Nowy Adres S.A. wraz z niezależnym instytutem badawczym SMG/KRC już po raz szósty przeprowadził badania z cyklu Polski Rynek Mieszkaniowy. Popyt i preferencje nabywców, największego projektu badawczego sektora nieruchomości mieszkaniowych w Polsce. Podobnie jak w przypadku dwóch ostatnich edycji, wywiady z respondentami zostały przeprowadzone metodą CAWI, czyli przez Internet. Dzięki temu badania objęło głównie osoby, które są faktycznymi uczestnikami rynku nieruchomości. Osoby, które korzystają z Internetu to zazwyczaj ludzie młodzi, wykształceni, o ponadprzeciętnych zarobkach, to właśnie oni są grupą docelową firm deweloperskich. Wywiady online dają respondentom większe poczucie anonimowości i pozwalają na uzyskanie bardziej szczerych odpowiedzi zwłaszcza w tak newralgicznych kwestiach jak dochody, wydatki, kredyty, oszczędności itp.
W ramach badania przeprowadzono w sumie 1500 wywiadów z mieszkańcami Warszawy, Trójmiasta, Poznania, Krakowa i Wrocławia, odpowiedzialnymi lub współodpowiedzialnymi za podejmowanie decyzji dotyczących dużych wydatków na potrzeby gospodarstwa domowego, takich jak kupno samochodu czy mieszkania.
Pierwotny wygrywa z wtórnym
Osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonały lub są w trakcie zakupu na rynku nieruchomości najczęściej wskazywały na nowe mieszkanie kupione od dewelopera (31 proc.), nieco rzadziej wybierano mieszkanie z drugiej ręki na rynku wtórnym (25 proc.). Jeszcze rok temu przewaga rynku pierwotnego nad wtórnym była mała (odpowiednio 22 i 20 proc.). Dlaczego Polacy w 2012 r. tak chętnie kupowali mieszkania od deweloperów? Duży wpływ na taki stan rzeczy miały zmiany w programie rządowych dopłat do kredytów hipotecznych Rodzina na swoim. Znaczne zmniejszenie wskaźników cenowych kwalifikujących mieszkania z rynku wtórnego do udziału w programie w naturalny sposób skierowało kupujących na rynek pierwotny. Poza tym deweloperzy w tym roku wykazywali dużą elastyczność podczas negocjacji cenowych prywatni właściciele mieszkań z rynku wtórnego wciąż jeszcze nie pogodzili się ze spadkami średnich cen mieszkań i nie są skłonni do dawania dużych rabatów komentuje wyniki Katarzyna Cyprynowska, prezes zarządu firmy Nowy Adres S.A. i autorka badań.
Raczej mieszkania niż domy
W 2012 r. zaobserwowano również słabszy popyt na działki oraz mniejszą liczbę domów budowanych metodą gospodarczą. Takie operacje na rynku nieruchomości otrzymały w sumie 28 proc. wskazań. W ciągu ostatnich trzech lat wskaźnik ten utrzymywał się na stałym poziomie 34-37 proc. Ceny działek wciąż utrzymują się na wysokim poziomie, zwłaszcza tych trakcyjnie zlokalizowanych w dużych aglomeracjach lub ich bezpośrednim sąsiedztwie. Odwieczne mieszkaniowe marzenie Polaków własny dom coraz trudniej zrealizować również ze względu na restrykcyjną politykę banków przy udzielaniu kredytów na budowę domu i zmniejszającą się zdolność kredytową naszych rodaków twierdzi Katarzyna Cyprynowska.

To tylko niektóre z informacji zawartych w raporcie z badań Polski Rynek Mieszkaniowy. Popyt i preferencje nabywców 2012. Pełny raport będzie miał swoją premierę podczas konferencji Polski Rynek Mieszkaniowy 2012, która odbędzie się 28. listopada w warszawskim hotelu Marriott. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymają bezpłatnie egzemplarz raportu, w którym znajdą dane m. in. o tym, ile w zeszłym roku Polacy wydawali na nieruchomości, jakie zaciągali kredyty, jaką popularnością cieszył się program Rodzina na swoim i wiele innych.
Nowy Adres S.A.






















































