową działkę, ten żałuje?
Wielka wyprzedaż cen gruntów… w metaversie. Kto kupił cyfrową działkę, ten żałuje?
fot. Gustavo Valiente / Xinhua News Agency / / FORUM

Jak wynika z raportu "CoinGecko" ceny cyfrowych gruntów w metaversie straciły w ciągu kilku lat od 55% do nawet 95% w zależności od wirtualnego świata. Mowa rzecz jasna o projektach, które przetrwały, ponieważ wiele z nich nie doczekało końca bessy na rynku kryptowalut.

Słowo metaverse, które padło już w tym tekście dwukrotnie, to "pojęcie odnoszące się do wirtualnego świata, który może być równoważny rzeczywistemu światu i pozwala na interakcję w czasie rzeczywistym". Tak opisuje go na swojej stronie największy polski bank, który kupił cyfrową działkę w metaversie wydając na nią pięciocyfrową kwotę (o tym dalej).

To jak kształtowało się zainteresowanie metaversem na przestrzeni ostatnich lat może zobrazować w pewnym stopniu liczba wyszukiwań tego hasło w sieci. Jak widać na poniższym wykresie, który znalazł się w raporcie "CoinGecko", mierzony w ten sposób szczyt popularności metaversu przypadł na początek 2022 roku. Później było już tylko gorzej.

Popularność metaversu na podstawie wyszukiwań w sieci (CoinGecko)

Zderzenie z rzeczywistością - wirtualne światy Zuckerberga pochłaniają miliardy prawdziwych dolarów

Spółka-matka Facebooka pokazała bardzo mocne wyniki, dzięki czemu jej akcje pomknęły w górę. Inwestorom nie przeszkadza już nawet metaverse, od którego wzięła się aktualna nazwa firmy Zuckerbega, czyli Meta. Wirtualne światy przyniosły spółce świeżą porcję miliardowych strat, które w ciągu ostatnich 4 lat złożyły się na naprawdę pokaźną kwotę.

Ceny działek Web3 lecą na łeb

Web3, czyli ukuty w ostatnich latach termin obejmujący pojęcia takie jak decentralizacja, technologia blockchain i ekonomia oparta na tokenach, możemy odnieść również do różnych wirtualnych światów, które wyrosły jak grzyby po deszczu podczas kryptowalutowej hossy 2021 roku. Za cyfrowe parcele płaciło się w nich cyfrowymi walutami, a zapisy własności trafiały na blockchain (najczęściej Ethereum).

Według danych zebranych przez "CoinGecko" w 2024 roku za cyfrową działkę w metaversie trzeba zapłacić średnio od 0,08 ETH do 1,88 ETH (835 zł - 19 600 zł - kurs z 9.08.2024) w zależności od tego, o którym metaświecie mówimy. Stanowi to średni spadek o 72% w stosunku do minimalnych cen wirtualnych gruntów w ich najlepszych latach i to w ethereum, którego kurs mógł być wtedy również wyższy niż obecnie.

Ceny działek w metaversach (CoinGecko)

Według raportu "CoinGecko" najbardziej zauważalny spadek cen wirtualnych działek spotkał metaverse Sandbox. Średnia minimalna cena cyfrowego gruntu, która wynosiła w 2021 roku 2,86 ETH, zmniejszyła się w tym roku do 0,13 ETH, co oznacza spadek o 95%.

W przypadku metaversu NFT Worlds, przemianowanego później na TOPIA Worlds, średnia minimalna cena cyfrowych działek spadła od 2022 roku o "tylko" 45%. To najniższa przecena wśród wszystkich projektów w zestawieniu CoinGecko oraz jedyne miejsce, w którym cyfrowa ziemia jest w tej chwili droższa niż w 2023 roku.

Dekoniunktura na rynku wirtualnej ziemi dała się we znaki także Decentralandowi, gdzie spadek cen sięgnął w ciągu dwóch lat 89%. Średnia cena minimalna działki w 2022 roku wynosiła tam 1,73 ETH. Dziś jest to 0,18 ETH.

Podane procentowe różnice pomiędzy ceną cyfrowych działek w 2024 roku i w przeszłości, nie oznaczają, że inwestujący w wirtualne grunty nie mogli stracić więcej. W szczytowych miesiącach minimum mogło być bowiem nawet 4-krotnie wyższe niż średnioroczna cena. Np. w marcu 2022 roku minimalna cena cyfrowych parceli w NFT World sięgnęła 13,5 ETH przy rocznej średniej 3,29 ETH.

Cyfrowa placówka polskiego banku

W Decentralandzie swoją wirtualną działkę posiada bank PKO BP, który kupił ją w połowie 2022 roku za 21 888 tokenów MANA (kryptowaluty Decentralandu). W momencie transakcji cyfrowa parcela kosztowała więc ok. 73 000 złotych.

W tym miejscu warto powiedzieć, że 73 000 zł to kwota odległa od rekordowych cen osiąganych przez niektóre działki w Decentralandzie. W listopadzie 2021 roku jedna z wirtualnych nieruchomości w tym metaświecie została sprzedana za 2,4 mln dolarów, czyli 10 mln polskich złotych. Zapytaliśmy bank o szczegóły tego projektu i poniesione przez niego koszty.

 - Wchodząc w obszar Metaverse skupiliśmy się na uruchomieniu wewnętrznego laboratorium technologii immersywnych. Wykorzystaliśmy do tego platformę Decentraland oraz specjalnie stworzoną aplikację na gogle VR - skomentował dla Bankier.pl Jakub Kaszuba, menadżer ds. produktu w Biurze Innowacji PKO BP - Całkowity koszt obydwu projektów był podobny do kosztów realizacji dotychczasowych pilotaży realizowanych przez bank ze startupami. W tych kosztach znalazł się także zakup wirtualnej działki. Naszym celem była obecność w wirtualnym świecie, by zdobyć know – how oraz fundamenty do szerszego wykorzystania metaverse przez biznes i w komunikacji z klientami.

