REKLAMA
TYLKO U NAS

Prawie pół miliona zł kary od UOKiK dla dystrybutora karmy dla psów i kotów

2025-01-13 09:17
publikacja
2025-01-13 09:17

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie pół miliona złotych kary na Empire Brands, dystrybutora karmy dla psów i kotów - poinformował urząd. Firma narzucała partnerom handlowym ceny odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych - dodał.

Prawie pół miliona zł kary od UOKiK dla dystrybutora karmy dla psów i kotów
Prawie pół miliona zł kary od UOKiK dla dystrybutora karmy dla psów i kotów
fot. Mateusz Szymański / / Bankier.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w poniedziałek poinformował, że prezes UOKiK nałożył w sumie prawie pół miliona kary na dystrybutora karmy dla psów i kotów - firmę Empire Brands. Urząd wykrył, że dystrybutor zawarł zmowę cenową ze swoimi kontrahentami. Narzucał partnerom handlowym ceny odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych.

Jak podano w komunikacie, kara nałożona na firmę wyniosła 352 tys. 821 zł. Ponadto, Prezes UOKiK wymierzył sankcje wobec dwóch osób zarządzających spółką: Rafała Śliwińskiego (82 tys. 250 zł kary) i Macieja Banduły (39 tys. zł kary).

"Empire Brands swoimi działaniami naruszyła nie tylko przepisy krajowe ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ale również przepisy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej" - stwierdził Bartosz Klimczuk z Departamentu Komunikacji UOKiK . "Działania spółki miały bowiem co najmniej potencjalny wpływ na handel między państwami członkowskimi Unii" - podkreślił.

W ocenie prezesa UOKiK Empire Brands kontrolowała ceny karmy w sklepach internetowych swoich kontrahentów. "Celem działań firmy było ustalenie minimalnego poziomu cen, równego cenom oferowanym przez Empire w jego sklepie internetowym, poniżej którego kontrahenci nie mogli sprzedawać karmy w internecie. W efekcie konsumenci nie mieli możliwości zakupów po niższych cenach" - wyjaśnił. "Działania te prowadziły do sztucznego podtrzymywania cen na rynku, co negatywnie wpływało na konkurencję i sytuację finansową właścicieli psów i kotów. Pozbawiano ich możliwości nabywania karmy po cenach kształtowanych przez rynek, a jedynie po cenach sztucznie ustalonych" – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK podał także, że kontrahenci Empire Brands sprzedający przez internet karmy marki EMPIRE zostali zobowiązani przez spółkę do stosowania w sprzedaży detalicznej cen nie niższych niż te obowiązujące w sklepie internetowym Empire. "Spółka dyscyplinowała partnerów handlowych, którzy sprzedawali karmę taniej. Początkowo byli upominani ustnie. Dalsze niezastosowanie się kontrahentów do ustalonych cen powodowało zmianę warunków płatności za karmę, w kolejnym kroku zarząd spółki uniemożliwiał kupowanie produktów po cenie promocyjnej, a w skrajnym wypadku rezygnowano z dalszej współpracy" - dodał urząd. Stwierdził też, że partnerzy handlowi kierowali do Empire skargi na nieprzestrzeganie ustaleń cenowych przez pozostałych kontrahentów, w tym wprost zwracali się o podjęcie interwencji w tym zakresie.

UOKiK przypomniał, że maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencje wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów. (PAP)

ab/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (6)

dodaj komentarz
inexcopl
W przypadku produktow, ktore z latwoscia moga byc zastapione przez inne to wlasnie ingerowanie UOKiKu w kwestie ustalania polityki dystrybucyjnej oraz polityki cenowej jest naruszaniem prawa wolnego rynku i prawa podmiotow gospodarczych do takiego ksztaltowania modelu handlu, ktory uwazaja za wlasciwy.

Karmy dla zwierzat sa
W przypadku produktow, ktore z latwoscia moga byc zastapione przez inne to wlasnie ingerowanie UOKiKu w kwestie ustalania polityki dystrybucyjnej oraz polityki cenowej jest naruszaniem prawa wolnego rynku i prawa podmiotow gospodarczych do takiego ksztaltowania modelu handlu, ktory uwazaja za wlasciwy.

Karmy dla zwierzat sa produkowane przez wiele roznych firm i dystrybuowane przez wiele podmiotow, w tym takie ktore maja w glebokim powazaniu kwestie ile da sie zarobic na handlu ich produktami - tak wiec klient NIE MUSI WCALE KUPOWAC tej konkretnej marki skoro nie podobaja mu sie stosowane przez nia rekomendacje cenowe!!!



Dlatego
estepan
Ok. Zgadzam się. Pod warunkiem, że klient na stronie dystrybutora/w sklepie internetowym miałby obok produktu notkę:
"Cena tego produktu nie podlega warunkom rynkowym i jest określana przez producenta. Więcej informacji TUTAJ"
rafifi
Niech się zainteresują cenami np. elektroniki. Dlaczego niektóre ceny laptopów czy AGD nie spadają poniżej pewnych magicznych poziomów. Nie jest możliwym by np. w 4-5 znanych sieciach z elektroniką była identyczna cena.

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki