Na co Polacy wydają pieniądze z 500+

Najwięcej osób zapytanych przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH deklaruje, że środki z programu "Rodzina 500+" przeznacza na podstawowe potrzeby. 45,3 proc. badanych wydaje pieniądze na edukację i kształcenie dzieci. 

W ramach badania "Sytuacja na rynku Consumer Finance" sprawdzono ponownie, co Polacy kupują za świadczenie wychowawcze. 51,2 proc. respondentów wskazało, że dodatkowe pieniądze przeznaczają na żywność i ubiór, niewiele mniej, bo 45,3 proc., na edukację i zajęcia dodatkowe dla dzieci. W obu przypadkach zwiększył się udział osób deklarujących takie wydatki. 

(Badanie KPF i IRG SGH „Sytuacja na rynku consumer finance” (III kw. 2017))

Ponadto Polacy w porównaniu z 2016 wydają więcej na hobby i rozrywkę, a mniej osób otrzymane pieniądze przeznacza na zwiększenie oszczędności. – Prawie 5 proc. ankietowanych deklaruje wykorzystanie środków z 500+ do zwiększenia swojej zdolności i zaciągnięcia dodatkowej pożyczki. Warto jednak zauważyć, że w ubiegłym roku takiego celu ich wydatkowania nie wskazywał żaden z nich – stwierdza Agnieszka Kozioł, Manager ds. Projektów i Analiz KPF.

Dodatkowo podczas badania ankietowani zostali poproszeni o ocenę programu. 45,4 proc. respondentów wyraziło pozytywną opinię, a 40,2 proc. negatywną.

– Zaskakującym jest jednak fakt, że w grupach gospodarstw domowych o niskich dochodach zdecydowanie wyższy odsetek gospodarstw wydaje się być niezadowolony ze świadczenia. Wśród tych dysponujących dochodami do 1000 zł na osobę, aż 23 proc. badanych deklaruje, że świadczenie jest zbyt niskie, aby ocenić je pozytywnie, podczas gdy w grupie respondentów bardziej zamożnych odsetek ten jest na poziomie 2 proc. – komentuje dr hab. Piotr Białowolski z Uniwersytetu Harvarda, współpracującego z KPF przy badaniu.

Weronika Szkwarek

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 5 glos_rozsadku

To są tylko deklaracje. Jak chcecie poznać rzeczywistość to popatrzcie na jakich produktach jest największa inflacja: żywność. To się zgadza. Na jakich produktach jest najniższa? edukacja. Pozdro dla kumatych.

! Odpowiedz
31 11 niepelnosprawny_org

wydaje sie, z wykresu, ze Polacy zaczynaja mądrzej (moze oprócz kredytu) te pieniadze wydawać...

! Odpowiedz
18 69 karbinadel

Artykuł jest równie bezsensowny jak te badania, bowiem opierają się na jedynie deklaracjach ankietowanych osób. Przecież nikt nie powie, że wydaje 500+ na faje i browar czy gorzałę (chyba że to należy do działu "hobby i rozrywka")

! Odpowiedz
11 56 mhm

Nikt nie powiedział „na wódkę”?

! Odpowiedz
3 34 nostromo25

"Zywnosc" i "ubior".

! Odpowiedz
3 36 zenonka

"Zaskakującym jest jednak fakt, że w grupach gospodarstw domowych o niskich dochodach zdecydowanie wyższy odsetek gospodarstw wydaje się być niezadowolony ze świadczenia. Wśród tych dysponujących dochodami do 1000 zł na osobę, aż 23 proc. badanych deklaruje, że świadczenie jest zbyt niskie."

Chyba nie ma co komentować.. świadczenie stanowiące 50% zasadniczego dochodu nie powinno w ogóle mieć miejsca. W jaki sposób ma to zachęcić ludzi do pracy? Mały przykład.. W Irlandii child benefit na jedno dziecko to 140 euro co stanowi niecałe 10% minimalnego wynagrodzenia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
11 5 john-eire

140 Euro a month in Ireland. That's one reason why Ireland is the third most indebted country in the world.

! Odpowiedz
3 1 jrkp odpowiada john-eire

w koncu w PIIGS jedno I jest dla Ireland

! Odpowiedz
0 25 1as

A ja nie wiem, na co wydaję. Wpadają na jeden rachunek z wynagrodzeniem, po prostu na zwykłe życie i jak się da to coś odłożyć i tyle.

! Odpowiedz
3 35 mhm

Dokładnie, coś mi się wydaje, że takie rozdzielanie jest absurdalne, jak rozróżnić które dochody na co są przeznaczane? Zawsze można przecież powiedzieć, że 500✝ idzie na żywność i edukację dzieci, a alkohol jest za środki z wynagrodzenia, nawet jeśli wydatki na alkohol po wprowadzeniu 500✝ wzrosły o 500 zł...

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl