REKLAMA

PiS o zamknięciu programu Izera: decyzja skandaliczna, niezrozumiała, wymierzona w polski przemysł

2024-12-22 15:20
publikacja
2024-12-22 15:20

Posłowie PiS zaapelowali w piątek do rządzących o przywrócenie projektu dotyczącego produkcji samochodów elektrycznych marki Izera. Liczymy, że rząd premiera Donalda Tuska opamięta się i zmieni w tej sprawie decyzję - podkreślili.

PiS o zamknięciu programu Izera: decyzja skandaliczna, niezrozumiała, wymierzona w polski przemysł
PiS o zamknięciu programu Izera: decyzja skandaliczna, niezrozumiała, wymierzona w polski przemysł
/ ElectroMobility Poland

Z końcem listopada br. minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski poinformował, że projekt Izera, prowadzony wcześniej we współpracy m.in. z chińskim partnerem technologicznym, nie będzie kontynuowany - trwają natomiast rozmowy ze stroną chińską o klastrze elektromobilności.

Poseł Ireneusz Zyska (PiS) ocenił w piątek na konferencji prasowej w Sejmie, że decyzja szefa MAP dot. projektu samochodów marki Izera jest "skandaliczna, niezrozumiała, wymierzona w polski przemysł, w rozwój miejsc pracy, w rozwój regionu, który jest w trakcie trudnego procesu transformacji".

Zdaniem posła PiS, obecny rząd na którego czele stoi premier Donald Tusk likwiduje "ambitne projekty poprzedniego rządu". "Dlatego zwracamy się z apelem do Donalda Tuska, do ministra aktywów państwowych, do koalicji rządzącej, aby odwrócili decyzję dotycząca Izery. Jest jeszcze czas, jest jeszcze szansa. Techniczne warunki zostały spełnione" - oświadczył Zyska.

Według posła Jarosława Wieczorka (PiS) projekt dotyczący samochodów Izera był jednym z istotniejszych projektów rozwojowych dla Polski, który mógł pokazać, że Polacy potrafią zbudować własną markę. "Tymczasem prostą decyzją polityczną stwierdzono, że tak się nie stanie" - dodał.

Poseł Waldemar Andzel (PiS) stwierdził, że polska gospodarka przez rząd premiera Tuska jest zwijana, a flagowym tego przykładem jest właśnie cofnięcie projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera. "Nie zgadzamy się na to. Liczymy, że rząd Tuska się opamięta i zmieni w tej sprawie niezwykle ważną dla Polski decyzję" - powiedział Andzel.

W maju br. prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę fabryki Izery. W marcu br. wybrano generalnego wykonawcę fabryki. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Obecny rząd ich nie udzielił.

Spółka EMP powstała w 2016 r., aby zająć się budową polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Spółkę założyły: PGE, Energa, Enea oraz Tauron (po 25 proc. udziałów). W styczniu 2023 r. Skarb Państwa objął akcje nowej emisji i odtąd ma 90,8 proc. akcji (spółki energetyczne po 2,3 proc.). Kapitał zakładowy wynosi 534,7 mln zł.(PAP)

ero/ godl/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (23)

dodaj komentarz
soobiektywny
Decyzja o zamknięciu projektu jak najbardziej zrozumiała.
Premier Tusk dba żeby Polska się nie rozwijała.
W Rządowych planach jest informacja, że do 2930 roku w Polsce zarejestrujemy 1 200 000 samochodów elektrycznych, produkowanych głównie w Niemczech i Chinach.
Czyli na same dopłaty pójdzie z budżetu ok. 36 mld. zł., a
Decyzja o zamknięciu projektu jak najbardziej zrozumiała.
Premier Tusk dba żeby Polska się nie rozwijała.
W Rządowych planach jest informacja, że do 2930 roku w Polsce zarejestrujemy 1 200 000 samochodów elektrycznych, produkowanych głównie w Niemczech i Chinach.
Czyli na same dopłaty pójdzie z budżetu ok. 36 mld. zł., a kolejne 70 miliardów wyciągną bezpośrednio z portfeli Polaków.
Nam się budować elektryków nie opłacało, więc nie zarobią inni
karbinadel
O ile pamiętam, do według planu p. Morawieckiego, pierwsze Izery miały zjechać z taśmy w trzecim kwartale 2023. A jedyne co zrobiono w kierunku zbudowania fabryki, to pisowska specjalność - czyli wycięcie lasu
bankiersantiago
"Spółkę założyły: PGE, Energa, Enea oraz Tauron (po 25 proc. udziałów). W styczniu 2023 r. Skarb Państwa objął akcje nowej emisji i odtąd ma 90,8 proc. akcji" i wszystko jasne.
Brzmi jak Fundacja Narodowa skrzyżowana z Instytutem Krzewienia Wyższych Wartości w Kieszeniach.
endes
Wy i polski przemysł!… śmiechu warte!…
jjmm2u
Przez prawie osiem lat to tylko wycięli drzewa, kupili OEM projekt od Chińczyków żeby ukryć że są za głupi na zaprojektowanie auta od zera, Donald się zorientował że 90% części ma być produkowane w Chinach bez żadnego transferu technologii. Na koniec cena nadal będzie większa niż sprowadzenie całego chińczyka.
jas2
Potwierdza się słynne zdanie słynnego niszowego kandydata na prezydenta:

"Żeby nie było bandyctwa, żeby nie było złodziejstwa, żeby nie było niczego."
pstrzezek
Nie można zamknąć czegoś co nigdy nie zostało otwarte. I nawet nie było takich planów by to kiedykolwiek działało. Dojenie kasy i tyle
kaczyslaw_
Który z większych producentów aut jest państwowy? Pomijając Chiny, bo tam taki sam reżim jaki chciał zrobić ***.
einstachu
Połowa brandów francuskich wystarczy?
prawnuk odpowiada einstachu
tak? a którą z firm założyło państwo francuskie?
bo z tego co kojarzę nazwy aut to nazwiska założycieli.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki