

Z ROR-ami jest jak z samochodami. Niby wszystkie służą do tego samego, ale komfort użytkowania może być diametralnie różny. Redakcja Bankier.pl sprawdziła oferty 51 kont osobistych w 27 bankach, szukając najlepszego rachunku dla 4 różnych typów klienta. Oto wyniki badania.

Konto osobiste to podstawowy produkt w ofercie każdego banku. Od konta często zależy, jak ułoży się dalsza współpraca z klientem. Konto stanowi też punkt wyjścia do sprzedaży klientowi kolejnych produktów. Dlatego banki starają się, by był to produkt dla klienta wygodny i – o ile to możliwe – tani. Porównanie rachunków, które często oferują bardzo zbliżone funkcje, nie jest jednak proste.
Poddaliśmy analizie 51 kont oferowanych przez 27 banków. Nie wybieraliśmy rachunków samodzielnie - poprosiliśmy banki, by to one zaproponowały pakiety, które ich zdaniem najlepiej będą pasowały do każdego z czterech typów klienta.
Najlepsze konta osobiste dla poszczególnych typów klienta:
Klient internetowy | Zwraca uwagę na koszty, szuka taniego konta, ale mile widziane są dla niego dodatkowe bonusy. Cena gra rolę pierwszorzędną. Zobacz wyniki rankingu »
Klient - wielokanałowiec | Potrzebuje nie tylko taniego konta, ale także szerokiej sieci bankomatów, bankowości mobilnej i dostępu do placówek. Zobacz wyniki rankingu »
Klient - tradycjonalista | Karta płatnicza potrzebna jest mu tylko do wypłaty gotówki z bankomatu. Jest w stanie zapłacić kilka złotych za konto, ale potrzebuje dużej sieci placówek i bankomatów. Zobacz wyniki rankingu »
Klient VIP | Konto to punkt wyjścia do dodatkowych produktów. Chce mieć konsultanta pod ręką przez 24 godziny na dobę, assiatnce czy usługi concierge. Zwraca uwagę na cenę, bo wychodzi z założenia, że bank powinien zabiegać o zamożnych także ceną. Zobacz wyniki rankingu »
Oszacowane przez banki koszty prowadzenia rachunku uzupełniliśmy o wagi przyznawane za dodatkowe usługi - istotne dla poszczególnych typów klienta.
Sytuacja na rynku kont osobistych w ciągu ostatnich kilku lat zmieniła się diametralnie. Dziś banki wymagają od klienta coraz większej aktywności, ale aktywność tę premiują dodatkowymi bonusami. Bezwarunkowo bezpłatne konta oferuje tylko kilka banków, ale w wielu instytucjach standardem stały się na przykład bezpłatne bankomaty. Z kolei programy premiowe typu moneyback coraz częściej zastępowane są przez programy rabatowe. Lojalny klient przestaje być traktowany masowo, może liczyć na dodatkowe profity.
Wojciech Boczoń, Mateusz Gawin
» Konta osobiste dla każdego – wybierz na Bankier.pl