Na cyfrowej ziemi w Decentralandzie PKO BP ulokował wirtualną kopię swojej warszawskiej rotundy.

Największy pod względem kapitalizacji polski bank, którego głównym udziałowcem jest Skarb Państwa, wykorzystywał cyfrową placówkę w metaversie do organizowania wirtualnych wydarzeń. Jedno z nich miało miejsce w grudniu ubiegłego roku przy okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.

Nie znaleźliśmy danych pozwalających określić wymierne marketingowe korzyści, które przyniosła PKO BP obecność w Decentralandzie. Nie ma jednak wątpliwości, że wchodząc do metaversu polski bank znalazł się nie tylko w krajowej, ale również w światowej awangardzie. Jak ten projekt ocenia sam PKO BP?

- Inwestycje poczynione w projekty z obszaru Metaverse pozwoliły nam eksperymentować z technologią i zdobyć wiedzę, jak można ją w przyszłości wykorzystać w bankowości. Dzięki temu lepiej rozumiemy jakie możliwości rozwoju ona daje, ale także jakie ma ograniczenia. Stworzyliśmy fundamenty pozwalające na długoterminowy rozwój technologii VR/XR oraz platform klasy Metaverse - wyjaśnił Jakub Kaszuba z PKO BP - Projekty stały się popularne zarówno wewnątrz banku jak i w naszych oddziałach detalicznych w całej Polsce. W planach jest wykorzystywanie zaprojektowanych rozwiązań w relacjach z klientami, by pokazywać bank jako nowoczesny i innowacyjny. Obecnie nasze działania stanowią inspirację dla innych organizacji na rynku polskim oraz zagranicznym, jak można wykorzystywać przestrzeń wirtualną na potrzeby biznesu oraz klientów.

PKO planował pojawić się w innych cyfrowych przestrzeniach takich jak Sandbox, Roblox czy Fortnite - o czym mówiła w zeszłym roku Katarzyna Dziwulska, Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji banku PKO BP. Na czym stanęły te plany i czy bank planuje jeszcze działania związane z metaversem?

- Chcemy dalej eksperymentować z technologią Metaverse i rozwijać nowe projekty w oparciu o nią. Planujemy kolejne wirtualne wydarzenia, które pozwolą budować zaangażowanie w relacjach bank – klient. W planach mamy także wykorzystanie tej technologii w onboardingu klientów i pracowników, a w dalszej przyszłości chcemy odkrywać nowe możliwości wirtualnego świata w gamingu, a także w e-sporcie - powiedział Bankier.pl Jakub Kaszuba.

Źródło:
Michał Misiura
Michał Misiura
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki w Bankier.pl. Inwestowaniem zainteresował się podczas studiów. Zaczynał pisząc o rynku forex i kryptowalutach, żeby z czasem przenieść się na giełdę. W Bankier.pl śledzi produkty dla inwestorów i opisuje wydarzenia na rynkach kapitałowych. tel: 532 803 384

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
rompik
Oprogramowanie tez nie istnieje - miliardy zer i jedynek, wirtualny zapis na dysku. Po co za to placic?
Ciekawe po co firmy placa za Office 365 i organizuja call'e w Teamsach dla pracujacych zdalnie? Po co ktos ma sie wirtuanie "spotykac"??
Netflix? Rownie dobrze mozna isc to realnego parku w okolicy a nie film
Oprogramowanie tez nie istnieje - miliardy zer i jedynek, wirtualny zapis na dysku. Po co za to placic?
Ciekawe po co firmy placa za Office 365 i organizuja call'e w Teamsach dla pracujacych zdalnie? Po co ktos ma sie wirtuanie "spotykac"??
Netflix? Rownie dobrze mozna isc to realnego parku w okolicy a nie film ogladac, ktory z rzeczywistoscia widza ma niewiele wspolnego.
A jednak po cos ludzie to robia...

Dla banku koszt 70K to prawie zaden wydatek - mniej wiecej taka sama kwota jak miesieczna faktura od informatyka na B2B. Wiecej to ich kosztowali ludzie ktorzy sie tym projektem zajmowali.
Dla banku to mozliwosc reklamy, marketing, eksperyment z nowa technologia.

Osobiscie nie widze sensu, zeby prywatnie kupic wirtualna dzialke, ale na potrzeby korporacji to co innego. A poza tym nie wszyskie projekty musza sie zawsze zwrocic. Nie na kazdej inwestycji wychodzi sie na plus.
stug
Jakim trzeba być zjebem żeby płacić za coś, co nie istnieje...
ajwajszalom
Najlepszy metaverse, to las, góry, jeziora, a nie robienie pod siebie w klapkach na oczach.
inwestor.pl
Głupota ludzka nie ma granic.
vacarius
Najpierw krypto waluty a teraz krypto nieruchomości. Za niedługo będziesz miał krypto żonę i dzieci.
and00
To akurat nie było by skomplikowane
Zresztą Japończycy już chyba ze 30 lat temu mieli Tamagotchi
Trudniej będzie jeździć wirtualnym samochodem
zoomek
Jak dzieciom tłumaczę - fizyczne kruszce i broń.
The-billom zostawmy to co faktycznie nie istnieje i kliknięciem może być wygenerowane.
Jesli chcecie zachować własność i wolność.
Myślcie ludzie.
and00
Nic tylko kupić wirtualną wódkę i spróbować się upić

Powiązane: Nowe technologie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki