Wyłączność i prawdziwość nazwy firmy jest gwarantem ochrony przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją. Zapobiega również wprowadzaniu w błąd konsumentów - podaje "Gazeta Prawna".
Nowo powstający przedsiębiorca winien zadbać o to, żeby nazwa firmy, pod której szyldem ma zamiar funkcjonować nie była powieleniem nazwy przedsiębiorstwa już obecnego na rynku. Sądy rejestrowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem wyłączności i prawdziwości firm. W praktyce nie istnieją jednak żadne powiązania pomiędzy sądem rejestrowym a ewidencją działalności gospodarczej.
W sferze prawdziwości firmy wszelkie zachodzące zmiany są najłatwiejsze do wychwycenia w momencie zmian składu osobowego, przekształcenia formy prawnej lub zmian dotyczących zakresu działalności. Istotą przepisu mówiącego o wyłączności firmy jest zasada, wedle której każda firma winna wyróżniać się od innych podobnych przedsiębiorstw. Wystarczy zatem brak dostatecznej różnicy między firmami, by naruszone zostały przepisy prawa firmowego.
Przedsiębiorstwo, które funkcjonując pod jednym szyldem w ciągu kolejnych lat rozwinęło się i zdobyło atrakcyjnych kontrahentów zapracowując na renomę własnej firmy, może dokonać rejestracji drugiej, podobnej firmy dla innej formy prawnej. Biznesmeni mogą zatem zgłosić jako nową firmę, tę samą, którą mają już zapisaną w ewidencji.
Firma to nazwa przedsiębiorcy, którą musi posiadać zarówno osoba fizyczna, jak i prawna, a także jednostki organizacyjne prowadzące działalność gospodarczą lub zawodową we własnym imieniu.
AJ
Na podstawie: "Gazeta Prawna"
Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk, "Wyłączność i prawdziwość nazwy przedsiębiorstwa"
Nazwa firmy nie powinna się dublować
2006-05-09 09:58
publikacja
2006-05-09 09:58
2006-05-09 09:58


















































